‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

یکی از بهترین بخش های سفر، فرصت آموختن، درک و لذت بردن از جهان از زاویه ای دیگر است. برای این کار نیاز نیست یک کتاب قطور در مورد تاریخ جهان بخوانید یا وارد جزئیات ریز شوید. برای شروع، معمولاً دانستن چند نکته ی مختصر کافی است. پس اگر برای آموختن، سفر می کنید، این 11 نکته ی جالب در مورد کشور بوسنی را به خاطر داشته باشید.

تراموا

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

در اواخر قرن نوزدهم، امپراطوری اتریش- مجارستان کنترل کشور بوسنی را به دست داشت. عثمانی ها حاکمان پیشین این کشور به عیش روزانه و نوشیدن قهوه های گوناگون شهرت داشتند و به همین دلیل اجرای دستورات حکومتی در بلاد تحت امر آنها معمولا به درازا می کشید. این قاعده اما در زمان امپراطوری اتریش- مجارستان عوض شد و شهرهای سارایِوو (Sarajevo) و بانیا لوکا (Banja Luka) در مدتی کوتاه، دستخوش نوسازی و تغییر و تحولات بسیاری شدند. یکی از این تحولات، افتتاح تراموا در سال 1885 بود. در آن زمان، تعداد کمی از کشورهای اروپایی مجهز به سیستم تراموا بودند و سارایِوو از این حیث در صنعت حمل و نقل شهری پیشگام بود. زمانی که با تراموا در اطراف شهر گردش می کنید، حتما به این نکته ی تاریخی توجه کنید.

سه زبان و سه رئیس جمهور

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

بوسنی و هرزگوین (Herzegovin) تاریخ پیچیده ای دارد. یک شهروند این کشور ممکن است بوسنیایی، کروات، صرب یا بر اساس اعتقادات مذهبی اش مسلمان، کاتولیک یا ارتدکس باشد. هر گروه زبان مخصوص به خود را دارد که البته ریشه ی همه ی این زبان ها از خانواده ی زبان های اسلاو است. بعد از منازعات دهه ی 1990، بوسنی بر اساس نقشه ی قومیتی اش تجزیه شد. امروزه هر گروه رئیس جمهور خود را دارند. کشورهای کمی در دنیا وجود دارند که سه زبان و سه رئیس جمهور همزمان داشته باشند.

 

قدیمی ترین و بزرگ ترین اهرام دنیا ممکن است در بوسنی باشد

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

در شهر کوچکی در شمال غربی سارایِوو سلسله تپه هایی قرار دارند که می توانند نوع نگاه ما را به تمدن بشری تغییر دهند. طبق نظر یک باستان شناس بوسنیایی به نام دکتر سِمیر عثماناچیک (Semir Osmanagic)، پنج تپه ی شهر ویسوکو (Visoko) در واقع اهرامی سی هزار ساله هستند. در این زمینه تنها تعداد اندکی از پژوهشگران تاریخی ادعای سِمیر را، با وجود در دسترس بودن مستندات و شواهد قانع کننده قبول کرده اند.

بوسنی دارای جنگل بارانی است

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

حتماً نمی دانستید که بوسنی یک جنگل بارانی دارد. پارک ملی سوتیِسکا (Sutjeska) واقع در شهر پروسیکا (Perucica) در شرق بوسنی و نزدیک به مرز بوسنی و مونته نگرو، جنگلی بارانی به وسعت 1400 هکتار است. این جنگل زیستگاه 170 گونه درخت و هزاران گونه ی گیاهی و گونه های جانوری متنوع است. تخمین زده می شود این جنگل که در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده، بیش از بیست هزار سال عمر داشته باشد. آبشار ساکاواک (Skakavac) که با ارتفاع 75 متر یکی از مرتفع ترین آبشارهای بوسنی است، در نزدیکی این جنگل قرار دارد.

اورشلیمِ اروپا

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

کسی فکرش را نمی کرد که سارایِوو پس از منازعات دهه ی نود به تنها شهر اروپا بدل شود که مسجد و کنیسه و کلیسا (کاتولیک و ارتدکس) را در یک محله داشته باشد. هر گردشگری می تواند همه ی این بناها را در عرض 10 دقیقه پیاده روی ببینید. آزادی مذهبی سارایِوو در دنیای مدرن الهام بخش و آرامش بخش است.

زنبق طلایی

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

نماد ملی بوسنی یک نوع زنبق طلایی بومی (Lilium bosniacum) است. از لحاظ تاریخی، این نماد در قرن چهاردهم از زمان پادشاهی دوران پیش از اسلام در بوسنی، استفاده می شد و از آن دوران به نماد هر دو گروه مسیحیان و مسلمانان بوسنی تبدیل شده است. پرچم قدیمی بوسنی نقش 6 زنبق بر یک پس زمینه ی آبی بود. گل زنبق به نوعی نماد مذهب مسیحیت به حساب می آید اما از آنجایی که هیچ چیز به همان سادگی که به چشم ما می آید نیست، نهایتا به نماد ملی کشور بوسنی تبدیل می شود که اکثریت مردم آنرا مسلمانان تشکیل داده اند.

صدای تیراندازی می شنوید؟ نترسید! به شما شلیک نمی کنند.

یک سنت عجیب در بخش های روستایی بوسنی در مراسمی مانند عروسی و تولد نوزاد انجام می شود. شیوخ روستا تیر هوایی شلیک می کنند. شاید این رسم را در فیلم های سرخپوستی دیده باشید اما این مراسم هنوز در بوسنی اجرا می شود.

اولین کشور کمونیستی که میزبان المپیک زمستانی شد

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

سارایِوو در زمانی که بوسنی بخشی از یوگسلاوی سابق بود، میزبان المپیک زمستانی 1984 شد و بوسنیایی ها به اولین ملت کمونیستی تبدیل شدند که این رویداد را میزبانی کرده است. المپیک زمستانی، سارایِوو را به دنیا معرفی کرد اما متأسفانه هشت سال بعد، شکوه و میراث این رویداد جهانی به همراه هزاران نفر از اهالی سارایِوو در جریان محاصره ی این شهر، نابود شد.

تفکیک قومیتی

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

علیرغم آزادی مذهبی، تنش های قومیتی هنوز در جامعه ی بوسنی وجود دارد. موافقت نامه ی صلح دایتون (Dayton) در سال 1995 به جنگ بوسنی پایان داد اما تنش های اجتماعی را حل نکرد. بوسنی کشوری است که به قومیت های مختلفی از جمله مسلمانان، بوسنیایی ها، کروات ها و صرب ها تقسیم شده است که هر یک در منطقه ای از کشور دارای اکثریت عددی هستند. موستار (Mostar) که همیشه بیشترین گردشگران را جذب می کند، بین مسلمانان و کروات ها تقسیم شده که در دو سمت رودخانه ی نِرِتوا (Neretva) زندگی می کنند.

اولین مسجد جهان که به برق مجهز شد

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

مسجد غازی خسرو بیگ (Gazi Husrev-bey) متعلق به قرن شانزدهم در سارایِوو به دلایل زیادی مشهور است؛ برای مثال، این مسجد، بزرگ ترین، مهم ترین و یکی از قدیمی ترین مساجد بوسنی است. اما نکته ی جالب توجه دیگری نیز در مورد این مسجد وجود دارد؛ در سال 1898، مسجد غازی خسرو بیگ، به اولین مسجد جهان بدل گشت که به برق مجهز شد.

 

زیارتگاه کاتولیک هرزِگوین

‏11 نکته ی جالب در مورد بوسنی

 

در سال 1981، شش کودک شاهد واقعه ای خارق العاده بودند که چهره ی شهر کوچک مدیوگوریه (Medjugorje) را برای همیشه تغییر داد. به گفته ی این کودکان، مریم مقدس بر فراز تپه ای بر آنها ظاهر شده بود و همین موضوع باعث شد این شهر کوچک در نزدیکی موستار به زیاتگاهی برای کاتولیک های سراسر جهان تبدیل شود. از سال 1981 تا کنون بیش از 30 میلیون نفر از این مکان بازدید کرده است. برخی ادعا می کنند که در این مکان شاهد چرخش خورشید در آسمان و ایجاد شکل یک صلیب به دور خورشید بوده اند.