وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه موفقیت دیپلمات های کشور در مذاکرات هسته ای یکی از مهم ترین روزهای دیپلماسی ایران در قرن اخیر بوده است، برجام را یک فرصت برای کشور و افتخار دیپلماسی خواند و با هشدار نسبت به تبعات « اندیشه افراط» برای جامعه تاکید کرد: فرصتی که برجام برای ما بوجود آورده، دائمی و ابدی نیست و باید بخوبی از آن برای پیشرفت کشور بهره ببریم.
 
  

عالی نیوز به نقل از گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در مراسم رونمایی از 12 دستاورد هسته ای افزود: امسال سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته ای از سوی جهانیان و سازمان های بین المللی به رسمیت شناخته شده است.
رییس جمهوری گفت: ما امروز یاد همه شهیدان سرزمین اسلامیمان، دفاع مقدسمان و یاد شهدای بزرگوار هسته ای و عزیزانی را که برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات بزرگ فناوری را در کشور جاودانه ساختند را گرامی می داریم.
وی ادامه داد: 20 فروردین امسال حال و هوای دیگری دارد، ما در شرایط جدیدی امسال 20 فروردین را به عنوان روز فناوری هسته ای جشن می گیریم، امسال سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته ای از سوی جهانیان و سازمان های بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

** جهان به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اعتراف کرده است
وی خاطرنشان کرد: امسال 20 فروردینی است که جهان به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اذعان و اعتراف کرده است، امسال 20 فروردینی است که دنیا همکاری با ایران در زمینه فناوری هسته ای آغاز کرده است.
رییس جمهوری تاکید کرد: سال 94 سالی تاریخی، سالی به یاد ماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود، سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت.
روحانی ادامه داد: امسال، سالی بود که همه جهانیان دیدند منطق استدلال میز مذاکره بر قدرت سخت بر تهدید فشار پیروز است، بی تردید موفقیت دیپلمات های کشور ما در سال گذشته در مذاکرات هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین روزهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است.
رییس جمهوری سپس با بیان اینکه مردم کار بسیار با عظمتی در سایه اعتدال به ثمر رساندند، گفت: اعتدال به ما می گوید، که نه به همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید.
روحانی ادامه داد: اعتدال به ما می گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود اما اینچنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.
وی تاکید کرد: همانکه مقام معظم رهبری فرمود روزگار ما روزگار ما روزگار همه چیز است؛ از همه ابزار و وسایل مان باید به درستی به خوبی استفاده کنیم .

** افراط همه جا برای ما مضر است
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه افراط همه جا برای ما مضر است، گفت: افراط به ویژه در اندیشیدن و فکر کردن مضر است و بزرگترین خطر را برای یک جامعه می آفریند.
روحانی خاطر نشان کرد: در فکر افراطی هیچ گاه نباید با آ‍ژانس بین الملل اتمی و سازمان ملل متحد همکاری کرد؛حتی فکر افراطی به ما می گوید به هیچ کس اعتماد نکنید؛فکر افراطی به ما می گوید به همسایگان، دوستان هم اعتماد نکنید.
وی اضافه کرد: اما اندیشه اعتدالی به ما می گوید رویکرد ما باید رویکرد معتدل باشد؛ هم باید با دنیا حرف بزنیم سخن بگوییم و هم باید برای خود اتکایی و خود کفایی تلاش کنیم هم به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم.
رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: شدنی است که در یک کاری انسان به نتیجه برسد اما با چه هزینه ای در چه مدتی است؟
روحانی ادامه داد:ممکن است یک نوجوان بگوید نیاز به مدرسه و معلم نیاز ندارم و خودکفایی و خود استادی و خودم می نشینم و فکر می کنم و حتی اگر کتاب هم بردارم به نوشته دیگری اتکا کرده ام این همان تفکر نادرست افراطی است.
وی افزود: ما باید از استعداد خود استفاده کنیم و تلاش کنیم و از تجربه دیگران بهره گیریم و با دیگران در حال تعامل باشیم.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره رویکرد برخی کمپانی های اقتصادی گفت: در دنیای امروز که ده ها کمپانی در کنار هم قرار می گیرند و با ایجاد یک شرکت واحد کار را شروع می کنند مگر عقل را از دست داده اند؛ یک کمپانی در بدنه ماشین، دیگری در بدنه و یکی در بازاریابی ایجاد شود ، هر سه با هم جمع می شوند و ماشین ارزان تر با کیفیت بهتر و بازار عمیق تر به دست می آورند و جنس خود را صادر می کنند.

** اعتدال اساس پیشرفت یک ملت است
روحانی اظهار داشت: اعتدال اساس پیشرفت یک ملت است؛ بنای اسلام بر اعتدال است؛ما امت وسط هستیم و ما اعتدال را می پذیریم و پذیرفتیم ؛ با اعتدال با هزینه کمتر از طریقی مستقیم تر و کوتاه تر به مقصد می رسیم.
وی تاکید کرد: معنای اعتدال آن است که رویکرد ما نسبت به جهان و کشورهای دیگر رویکرد متوازن و میانه باشد؛ ما نمی توانیم صددرصد به دیگری اعتماد کنیم نمی توانیم صدردرصد هم نسبت به یکی بدبین باشیم.
رئیس دولت تدبیر و امید به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و افزود: در همین مواقفت نامه هسته ای ما با دنیا ، نه بنای ما در برابر 1+5 بر مبنای اعتماد صددرصد به آنهاست و نه آنها بنای شان با ما بر مبنای اعتماد صد درصد است ؛ مبنای آنها در کار با ما راستی آزمایی است و مبنای ما هم در کار با آنها راستی آزمایی است.
روحانی تصریح کرد: قدم به قدم با نظارت نسبت به هم کار را پیش می بریم؛ ما در زندگی شخصی خودمان هم همین هستیم با دوست صمیمی خود هم در حال پایش هستید و لذا گاهی به دوست صمیمی هم می گویید من از شما گله دارم چرا این کار را کردی و چرا این گونه گفتی؟ ما همیشه در حال نظارت دقیق بر هم دیگر هستیم.
وی ادامه داد: مگر می شود کسی بگوید من نسبت به یک کشور دیگر چشم بسته بدون توجه و نظارت چک سفید می دهم؟ ما باید در مقام عمل اعتماد آفرینی کنیم.
رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: من بر این نکته تاکید دارم برادران و خواهران مردم عزیز ایران دشمنان ما در طول سال های گذسته ایران هراسی را تبلیغ کردند و گاهی متاسفانه ایران هراسی را در ذهن برخی از جامعه به باور رساندند؛در تبلیغات از ایرانی هراسی سخن گفتند .
روحانی ادامه داد: کار دولت تدبیر و امید در این 2.5 سال بر این مبنا بوده که ایران هراسی را به شکست منجر کند؛ دنیا به ایران اعتماد کند و به این ملت بزرگ که به ناروا در سالهای گذشته برخی قضاوت کرده اند اعتمادکند.
وی اضافه کرد: نباید امروز سخن ما کلام ما دو مرتبه آن ایران هراسی شکست خورده از بین رفته را دو مرتبه زنده کند؛ ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم ؛ مانسبت به هیچ کشوری نه تهدید می کنیم نه برنامه تهدید و نه برنامه فشار داریم؛ ما در طول 37 سال بعد از انقلاب نه به کشوری تجاوز کرده ایم نه کشوری را تهدید کرده ایم ؛ فقط از خودمان دفاع کرده ایم آن گاه که به حمله شد و به کشورمان تجاوز شد از خود دفاع کرده ایم .

** گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است
رئیس قوه مجریه افزود: ما البته باید صاحب قدرت باشیم؛هر کشوری درمورد تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را بسازد و تقویت کند؛ ما می داینم گاهی قدرت نرم و گاهی سخت موثر است ما معتقد به قدرت هوشمندانه هستیم.
روحانی تصریح کرد: قبول داریم روزگار روزگار همه چیز است اما در عین حال برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه ریزی نکرده و نمی کنیم و ما امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خود می دانیم .
وی تاکید کرد: امنیت قابل تقسیم نیست؛ اگر همسایه ما امنیت نداشت مرزهای و کشور ما هم امنیت ندارد؛ هر قدرت نظامی و سلاح ما در کشور ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و در منطقه است.
رئیس جمهوری کشورمان خاطر نشان کرد: همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامه اش حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می کند ایران برای او تهدید است در محاسبه خود اشتباه کرده اند؛ایران برای کسی تهدید نیست و ایران علیه کشوری حنگی را اغاز نکرده و نخواهد کرد.
روحانی با بیان اینکه در کشور ما در دو قرن گذشته هیچ گاه ایران به کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد، گفت: البته ایران کشوری است که از حقوق خود دفاع می کنند؛ آنجا که لازم باشد با نرم افزار و سخت افراز از حقوق خود دفاع می کند و در جنگ 8 ساله اول از قدرت نرم افزار و بعد از سخت افزار استفاده کردیم .
رییس جمهوری گفت: ایمان، انگیزه و توجهات مردم به خدا و تکیه آنها به عنایت حق، قدرت نرم ما بود البته از ابزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کردیم.

** سال 94، سال نمایش قدرت نرم ایران بود
وی ادامه داد: سال 94 سال نمایش قدرت نرم ایران بود ما به همه فناوری های خودمان و همه هنرمندی های هنرمندان کشور افتخار می کنیم چه این هنرمندی و فناوری در میدان فناوری هسته ای و چه این هنر نمایشی در میدان فناوری دیپلماسی کشورباشد ما به هردوی این قدرت افتخار می کنیم.
رییس جمهوری اضافه کرد: اگر دانشمندان هسته ای و همه دانشمندان کشور به خاطر خدماتشان در علم و فناوری محبوب مردم هستند، دیپلمات های ما هم برای دفاع درست از حقوق کشور، محبوب ملت هستند. دکتر محمد جواد ظریف مخترع نبود که چیزی اختراع کند اما هنرمندی بود که پای میز مذاکره به بهترین وجه به همراه یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.
وی با تاکید بر این که ملت ما به همه افتخارات خود، افتخار می کند اظهارداشت: اگر کسی بگوید بوعلی سینا افتخار ماست حافظ افتخار ما نیست خطا کرده است همه اندیشمندان و بزرگان کشور افتخار هستند.

** اگر رویکرد تعامل نبود ما به برجام نمی رسیدیم
رییس جمهوری ادامه داد: کار بزرگی در برجام انجام شد که ملت ما این افتخار را آفرید، ملت ایران با وحدت، انسجام، حمایت و رای خود در خرداد 92 مسیر را هموار کرد. ملت ما دولتی را روی کار آورد که رویکرد آن نسبت به جهان تعامل سازنده بود، اگر این رویکرد نبود ما به برجام نمی رسیدیم.
رییس دولت یازدهم گفت: ملت ما به دولتی رای داد که تفکرش در مذاکرات جهانی برد ـ برد بود، این پایه های موفقیت ما است اگر به فکر برد - باخت بودیم نه تنها در سال 94 بلکه نود سال دیگر هم به موفقیت نمی رسیدیم.
روحانی با تاکید بر این که ملت ما قدم اول را برداشت گفت: رهبری مقتدر و فرهیخته ما که همه جا راهنمای ما بودند در خرداد 92 هم ما را راهنمایی کردند و فرمودند این آرا حق الناس است، ایشان مسیر را برای مردم هموار کردند و در مذاکرات هسته ای هم حمایت، هدایت و تدبیر کردند.
رییس جمهوری تصریح کرد: اگر دولت ما دولت تدبیر و امید است هم تدبیر را از رهبر معظم انقلاب آموخته و هم امید را از ایشان گرفته ایم.
وی اضافه کرد: وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و در مقطعی وزارت دفاع، همه دست به دست هم داده اند اگر ظرفیت دکتر ظریف، دکتر صالحی و دکتر دهقان وزیر دفاع دست به دست هم نمی دادند امروز در این نقطه نبودیم.
روحانی گفت: امروز روز استفاده از فرصت های به وجود آمده است سال 94 سال فرصت سازی بود همه دست به دست هم دادیم یک فرصتی را ساختیم.
رییس جمهوری ادامه داد: مردم ایران ، ما همه با هم برادریم همه در کنار هم قرارداریم از این فرصت برای پیشرفت و تعالی کشور به خوبی استفاده کنیم امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و باید همچنان مثل سال گذشته باید همدلی و همزبانی را ادامه دهیم.
وی تاکید کرد: بی تردید می توانیم با استفاده از این فرصت شاهد آبادانی بیشتر ایران عزیز، رفاه مردم و تعالی کشور در همه زمینه های مادی و معنوی باشیم.

** فرصت برجام دایمی نیست
رییس جمهوری با بیان اینکه می خواهم این نکته را بیان کنم ولو نکته، لحن و عبارت به گونه ای باشد که برخی فکر کنند در این زمنه افراط و تفریط وجود دارد، گفت: فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده دائمی و ابدی نیست همانطور که ابر بالای سر ما دائم نمی ماند و عبور می کند و همه فرصت های این چنین هستند.
روحانی افزود: برجام امروز یک فرصت برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، جذب سرمایه گذاری، مسایل اقتصادی، تعامل با جهان و وحدت و اتحاد در درون کشور به وجود آورده و اگر خدای ناکرده عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت باز نمی گردد.
وی ادامه داد: ما باید همه هنرمندی را بکار بگیریم و از فرصت به وجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

** پس از برجام برای فناوری هسته ای فرصت است
رییس قوه مجریه گفت: فرصت بعد از برجام برای فناوری هسته ای ما نیز فرصت است و شما امروز فرصتی بدست آورده اید که uf6 می فروشید، کیک زرد را می خرید، آب سنگین را می فروشید،میله سوخت را می سازید و با همکاری کشورهای دیگر از جمله کشورهای 1+5 به حول قوه الهی قادر خواهیم بود در سوخت راکتور قدرت خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم.
روحانی افزود: امروز فرصتی پیدا کردیم که در زمینه فناوری هسته ای بتوانیم از فناوری های روز کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه اگر کسی فکر می کند علم، فناوری، اقتصاد و سیاست مرز دارد اشتباه می کند، تاکید کرد: ما باید از ارتباط صحیح و درست با همه جهان به ویژه همسایگان استفاده و بهره برداری کنیم و بهره بدهیم نه اینکه ترس و رعب را بیفشانده و ترس و رعب درو کنیم.
رییس جمهوری گفت: درشت گویی و حرف های بی پایه زدن که هنر نیست. امروز برجام فرصت بسیار خوبی برای ملت به وجود آورده و رهبری رهبر معظم انقلاب و هدایت های معظم له فرصت خوبی ایجاد کرده و وحدت و انسجام ملی نیز فرصت خوبی را فراهم کرده است.
روحانی افزود: امروز نگاه جدید جهان به ایران فرصت خوبی برای ما به وجود آورده است که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی