وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

غرویان: نظارت بر دولت وظیفه پارلمان است نه مجلس خبرگان

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: اصلی به عنوان نظارت مجلس خبرگان بر دولت وجود ندارد و همان‌طور که از اسم این نهاد مشخص است تنها مجلس خبرگان رهبری است.
حجت الاسلام محسن غرویان با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر عملکرد دولت در مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق قانون اساسی فلسفه وجودی مجلس خبرگان فقط نظارت و انتخاب رهبر در مواقع ضرورت است. نظارت بر دولت از وظایف مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان ملت وظیفه و حق سوال از دولت دارند که این‌ها همان شئون نظارتی مجلس است. اگر در قوانین مشکلی پیش بیاید شورای نگهبان است که این‌ها را از نظر قوانین بررسی می‌کند و نهایتا اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.
این عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) ادامه داد: در این بین اصلی به عنوان نظارت مجلس خبرگان بر دولت وجود ندارد و همانطور که از اسم این نهاد مشخص است تنها مجلس خبرگان رهبری است. بنابراین این موضوع باید مورد مداقه قرار بگیرد که مشخص شود اصل نظارت خبرگان بر دولت از کدام قسمت قانون اساسی تفسیر شده است.
غرویان گفت: در نظام جمهوری اسلامی باید یک نظارت طرفینی و همگانی وجود داشته باشد. خبرگان بر رهبری نظارت دارد، رهبری بر خبرگان و سایر قوا نظارت دارد. این اصل برای این است که قدرت در یک گروه، یک نهاد و یا یک سازمان خاص متمرکز نشود؛‌ فلسفه وجودی نظارت خوب است اما اینکه ما برای ایجاد فشارهای سیاسی چنین بحثی را طراحی کنیم، نه تنها ضمانت اجرایی ندارد بلکه باعث تفرقه خواهد شد.
وی افزود: آقای جنتی گفتند همه باید احساس مسئولیت کنیم. با توجه به این موضوع که مسئول هم کسی است که بتوان از او سوال کرد؛ خوب است که مجلس خبرگان و شورای نگهبان هم اجازه این سوال از خود را بدهند. به طور کلی فکر می‌کنم گروه خاصی بحث نظارت مجلس خبرگان بر دولت را تنها برای فشار بر دولت طراحی کرده‌اند.
منبع: ایلنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی