وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

 

    برجام فرصت است، تهدیدش نکنید!

    برجام فرصت است، تهدیدش نکنید!

    برای آنکه برجام ، نتیجه­ ای اساسی برای کشور و مردم به ارمغان آورد ؛ لازمه آن داشتن گفتمان تناظری در داخل و محیط بین­ الملل است چه در مذاکرات چه در مواضع چه در دیپلماسی عمومی، در غیر این صورت به ضد آن تبدیل خواهد شد که  متاسفانه  شاهد آن هستیم!

    حبیب الله حمیدی: آنچه در منظر ماست مؤید این است که به یمن انقلاب ارتباطات و انقلاب اطلاعات ، ساختار نظام بین­الملل در مسیر تحول شگرف و شتابان قرار گرفت. ایران از حیث جغرافیای طبیعی و ژئوپلتیکی، پیشینه تاریخی و فرهنگی – اهداف انقلاب 57 و قرار گرفتن در یکی از مناطق حساس و مهم خاورمیانه نمی­تواند خارج از این گردونه جهانی عمل نماید و اگر بر فرض محال چنین فرضیه ایی وجود داشته باشد ذهنی و انتزاعی است و در عالم واقع، این شدنی نیست.

    با این توضیح این واحد سیاسی (جمهوری اسلامی ایران) برای رسیدن به اهداف ملی و ارزشی ، گریزی ندارد که در این مسیر با تبدیل چالش­ها به فرصت­ها و با لحاظ مقدورات ملی و ملاحظه محذورات محیطی ، طی طریق نماید. از این زاویه لازم است قانونمندی­های رفتاری حاکم بر محیط و جهت آن را  که بسیار متحول شد ه را استخراج  و سپس با درنظر گرفتن شرایط امروز پی جویی اهداف باشد. در ذیل برخی مفاهیم مهم از جمله قدرت، امنیت، کانون قدرت، ماهیت امنیت و ... که در این گذار دچار تحول شده است را ذکر کرده و سپس در مورد نسبت آن با ساختار نظام بین­الملل و کشورمان خواهیم پرداخت.

    به دلایلی از جمله همه­ جانبه شدن ارتباطات و فن­آوری اطلاعات، جهانی شدن، اهمیت یافتن حقوق بشر و اتحادیه-های سیاسی قدرت هم به لحاظ ابعاد و هم از حیث ماهیت ، متعدد و متنوع شد. کانون قدرت از دولت به سایر بازیگران از جمله بازیگران غیررسمی – خصوصی، مدنی،    و ... متمایل شده و یا جمعاً در تصمیم ­سازی و تصمیم ­گیری­های مسائل داخلی، منطقه­ ای و بین­ المللی در صورت هم مسیر بودن مؤثرند. همچنین به دلیل گسترش و نفوذ صنعت ارتباطات و اطلاعات – ماهیت امنیت و تهدید نیز تغییر اساسی کرده است. امنیت که تا قبل از این به عنوان امنیت وجودی در دستور کار بود، به یمن این تغییر و تحول ،  تفکر و نگاه فلسفی جهانیان، به امنیت رفاهی به عنوان موضوع رایج تغییر ماهیت داد. البته همانگونه که در قدرت نیز قدرت سخت و انباشتی البته رایج نیست اما مهم و استراتژیک است. ماهیت امنیت هم نیز مبتنی بر همین قاعده است. به تعبیری در گردش جاری قدرت، موازنه قدرت به سه دلیل جهانی شدن – اهمیت یافتن حقوق بشر و تشکیل اتحادیه­ های سیاسی کمرنگ شد.

    برای توضیح و تشریح بندهای مذکور باید گفت: اگر زمانی مسایل سیاست جهان به وسیله تعامل دولت­ها حل و فصل می­شد اکنون مسایل دیگری در دستور کار سیاست جهان قرار گرفته ­اند که از صلاحیت و اقتدار دولت به تنهایی خارج است.به عبارتی حاکمیت که تا پیش از این در ساختار دولت (حکومت) متمرکز بود چند لایه و متکثر شد. قدرت دیگر صرفاً به حاکمیت و حکومت محدود نمی ­شود. بلکه قدرت ناشی از روابط، قدرت ناشی از ارتباطات آزاد و قدرت ناشی از توافق . امروزه ماهیت قدرت ، ترکیب و تلفیقی از قدرت سخت – نرم – هوشمند(1) و قدرت شبکه ­ای است .

    می توان اذعان کرد به دلیل کثیرالاضلاع بودن قدرت، تحول قدرت به چند جانبه گرایی سوق کرده و ازحالت قطبی شدن – رادیکال­گرایی و یک­جانبه گرایی خارج و به سوی اعتدال و هم­پیوندی در حال سوق یافتن است.اهمیت قدرت مجازی و شبکه­ های فرامرزی به گونه­ای است که موجب شکل­ گیری قدرت ارتباطی شده و چهره چهارمی از قدرت رخ می­ نمایاند. اگر چهره اول قدرت ، توانایی تصمیم­ گیری با تکیه بر منافع قدرت و چهره دوم ، توانایی تعیین دستور کار بین­ المللی و تأثیرگذاری بر سایر کنشگران و چهره سوم ، توانایی ساختاری به معنای شکل دادن به ترجیحات و خواسته­ های دیگران با هدف ایجاد نتایج مطلوب بود، چهره چهارم قدرت توانایی گفتمان مولد با تکیه بر قدرت اقناع و با اتکا به قدرت شبکه ­ای است.

    قدرت در داخل مرزها از طریق مشارکت همه بازیگران رسمی و غیررسمی  تولید خواهد شد (حکومت، بخش خصوصی و جامعه مدنی ) و در واقع روابط یک جانبه جای خود را به چند جانبه داد. در صحنه بین­الملل، یاری گیری و شرکای موضوعی می­تواند قدرت­نمایی کند. در واقع این ازجا دررفتگی قدرت به معنای منحصر نبودن قدرت به یک کشور قدرتمند است و در ساختار نظام بین­ الملل این تغییر کانون قدرت ، موجب شکل­گیری مفهوم جدیدی به نام دیوان­سالاری بین ­المللی شده است. یعنی موضوعی در ساختار نظام بین­الملل قابل حل و فصل است که به این قانونمندی رفتاری (تعدد قدرت، تعدد بازیگران و ...) و نقش انواع بازیگران توجه داشته باشد و مجموع شرایط مذکور،  مفهومی را بوجود آورده به نام دیپلماسی عمومی – در یک جمله تعریف آن عبارت است از اینکه دیگر دستگاه­های رسمی سیاست خارجی دولت­ها تصمیم­ گیرنده نیستند بلکه باید با شراکت سایر بازیگران و متفقاً و با تجمیع ابزارهای هریک از بازیگران به تصمیم­ سازی در فرایند موضوعات جهانی رسید.

    لازمه دیپلماسی عمومی، گفتمان تناظری است در قبال گفتمان دیالکتیکی – گفتمان تناظری دیکته می­کند که برای مؤثر بودن و نتیجه بخشی موضوعات در نظام بین­ الملل باید در راستای آن موضوع سازگاری و اتفاق و اتحاد در داخل واحد سیاسی شکل گرفته و همچنین سازگاری منطقی با محیط بین­ المللی برقرار سازد. به عبارتی تنوع و تعدد نگاه و تفکر در مسیر یک هدف قرار گیرد و به عکس ، گفتمان دیالکتیکی هر عنصر درصدد حذف عنصر دیگر برآید و به افق و هدف نگاهی نداشته باشد.

    برای تکمیل موضوع دو مفهوم دیگر نیز جای اشارت دارد. در دوران سیال و گذار نظام بین­الملل امنیت فراگیر و دسته ­جمعی حائز اهمیت است. اگر افغانستان ناامن شود همه جا ناامن است و دیگر آن که در شرایط توصیفی مذکور، تهدید هم ماهیت دوجانبه دارد و به عبارتی تهدید از پایین به بالا و از جمله اینکه در حال حاضر در دنیا توسط گروه­هایی چون داعش و غیره، شاهد هستیم – پست تروریسم – که از طریق سایبری و بیوتروریسم و غیره که پاشنه آشیل قدرت­های بزرگ نیز شده است.

    از طرفی مهارت رهبران سیاسی این است که با استفاده از این قانونمندی­های رفتاری که مصالح متقابل بشری درصدد جایگزین شدن منافع ملی است که با  برد – برد فرموله می شود در تعقیب اهداف ملی بر مبنای این منطق باید امور را  کارگردانی کرد. نتیجه: از جمله موضوع مهم ایران با جامعه جهانی توافق برجام است در این راستا مفاهیم و گزاره های  مذکور به ما توضیح می­ دهد ؛ برای آنکه برجام ، نتیجه­ ای اساسی برای کشور و مردم به ارمغان آورد ؛ لازمه آن داشتن گفتمان تناظری در داخل و محیط بین­ الملل است چه در مذاکرات چه در مواضع چه در دیپلماسی عمومی، در غیر این صورت به ضد آن تبدیل خواهد شد و متاسفانه آنچه که شاهد هستیم گفتمان دیالکتیکی است نه تناظری(2).

    1- رفتار هر کشور ناشی از سرجمع استعدادهای بالقوه یک کشور و توان رهبران آن کشور در بالفعل کردن این استعدادهاست. توان مدیریت رهبران در بالفعل کردن حداکثری این استعدادها به قدرت هوشمند مشهور است.
    2- گفتمان دیالکتیکی و تناظری: علاوه بر معانی فلسفی و سیاسی مراد در این نوشتار این است که : برای هر موضوع اختلافی به خصوص اختلاف با جامعه جهانی برای حل و فصل از حیث روش و میزان بهره­مندی و امتیازدهی و امتیازگیری ممکن است روش­های متعدد و مختلف وجود داشته باشد. طبیعی است، پس از ورود به بحث بیان نظرات و راه­حل­ها ،لازم و موجب غنا بحث و احاطه به همه جوانب امر خواهد شد اما زمانی که تصمیم گرفته شد و اراده بر یک روش قرار گرفت ؛ منطقی آن است که مسیرهای مختلف با  استدلال­های متعدد هم جهت شود تا موضوع تصمیم گرفته شده به نتیجه مطلوب برسد – به این فرآیند اطلاق گفتمان تناظری داده می­شود و اگر قائلان به روش­های مختلف، همچنان حتی پس از تصمیم­ و توافق برپایه استدلال خود ولو بر حق پای فشارند نتیجه حاصله قابل پیش­بینی نیست همانند دیالکتیک،  آنتی تز بر اثر مقاومت و فشار تز را نابود کرده امام سنتز را نمی­شود گفت تز است یا آنتی تز است یا تلفیقی از این دو یا هیچکدام ، بلکه به نوعی حذف هم تز و آنتی تز است و معلوم نیست که حاصل آن در چه جهتی باشد و در این جا این نوع مواضع و گفتار به گفتمان دیالکتیکی اطلاق شد. در محیط بین­ المللی نیز چنین است می­توان بر بستر دغدغه ­ها و انگیزه های جهانی (به عنوان مثال در همین برجام از نگرانی واقعی جامعه جهانی از  پست تروریسم و بیوتروریسم که ذکر شد) در جهت مصالح متقابل بشری و در راستای اهداف ، گفتمان تناظری را شکل داد.

    نظرات (۲)

    سلام. پس چرا تو جامعه خبری نمیشه.
    ۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۹ املاک تهران
    برجام به نظر من فرصت است
    آرزوی موفقیت برای شما
    از طرف مشاور املاک تهران

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی