وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

بعد از انقلاب اسلامی و پیروزی نهضت روحانیون عملا
این نقش در داخل فرایندهای حکومتی ادغام شد، اما این نقش
و جایگاه به گونه ای است که هنوز هم مهم و تاثیر گذار است.
به گزارش عالی نیوز به نقل از  پارسینه، "مجتهد اول تهران" عنوانی است خاص روحانیون برجسته تهرانی که از دوران قاجار تاکنون به مقبول ترین و مشهورترین مجتهد پایتخت گفته می شود.
در دوران ناصر الدین شاه، حاج ملاعلی کنی، صاحب این عنوان بود که شاید بتوان او را معروف ترین و متنفذترین مجتهد اول تهران نامید،
مجتهد اول تهران عملا  نقش آفرینی سیاسی هم قابل توجهی دارد، هرچند که فرایند انتخاب کسی به این عنوان و جایگاه "عرفی" است و بعد از انقلاب اسلامی و پیروزی نهضت روحانیون، عملا این نقش در داخل فرایندهای حکومتی ادغام شد، اما این نقش و جایگاه به گونه ای است که هنوز هم مهم و تاثیر گذار است.
از آنجا که بخش های زیادی از تهران، وقفی محسوب می شود (طبق برخی از شنیده ها نزدیک به یک پنجم تهران وقفی است) و بسیاری از اماکن و مساجد و حوزه ها و ..هم طبق وقف نامه ها باید با مدیریت "مجتهد اول تهران" باشد، مقام و نفوذ مجتهد اول شهر بسیار فراتر از  وظایف معمول مذهبی است.
در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی عهده دار این مقام روحانی شد، آیت الله مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان، ریاست کمیته انقلاب، یک دوره نخست وزیری، ریاست دانشگاه امام صادق(ع) و دبیری جامعه روحانیت مبارز تهران را برعهده دارند و همین سوابق و اقامت طولانی در تهران نیز باعث شد عنوان مجتهد اول تهران در سالهای بعد از انقلاب متعلق به ایشان شود.
 در اسناد  مربوط به  وقف مدرسه مروی نیز مقابل نام "مجتهد اول تهران" امضای آیت الله مهدوی کنی دیده می شود.
اما با سکته مغزی آیت الله مهدوی کنی در خرداد 1393 و وخامت حال مجتهد اول شهر، به نظر می رسد چهره های دیگری برای تصدی عنوان و جایگاه "مجتهد اول تهران" مورد گمانه قرار گیرند.
-آیت الله امامی کاشانی: تولیت مدرسه شهید مطهری(سپهسالار) و عضو سابق شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، امام جمعه موقت تهران
-آیت الله محمدباقر باقری کنی، برادر بزرگ آیت الله مهدوی کنی، قائم مقام دانشگاه امام صادق(ع)
-آیت الله حاج مرتضی تهرانی، برادر مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی از علمای سنتی و متنفذ تهران
-آیت الله محمد محمدی نیک(ری شهری) تولیت آستان جضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، وزیر سابق اطلاعات و رئیس دانشگاه علوم حدیث شهرری
از حجت الاسلام حسین انصاریان،حجت الاسلام کاظم صدیقی هم می توان به عنوان گزاره های دیگر این جایگاه یاد کرد.