وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

مجلس خبرگان

عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت*: ... می‌خواهیم خدا را ببینیم، ما به خدایی که ندیده باشیم ایمان نمی‌آوریم، اگر ایمان آوردن ما برایت مهم است باید خدا را به ما نشان بدهی، موسی (علیه‌السلام) که موعظه‌هایش در مقابل این خواسته نامعقول اثری نداشت دست به درگاه خداوند بلند کرد و تقاضای قومش را بیان کرد.
خداوند وعده دیدار داد، قرار شد به میعاد گاه و مکان معین بروند، مدت این سفر سی روز بود که بعدها به چهل روز افزایش یافت و...
حضرت موسی علیه السلام که قرار بود مدت ۳۰ الی ۴۰ روز قومش را تنها گذاشته و به میقات گاه الهی برود برادرش هارون را به عنوان رهبر انتخاب کرد و خطاب به او فرمود:
«َقالَ مُوسى‏ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی‏ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ [اعراف/ ۱۴۲] موسى به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش. و آن‌ها را اصلاح کن! و از روش مفسدان، پیروى منما »

از این ماجرای قرآنی این نکته استفاده می‌شود که رها کردن جامعه ولو برای زمانی کوتاه بدون رهبر اشتباهی بزرگ و باعث ایجاد گمراهی و سقوط آن جامعه است، جامعه اگر رهبر ظالمی هم داشته باشد بهتر از جامعه بدون رهبر و حاکم می‌باشد، همان گونه که حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«به یقین مردم نیازمند امیرى هستند، خواه نیکوکار باشد یا بدکار اگر توفیق پیروى از حاکم نیکوکارى نصیبشان نشود وجود امیر فاجر از نبودن حکومت بهتر است»[۱]

جلوگیری از هرج و مرج، حل اختلافات، ایستادگی در مقابل دشمنان تا دندان مسلح، شناخت نقشه‌های دشمن، هدایت جامعه به سمت آرمان‌های الهی و اسلامی از فواید رهبر در جامعه است، به خاطر همین فواید بی‌شمار رهبر در جامعه است که قوم یکی از پیامبران از او درخواست رهبر کردند و خداوند آن را در قرآن بیان کرده و می‌فرماید:
«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ [بقره/ ۲۴۶] آیا مشاهده نکردى جمعى از بنى اسرائیل را بعد از موسى، که به پیامبر خود گفتند: زمامدار و فرماندهى براى ما انتخاب کن! تا زیر فرمان او در راه خدا پیکار کنیم».
به خاطر اهمیت رهبر در جامعه است که خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را که رهبران دینی و واقعی بودند را به سمت بشر فرستاد که آخرین آنها نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌واله) است و بعد از ایشان ۱۲ امام وظیفه رهبری جامعه را بر عهده داشتند و این مسئولیت خطیر در زمان غیبت امام زمان بر عهده فقیه گذاشته شده است همان گونه که امام حسن عسکری (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«از میان فقها کسی که دارای صیانت نفس، حافظ دین، مخالف هوای نفس و مطیع اوامر شرع باشد، اطاعت و تقلید کنید».[۲]

با توجه به مطالب فوق به این نتیجه می‌رسیم که وجود رهبر برای هر جامعه‌ای از ضروریات است که عقل هر انسانی نیز آن را تایید می‌کند، اما در زمان غیبت برای تشخیص فقیهی که صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را داشته باشد نیازمند گروهی متخصص و خبره هستیم که از آن به مجلس خبرگان نام می‌برند، وظیفه این گروه تعیین رهبر بر اساس ملاک‌های اسلامی و الهی می‌باشد همان گونه که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این باره می‌فرماید:
«برخلاف برخی تصورها، مجلس خبرگان برای سالی یکی دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود بلکه می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مسئله بسیار مهم است».[۳]

وقتی که جایگاه مجلس خبرگان با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده دارند بسیار مهم و و سرنوشت ساز است، بر همگان لازم است در این امر خطیر شرکت کنند و سعی و تلاش نمایند تا افرادی را به این جایگاه بفرستند که صلاحیت این وظیفه مهم را بر عهده داشته باشند.

...........................
پی نوشت‌ها:
[۱]. «و إنّه لابدّ للنّاس من أمیر برّ أو فاجر یعمل فی إمرته المؤمن و...» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏۷۲، ص: ۳۵۹.
[۲]. «فامّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً‌ لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه» همان مدرک، ج‏۲، ص: ۸۹.
[۳]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.

*نویسنده: سجاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی