وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ تهدید یا فرصت

اینترنت در سراسر جهان ضمن باز کردن پای افراد به دنیای مجازی در کنار فرصت‌هایی که می‌آفریند، تهدیدهای بی‌شماری را برای آنها به دنبال دارد.
امروزه شهروندان جوامع مختلف با در نوردیدن مرزهای جغرافیایی می‌توانند عقاید، نظرات و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما سرویس‌های ارائه شده در قالب آن در عین حال که ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است، اما می‌تواند مخرب نیز باشد.
پیامدهای مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی مجازی
یکی از ابزارهایی که اینترنت در اختیار کاربران خود قرار داده و این روزها در ایران نیز هر لحظه بر خیل مشتاقانش افزوده می‌شود، ورود به شبکه‌های اجتماعی مجازی است.
فراگیر شدن استفاده از این پدیده، پیامدهای مثبت و منفی بسیاری را بر زندگی افراد گذاشته و در مواردی نیز تبعات گریزناپذیری را تحمیل داشته تا آن جایی که گاهی اصطلاحات مرسوم در این شبکه‌ها بخشی از فرهنگ محاوره افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.
دسترسی ۵۰ درصد از جمعیت کشور به اینترنت تلفن همراه
رئیس پلیس فتای استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان در این زمینه اظهار داشت: ضریب نفوذ اینترنت در استان کرمان ۳۵ تا ۳۷ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ۹۷ درصد است.
کامبیز اسماعیلی گفت: حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند و این جمعیت ۴۰ میلیونی را تشکیل می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: از ۴۶ میلیون کاربر اینترنتی ۲۳ میلیون نفر از آنها قشر جوان هستند.
افزایش جرائم مربوط به تلفن همراه و فضای سایبری
اسماعیلی افزود: در سه ماهه نخست سال ۹۳ چهار درصد از جرائم مربوط به تلفن همراه و فضای سایبری بوده و این آمار در سه ماهه نخست سال ۹۴ به ۱۶ درصد و طی ۱۱ ماهه امسال به ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در این راستا ۷۰ درصد از مجموع جرائم سایبری، مالی و اعتباری بوده است.
رئیس پلیس فتای استان کرمان تأکید کرد: بیشتر کاربرانی که از وایبر، تلگرام، لاین، واتس‌آپ و دیگر برنامه‌ها استفاده می‌کنند، باید نسبت به آسیب‌های آن آگاه باشند تا مورد سوء‌استفاده قرار نگیرند.
هک تلگرام از سوی برخی اشخاص
اسماعیلی درباره هک تلگرام به همشهریان هشدار داد و خاطر نشان کرد: اخیراً اشخاصی اقدام به دسترسی به اکانت افراد در تلگرام می‌کنند و پس از سرقت اطلاعات موجود در اکانت آنها از قبیل عکس‌ها و ویدئوهای ارسالی و دریافتی و همچنین اطلاعات مخاطبین از طرف فرد قربانی برای مخاطبان پیام ارسال می‌کنند.
وی تصریح کرد: برای نمونه، یکی از اپلیکیشن‌هایی که این روزها با استقبال زیادی از سوی کاربران روبه‌رو شده شده، تلگرام است و می‌طلبد مردم از تنظیمات مهم امنیتی برای این اپلیکیشن استفاده کنند، هرچند امکان امنیت کامل در شبکه اینترنت و اپلیکیشن‌های اینترنتی وجود ندارد.
اسماعیلی به مردم توصیه کرد: از ذخیره‌ کردن عکس‌ها و ویدئوهای شخصی در تلفن همراه خودداری کنند و هر لینکی باز نشود.
وی افزود: در گروه‌های ناآشنا عضو نشوید و پیام ارسال نکنید، گزینه last seen را در تلگرام غیرفعال و تنظیمات امنیتی را اعمال کنید.
اسماعیلی یادآور شد: گاهی مجرمان اینترنتی با ارسال پیام‌هایی مانند اکانت شما نیاز به بازنویسی دارد، اکانت شما در حال غیر فعال شدن است، دریافت شارژ رایگان و ... کدی که برای قربانی ارسال شده را درخواست می‌کنند.
وی تأکید کرد: در صورتی که این کد از سوی افراد، برای مجرمان ارسال شود اکانت تلگرام آنها در اختیار مجرمان قرار داده می‌شود.
راه‌های جلوگیری از هک شدن تلگرام
رئیس پلیس فتای استان کرمان بیان داشت: برای جلوگیری از خطر هک در تلگرام، باید برای آن پسورد مجزا به ثبت رساند چراکه این اقدام سبب ایمن شدن اکانت می‌شود.
وی افزود: راه دیگر جلوگیری از هک شدن این است، هر از چند گاهی، تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانیم تا با این کار بدافزارها پاک شوند.
۱۰ درصد مراجعان مراکز مشاوره قربانی آسیب‌های نوپدید
رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: حدود هفت تا ۱۰ درصد مراجعانی که طی سال ۹۴ به این مرکز مراجعه کرده‌اند به دلیل آسیب‌های ناشی از استفاده از ابزارهای نوپدیدی چون ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ... بوده است.
حجت امام‌علی‌نژاد اظهار کرد: آغاز آسیب‌های اجتماعی با استفاده از تجهیزات و امکانات به‌روز ارتباطی، برای زندگی‌های امروزی می‌تواند یک تهدید باشد.
فضاهای مجازی عاملی برای افزایش طلاق عاطفی
وی یکی از عوامل طلاق عاطفی بین زوج‌ها را قرار گرفتن در این فضاها دانست و تأکید کرد: همه افراد جامعه باید راه درست استفاده کردن از این امکانات و چگونگی استفاده از این فضاها را آموزش ببینند.
امام‌علی‌نژاد به گسترش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز اشاره و خاطر نشان کرد: این فضاها با وجود تهدیدهایی که می‌توانند به دنبال داشته باشند، فرصت‌ها و دانستنی‌هایی را نیز در فضای مجازی ایجاد می‌کنند.
این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: تمام افراد با داشتن این شبکه‌های اجتماعی، کتابخانه‌های سیاری را با خود به همراه دارند.
امام‌علی‌نژاد یادآور شد: همه ما باید بتوانیم در این شبکه‌ها در زمینه‌های پزشکی، آموزشی، خبری، علمی و ... که البته مستند باشند، آگاهی و دانش خود را افزایش دهیم.
وی فیلم‌ها، پیام‌ها، روابط مجازی و انیمیشن‌ها که برای برخی از گروه‌های سنی مناسب نیست و هدف مثبتی نیز ندارند را از آسیب‌های این محیط‌ها دانست.
مصداق‌های عینی در مورد آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی
زن و شوهر ۴۵ ساله به نظر می‌رسند، دارای سه فرزند بزرگ هستند، برای حل مشکلشان به این مرکز مشاوره مراجعه کرده‌اند، ورود به شبکه‌های اجتماعی و به دنبال آن تشکیل گروه از نوع گروه‌های فامیلی و به تدریج حذف و اضافه کردن افرادی در این گروه‌ها، سبب ایجاد اختلاف و درگیری بین آنها شده و اکنون این سوءتفاهم، درگیری و اختلاف آنها را به مرز جدایی از یکدیگر کشانده است.
زن می‌گوید: شوهرم در این فضاها با چند خانم در ارتباط است و حرف‌های عاشقانه بین آنها رد و بدل می‌شود و این امر سبب ایجاد روابط عاطفی و وابستگی بین آنها شده است به طوری که همسرم دیگر هیچ‌ توجهی به من و فرزندانم ندارد.
این طرف‌تر مادری ۵۳ ساله مضطرب و نگران به مرکز مشاوره مراجعه می‌کند، وی می‌گوید: دختر ۲۰ ساله دانشجویی دارم که ترم سوم دانشگاه است، مدتی است تمام فکر و خیال و زندگی این دختر گوشی و چت کردن در گروه‌های مجازی شده است.
این مادر در اظهارات خود می‌افزاید: دخترم قبل از این بسیار محجبه و با اخلاق بود، اما چندی پیش با پیشنهاد یکی از دوستان خود و ورود به دو گروه که اعضای آنها را به طور کامل نمی‌شناسد و شامل دختر و پسرهایی هستند که در گروهشان حرف‌ها، استیکرها و فیلم‌های سکسی رد و بدل می‌شود به تأثیرپذیری منفی از اینها، اکنون حجاب خود را رعایت نمی‌کند، آرایش می‌کند، شب‌ها با دوستان خود بیرون می‌رود و هیچ حرف‌شنوی از من و پدرش ندارد و این موضوع خیلی ما را نگران و مضطرب کرده است.
لزوم تلاش برای ایجاد آگاهی نسبت به استفاده مفید از شبکه‌های اجتماعی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بحث فضای مجازی بسیار پیچیده و گسترده است و از زوایای مختلف و از ابعاد گوناگون باید به آن نگاه کرد.
علیرضا پریور گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از واقعیت‌های جامعه در زندگی مردم حضور دارند و به زندگی مردم تحمیل شده‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را نفی کنیم و مجبور هستیم، آنها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.
وی بیان کرد: این فضاها از پدیده‌های جدید و مدرنی هستند که فرصت‌های مناسبی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و در مقابل، تهدیدهایی را نیز به دنبال دارند.
مردم خودمراقبتی کنند تا آسیب‌ها به حداقل برسد
پریور با اشاره به اینکه افراد جامعه باید نسبت به استفاده مفید از شبکه‌های اجتماعی آگاهی و شناخت پیدا کنند، افزود: ما باید به عنوان یک رسانه آن را بپذیریم و اینها  ابزارهایی هستند که به نوعی هر فرد را به یک رسانه تبدیل کرده است.
وی یکی از مشکلات جامعه را پایین بودن سواد رسانه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: در این زمینه شناخت و آگاهی در مورد سواد رسانه‌ای باید افزایش پیدا کند.
پریور تصریح کرد: از طرفی افراد باید نسبت به تهدیدها و فرصت‌های این شبکه‌ها و فضاها شناخت و آگاهی داشته باشند و از این شبکه‌ها و فضاها به عنوان یک ابزار مفید استفاده کنند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان یادآور شد: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه خوب کار کنند و مردم نیز خودمراقبتی کنند تا آسیب‌ها در این زمینه به حداقل برسد.
مدیریت زمان مشکلات را به حداقل می‌رساند
معاون آمار و فناوری انفورماتیک دادگستری استان کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اگر برای استفاده از این محیط‌ها، مدیریت زمان داشته باشیم و خانواده‌ها زمان و وقت را برای استفاده از آنها مشخص کنند، مشکلات به حداقل می‌رسد.
حمید خالقی تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی شود، افراد از این فضاها به تناسب نیازشان و به نحوی که به کار و زندگی آنها لطمه‌ای وارد نشود، استفاده کنند.
تنها ۲۰ درصد مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده مفید می‌کنند
وی تهدیدهای این شبکه‌های اجتماعی را بیشتر از فرصت‌های آن اعلام کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم ایران به عنوان سرگرمی از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و تنها ۲۰ درصد استفاده مفید دارند.
خالقی در مورد آسیب‌های این محیط‌ها به خانواده‌ها هشدار داد و افزود: خانواده‌ها باید اول از خودشان آغاز کنند و سپس با نظارت، کنترل و مدیریت زمان در مورد استفاده فرزندان از این شبکه‌ها در خانه، بتوانند آسیب‌های ناشی از اینها را به حداقل برسانند.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی خاطر نشان کرد: اگر با این وضعیت پیش برویم با بحران تحصیلی، افزایش مشکلات خانوادگی، ضعیف شدن روابط عاطفی بین اعضای خانواده، کاهش صله ارحام، کاهش روابط والدین و فرزندان، افزایش دروغگویی، بی‌بند و باری، بی‌حجابی، شکسته شدن حرمت‌ها، کلاهبرداری و .. روبه‌رو می‌شویم.   

با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی به‌ویژه قشر جوان و نوجوان از شبکه‌های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه‌ها به‌منظور اتخاذ تصمیم‌های صحیح و برنامه‌ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و والدین ضروری است.

منبع:خبرگزاری فارس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی