وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

جی پلاس: چرا در خانه دیگران نمی توانیم خوب بخوابیم؟

اگر در جایی غیر از خانه خود شب را سپری کرده اید و احساس می کنید خواب خوبی را تجربه نکرده اید، شاید نیمی از مغزتان شب گذشته را برای نگهبانی دادن بیدار مانده است!

عالی نیوز به نقل از گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ چه در یک هتل باشید یا خانه اقوام تان و یا بخواهید شب را در طبیعت سپری کنید، به احتمال فراوان قادر نخواهید بود به خوبی و راحتی خانه خودتان شب را به صبح برسانید.

این یک واقعیت قابل لمس است. هنگامی که محققان برای انجام مطالعات گوناگون مجبورند افراد مورد آزمایش را چند شبی در آزمایشگاه نگه دارند، اغلب داده های شب اول را دور می ریزند چرا که این افراد شب اول را خیلی بد به بسر می برند و خواب خوبی را تجربه نمی کنند، اما تاکنون آنها دلیل این امر را نمی دانسته اند.

در مطالعه جدید و کوچکی که در مجله “Current Biology” به چاپ رسید، محققان دانشگاه براون دریافتند هنگامی که فرد در یک جای ناشناخته برای او، شب را سپری می کند، در مغزش چه اتفاقی می افتد. به منظور انجام این مطالعه، آنها فعالیت مغز ۳۵ فرد جوان و سالم را در هنگام خواب عمیق اندازه گیری کردند.

محققان شواهدی یافتند مبنی بر این که در واقع اتفاق منحصر به فردی در مغز فرد در طول شب اول اتفاق می افتد: یک نیمکره مغز یعنی نیمکره چپ مغز، بیدار است، در حالی که نیمکره دیگر در خواب به سر می برد. این هوشیاری شبانه هنگام خواب در یک نیمکره مغز در جانواران دیگر نیز مانند وال ها، دولفین ها و پرندگان مشاهده شده است و دانشمندان این عمل را نوعی نگهبانی شبانه مغز تفسیر می کنند.

“ماساکو تاماکی” یکی از محققان این مطالعه و دانشیار پژوهشی آزمایشگاه یادگیری شناختی و ادراکی در دانشگاه بروان، معتقد است: “محیط برای ما جدید به نظر می رسد و به نظر می رسد به یک سیستم مراقبتی نیاز داریم که بر محیط اطراف مان نظارت داشته باشد تا هر چیز غیرمعمول را شناسایی کنیم.” هنگام خواب، بیشترین حد آسیب پذیری را داریم. به عبارت دیگر با بیدار شدن مکرر در واقع مغزمان سعی در محافظت از ما دارد.

محققان همچنین دریافته اند، پس از تجهیز کردن گوش شرکت کنندگان به هدفون، نیمکره سمت چپ آنها پاسخ مغزی به مراتب بیشتری در مقایسه با نیکره سمت راست به صداهای بلندتر می دهد. به عقیده پژوهشگران، این امر نشان دهنده هوشیاری بیشتر هنگام خواب، در این نیمکره است.

این مطالعه پرسش های متعددی را مطرح می کند؛ به عنوان مثال، محققان تاکنون موفق نشده اند پاسخ این پرسش را دریابند که چرا این هوشیاری در نیمکره چپ مشاهده می شود و نیمکره راست کاملاً به خواب می رود. با این حال، نکته جالب توجه این است که هر دوی این عدم تقارن ها تنها در شب اول اتفاق می افتد و در شب های بعد همه علائم تقریباً به حالت عادی باز می گردند. شاید دفعه بعد که در جایی غیر از خانه خود مجبور بودید شب را به صبح برسانید و مشکل به خواب رفتن داشتید می توانید این موضوع را  مد نظر داشته باشید.

برگرفته از: مجله تایم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی