وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

هیپوترمی (کاهش دمای بدن) اساسا به ناتوانی بدن در تولید گرما یا نرخ پایین تولید گرما گفته می شود که در صورت عدم رسیدگی می تواند مشکل آفرین باشد.
حقایقی جالب توجه درباره هیپوترمی

 در ماه های سرد سال ممکن است با خشک شدن پوست و ترک خوردن لب ها مواجه شوید، اما در برخی موارد شرایط می تواند بدتر از لرزش و خشکی بدن به واسطه سرما باشد. هیپوترمی (کاهش دمای بدن) اساسا به ناتوانی بدن در تولید گرما یا نرخ پایین تولید گرما گفته می شود که در صورت عدم رسیدگی می تواند مشکل آفرین باشد.

 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، هیپوترمی اغلب با افتادن در آب سرد مرتبط است، اما اگر به درستی از بدن در برابر سرما محافظت نکنید می تواند در هر شرایط مرتبط با آب و هوای سرد رخ دهد. حتی کاهش اندک در دمای مرکزی بدن می تواند به وضعیتی که زندگی فرد را تهدید می کند، منجر شود. در ادامه با برخی حقایق مرتبط با هیپوترمی بیشتر آشنا می شویم.

هیپوترمی دارای نشانه های مشخص است

جدا از لرز در تلاش برای افزایش دمای بدن، شما ممکن است نشانه هایی فراتر از این را تجربه کنید. هیپوترمی می تواند عملکردهای حرکتی را مانند توانایی صحبت کردن درست را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است احساس بیماری، خستگی، گرسنگی، و گیجی یا ترکیبی از آنها را تجربه کنید. ضربان قلب می تواند افزایش یابد. فرد مبتلا به هیپوترمی به طور معمول از شرایط خود آگاه نیست زیرا نشانه ها اغلب به تدریج آغاز می شوند.

در خانه نیز می توانید دچار هیپوترمی شوید

هنگامی که درباره هیپوترمی فکر می کنید، ممکن است فردی که داخل توده ای از برف سقوط کرده یا کسی که پس از خارج شدن از دریاچه ای یخ زده دچار لرز شده است را تصور کنید. این موارد از سناریوهای ممکن هستند، اما برای ابتلا به هیپوترمی نیازی نیست تا چنین رویدادهای شدید و دراماتیکی شکل بگیرند.

هیپوترمی می تواند هنگامی که فکر می کنید در خانه در امان هستید نیز رخ دهد. فردی مسن ممکن است پس از قرار گرفتن طولانی مدت در دمایی که به طور معمول برای افراد جوان‌تر و سالم‌تر خوب و مناسب است دچار هیپوترمی خفیف شود. پس اگر افراد مسن از دمای پایین خانه شکایت دارند، بهتر است به این مساله توجه داشته باشید و برای پیشگیری از مشکلات جدی‌تر اندکی دمای خانه را افزایش دهید.

تنها چند درجه اختلاف وجود دارد

تفاوت بین احساسی خوب و دچار شدن به هیپوترمی تنها به چند درجه بستگی دارد. هیپوترمی می تواند زمانی که دمای عادی بدن (حدود 37 درجه سلسیوس برای بیشتر مردم) به کمتر از 35 درجه سلسیوس می رسد، شکل بگیرد. پس برای این که نشان دهید چقدر سرسخت و توانمند هستید بهتر است زمانی که هوا سرد است با یک تی شرت به این طرف و آن طرف نروید زیرا ممکن است در نهایت مجبور به مراجعه به بیمارستان شوید.

 

حقایقی جالب توجه درباره هیپوترمی

کم آبی بدن و هیپوترمی شریک جرم هستند

اگر قصد دارید در آب و هوای سرد به دل طبیعت بروید، بهتر است تدارک خوبی برای آن دیده باشید. کمبود آب بدن می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد و از این رو، نسبت به سرمازدگی و مرگ آسیب پذیرتر شوید. آب تقریبا بیش از هر ماده ای دیگری می تواند گرمای خود را حفظ کند و داشتن مایع کافی در بدن می تواند دمای مرکزی بدن را تنظیم کند. همچنین، مساله حجم خون و میزان مایع دریافتی مطرح است. اگر حجم خون شما حالت عادی داشته باشد، بدن می تواند به میزان کافی مایع را به سمت عضلات و احشا (اندام های داخلی) به گردش درآورد تا عملکرد آنها حفظ شود.

با مشاهده نشانه ها دست روی دست نگذارید

اگر نسبت به ابتلا به هیپوترمی در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما مشکوک هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس گرفته یا به پزشک مراجعه کنید. زمان می تواند عنصری کلیدی در این زمینه باشد زیرا هیپوترمی می تواند قاتلی نسبتا سریع باشد.

اگر در انتظار رسیدن پرسنل پزشکی هستید، در صورت امکان فرد مبتلا به هیپوترمی را به فضای داخلی انتقال دهید و این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید. حرکات ناگهانی و سریع می توانند ضربان نامنظم قلب را موجب شوند. لباس های خیس را از تن وی خارج کرده و از پتوهای گرم یا لباس های خشک خودتان به عنوان آخرین راه چاره استفاده کنید.

الکل از هیپوترمی پیشگیری نمی کند

این تصور غلط وجود دارد که الکل بدن را گرم می کند و نقطه انجماد را کاهش می دهد و از این رو، آسیب پذیری نسبت به مرگ ناشی از یخ زدگی کاهش می یابد. اما این مساله درست نیست و حقیقت کاملا مخالف آن است. الکل دمای مرکزی بدن را کاهش می دهد که ممکن است به دلیل احساس گرمای ناشی از مصرف الکل متوجه آن نشوید. حتی یک نوشیدنی الکلی می تواند کاهش دمای مرکزی بدن را کلید بزند. الکل می تواند گشادی رگ های خونی زیر پوست را موجب شود و خون بیشتری را به سطح بیاورد و بر همین اساس، احساس کاذب گرما را در شما ایجاد کند.

آمار مرگ و میر ناشی از هیپوترمی رو به افزایش است

گزارشی که در سال 2015 منتشر شد، نشان داد آمار مرگ و میر ناشی از انجماد در آمریکا رو به افزایش است. افرادی که بیشتر در معرض خطر هیپوترمی قرار دارند شامل سالمندان، بیماران روانی، افرادی که به تنهایی زندگی می کنند، بی خانمان ها و معتادان می شوند.

 
 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی