وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

از اعلام مقام سعودی: با ایران درباره مراسم حج به توافق اصولی رسیدیم تا واکنش وزیر ارشاد

عالی نیوز : گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه سعودی الریاض، «حسین الشریف» معاون وزارت حج و عمره عربستان روز چهارشنبه از دستیابی به توافق اصولی با «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت پیرامون حجاج ایرانی برای مناسک حج سال جاری خبر داد.

این مقام سعودی اعلام کرد که امضای نهایی این توافق اصولی روز پنجشنبه (۶ خرداد) انجام خواهد شد.

وی در عین حال مدعی شد که بر اساس قوانین حاکم در عربستان اجازه برخی اعمال ویژه همچون مراسم برائت از مشرکین به زائران ایرانی داده نمی شود و این امر به طرف ایرانی ابلاغ شده است.

معاون وزارت حج و عمره سعودی همچنین بر اتخاذ رویکرد برابر و یکسان در این زمینه و برای همه کشورها تاکید کرده است. الشریف همچنین اعلام کرد که طرف سعودی و ایرانی نشست مثبتی داشته و پیرامون تمام مسائل مربوط به حجاج ایرانی توافق شده است.

به نوشته روزنامه الریاض این توافق اصولی در جریان نشست روز چهارشنبه در وزارت حج عربستان در جده به دست آمده است.

 
 
علی جنتی در خصوص خبرهای مثبتی که از توافق ایران و عربستان در مورد موضوع حج مطرح شده است گفت: من فکر نمی کنم سیاست های کلی عربستان تغییر کرده باشد به این خاطر که در آخرین دیدارهایی که هیئت ایرانی با آنها داشته است اولاً بسیاری از پیشنهادهای ما در خصوص تأمین امنیت زائران و امکاناتی را که باید فراهم کنند، نپذیرفتند.

 به گزارش پایگاه خبری «تیک» (TIK.ir)؛وی افزود: خصوصاً بحث ویزا را که ما نیاز داشتیم در داخل کشور به ما ویزا بدهند، قبول نکرده اند.

جنتی گفت: در مذاکرات قبلی ایران و عربستان، آنها لیستی از خواسته های خود را به صورت تحکمی ابلاغ کردند که هیئت ایرانی زیر بار نرفت و برگشت اما مجدداً دعوت کردند که هیئت ایرانی برای مذاکره برود و ما هم به هیئتمان تأکید کردیم که حتماً روی مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران پافشاری کنند.

وی افزود: خواسته های ایران مشابه همان خواسته های سال های پیشین است؛ مقامات ایران باید بر همان خواسته ها با دولت عربستان به تفاهم برسند و توافق کنند؛  طبیعی است اگر آنها خواسته های جمهوری اسلامی را نتوانند تأمین کنند امسال حجی انجام نخواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه خواسته های ایران چه بوده است؟ گفت: بحث اصلی ما تأمین امنیت است، ما در حال حاضر با عربستان رابطه سیاسی نداریم، آنجا هیچ کنسولگری وجود ندارد و از شهروندان ایرانی حمایت کنسولی نمی شود، بخصوص با این بی کفایتی که ما سال گذشته از دولت عربستان دیدیم که منجر به کشته شدن بیش از 460 نفر از حجاج ما شد، تأمین امنیت حجاج برای ما مسئله بسیار مهمی است.

جنتی دومین خواسته جمهوری اسلامی ایران را از دولت عربستان، حفظ حرمت و کرامت زائران ایرانی عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته با اینکه روابطمان بهتر بود و به این صورت قطع رابطه نبودیم با این حال گاهی برخوردهایی با زائران ایرانی می شد که این مسئله باید حل شود.

وی گفت: نکته سومی که به طور جدی به آن فکر می کنیم این است که ما در حال از دست دادن زمان هستیم؛ ما از چهار ماه قبل بایستی قراردادهایمان را برای هتل محل اقامت و حمل و نقل و موارد این چنینی انجام می دادیم که هیچ کدام انجام نشده است و ما زمان را کامل از دست دادیم.

جنتی تأکید کرد: هیئت ایرانی باید برگردد تا ببینیم آیا توانسته اند به تفاهم برسند؟ اگر به تفاهم نرسیده باشند حج امسال منتفی است.

وی با محتمل دانستن تفاهم بین دو کشور گفت: همیشه احتمال تفاهم هست اما باید ببینیم مجموع خواسته هایی که ایران داشته که خواسته ی جدیدی هم نیست و در سال های گذشته نیز با عربستان تفاهم می کردیم، می پذیرند یا خیر؟!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت عربستان همان توافق نامه را هم باید امسال قبول کنند و چیز اضافه نخواهند.

وی گفت: امنیت زائران مسئله بسیار مهمی است و عربستان بایستی به نحوی اطمینان بدهد و ضمانتی وجود داشته باشد که بدانیم در شرایطی که رابطه سیاسی با آنها نداریم امنیت زائرانمان حفظ میشود؟

هم اکنون هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و به دعوت طرف سعودی در عربستان به سر می برد و مشغول آخرین رایزنی ها با مسئولان حج این کشور است.

*باشگاه خبرنگاران

 

 

منبع : مهر

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی