وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

طرح تعطیلات زمستانه مدارس

هوای تهران بار دیگر در آستانه تشدید آلودگی زمستانی قرار گرفته و بازهم اولین راه حلی که برای کنترل آن به نظر می رسد، تعطیلی مدارس است. موضوعی که در سال های اخیر و همین فصل آموزشی 94 و 95 چند بار به کمک محیط زیست شهر آمد تا با تعطیلی مدارس، شهر کمی نفس بکشد.

 تعطیلی مدارس از آلودگی هوا تا سرما و بارش برف

هوای تهران بار دیگر در آستانه تشدید آلودگی زمستانی قرار گرفته و بازهم اولین راه حلی که برای کنترل آن به نظر می رسد، تعطیلی مدارس است. موضوعی که در سال های اخیر و همین فصل آموزشی 94 و 95 چند بار به کمک محیط زیست شهر آمد تا با تعطیلی مدارس، شهر کمی نفس بکشد. در این میان آنچه با اهمیت به نظر می رسد، تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هواست که وقتی با تعطیلی مدارس به‌خاطر سرما و بارش برف عجین می شود، بار دیگر ضرورت تعطیلات زمستانی مدارس را مطرح می کند. موضوعی که چند سالی است در نظام آموزشی ایران مطرح شده اما هرگز به نتیجه نرسیده تا شاید با تعطیلی زمستانه مدارس ، لطمه ای به درس دانش‌آموزان در زمستان با آلودگی هوا یا بارش های سنگین برف نخورد.

 این موضوع را چند روز قبل مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح کرد که «پیشنهاد‌هایی مطرح شده که تعطیلات زمستانی داشته باشیم البته هنوز به تصویب نرسیده است». وی تاکید کرده از سوی کارشناسان پیشنهاداتی در خصوص شروع سال تحصیلی از شهریور ماه و تعطیلات زمستانی ارائه شده که در حال بررسی آنها هستیم. شروع و پایان سال تحصیلی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که قانون تغییر نکند آغاز سال تحصیلی مهرماه و پایان آن خرداد ماه است.

وی گفته که بحث های کارشناسی و پیشنهاداتی مطرح شده است که توضیح علمی و آموزشی و تربیتی در تابستان وجود ندارد و این مهم باید بازنگری شود. طرح هایی مطرح شده است که شروع سال تحصیلی از شهریور ماه باشد یا تعطیلات زمستانی داشته باشیم البته همه این موضوعات در مرحله بحث‌های کارشناسی است و به مرحله تصویب نرسیده است.

 

سرما وآلودگی هوا؛ضرورتی جدید

 ایران کشوری با اقلیم آب و هوای متفاوت است که گرمای طاقت فرسای نقاط جنوبی کشور و سرمای شدید نقاط کوهستانی مرکز،غرب و شمال غرب از دلایلی است که ضرورت بازتعریف تعطیلات مدارس را نشان می دهد، به علاوه آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران در فصل پاییز و زمستان به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی و کمبود وسایل نقلیه جمعی دلیل دیگری است که شهروندان را با دشواری هایی روبه رو می کند. گذشته از کمبود سوخت در نقاطی از کشور به خصوص شهرهای سردسیری که بازهم فعالیت مدارس را با کاستی روبه رو می کند، خستگی دانش آموزان و دانشجویان و تعطیلی خودسرانه و پیش از موعد در تعطیلات مختلف سال، نشانه ساماندهی تعطیلات است که البته هنوز طرحی به آن اختصاص نیافته است.

 طرح و ایده تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستانی مدارس نخستین بار در سال 1336 شمسی از سوی وزارت فرهنگ وقت مطرح شد که به دلیل نبود توافق تا سال 75 سخنی از آن به میان نیامد، در سال 75 قرار شد 10 روز در میانه زمستان تعطیل باشد که باز هم به دلیل موفق نبودن طرح به بایگانی آموزش و پرورش رفت. براساس این طرح، دانش آموزان 15 روز  زودتر و در میانه شهریورماه، سال تحصیلی را آغاز می کردند تا تعطیلات زمستانی، خللی در آموزش ایجاد نکند.محمدعلی نجفی، وزیر وقت آموزش و پرورش هدف از اجرای آن را امکان مسافرت های زمستانی خانواده ها و ایرانگردی در این فصل ذکر کرد، با این وجود، طرح، در نیمه راه غیرقابل اجرا تشخیص داده شد.

پس از این دو تجربه ناموفق که هنوز دلیل مسکوت ماندن طرح مشخص نیست، شورای عالی آموزش و پرورش به تناسب نیاز روز مدارس، پیشنهاد ساماندهی تعطیلات تابستانی دانش آموزان و احتمالاکاهش آن را مورد بررسی قرار داد و با ارسال نامه ای به پژوهشکده تعلیم و تربیت خواست به مطالعه بیشتر درباره این طرح بپردازد. این طرح مطالعاتی هنوز به نتیجه نرسیده و گویا هنوز نتوانسته موافقت مجریان بخش دولتی و نمایندگان مجلس را کسب کند.

 

مجلس نظر وزارتخانه را مهم می داند

«کارن خانلری» عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این باره بررسی های بسیار در سال های گذشته درباره تعطیلی زمستانه مدارس به «قانون» می گوید: موضوع تعطیلی زمستانه مدارس از جمله موضوعات تخصصی در وزارت آموزش و پرورش است که قطعا تصمیماتی که در این باره در وزارتخانه اتخاذ می شود، بسیار حائز اهمیت است چراکه تعطیلی مدارس ارتباط مستقیم با کیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد و اگر مخالفتی نیز با آن می شود، قطعا کارشناسی است. این نماینده مجلس با بیان اینکه مخالفت یا موافقت با تعطیلی زمستانه مدارس هرگز جنبه سیاسی ندارد تاکید می کند:  نظرات کارشناسی آموزش و پرورش در اینجا حائز اهمیت است و وقتی به جمع بندی برای تعطیلی در زمستان می رسد باید به آن توجه جدی کرد. 

خانلری می افزاید: معقتدم درباره تعطیلی زمستانه باید از تصمیمات احساسی و غیر کارشناسی پرهیز کرد و با رعایت تمامی جوانب، به دنبال اجرایی کردن آن بود. وزیر آموزش و پرورش چندی قبل درباره ضرورت تعطیلی مدارس گفته بود که مصوبه مجلس شورای اسلامی، آغاز سال تحصیلی را اول مهرماه قرار داده و بنابراین برای تغییر در زمانِ آغاز و پایان سال تحصیلی، انعطاف را از ما گرفته است. اگر بخواهیم انعطافی ایجاد کنیم، باید لایحه‌ای را تهیه کنیم تا تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و پس از تصویب، این بحث را دنبال کنیم. در سال‌های گذشته آغاز سال تحصیلی به جای اول مهرماه، هفته آخر شهریورماه بود و مدارس در آن تاریخ بازگشایی می‌شد. بازگشایی یک هفته زود‌تر مدارس موجب می‌شد تا اگر تعطیلاتی همانند آلودگی هوا و برف برای مدارس پیش آید، این زمان ذخیره‌ای برای آن موقع باشد.وی بیان کرد: متاسفانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این انعطاف از بین رفته در حالی که معتقدیم انعطاف باید در زمان شروع و پایان سال تحصیلی با توجه به اقلیم‌های آب و هوایی مختلف در کشور وجود داشته باشد.

 

تجربه دیگر کشورها

با وجود مقاومت مسئولان و تصمیم گیران در کشور برای تغییر تقویم آموزشی، بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، تعطیلات سالانه را متعادل ساخته و از کشدار شدن تعطیلات در یک فصل جلوگیری کرده اند.در آلمان، 235 روز سال را (از فروردین تا بهمن) دانش آموزان به مدرسه می روند که 17 روز در 3 ماهه اول، 21 روز در سه ماهه دوم و 6 هفته در سه ماهه سوم تعطیلند. در انگلستان مدارس 200 روز در سال (شهریور تا تیر) دایر است که 21 روز در سه ماهه اول، 14 روز در سه ماهه دوم و 6 هفته در سه ماه سوم مدرسه تعطیلند. 

سال تحصیلی در کشور ژاپن 225 روز (از اردیبهشت تا بهمن ماه) است که 13 روز در سه ماه اول، 15 روز در سه ماه دوم و 45 روز در سه ماه سوم تعطیلی دارند. ایالات متحده نیز با 187 روز سال تحصیلی را (از شهریور تا خرداد) سپری می کند که تنها 21 روز در سه ماه اول و 14 روز در سه ماه دوم تعطیل دارد.در کشور هندوستان نیز سال تحصیلی از تیر ماه تا اردیبهشت ماه طول می کشد و تنها شهریور و بهمن ماه زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه هاست.

آنچه کشورهای مختلف را وامی دارد که تعطیلات را در فواصل معین سال قرار دهند، استراحت و رفع خستگی بعد از یک دوره کار و آموزش، شرکت در فعالیت مالی و اجتماعی منطقه ای و شهری و آمادگی برای شروع بهتر و با انگیزه بیشتر است. اما در کشور ما دلایل تعطیلات زمستانی کمی متفاوت است. در چنین شرایطی که تعطیلی زمستانه اصلی پذیرفته شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزشی است، باید دید در نهایت این طرح در ایران سرنوشت اجرایی پیدا می کند یا نه؟

 

منبع: روزنامه قانون

 

نظرات (۱)

سلام
اگه دوست داشتید و موافق بودید خبر بدید وبلاگ های همدیگر رو دنبال کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی