وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

تاریخ وقوع: 14 ربیع الاول

در سال 64 ه‍ در شب چهاردهم ربیع الاول یزید بن معاویه بن ابى سفیان در سن 39 سالگى یا 37 سالگى به درکات جحیم شتافت (1) اقوال دیگر در مرگ یزید دوازدهم و پانزدهم این ماه است (2)
مادر یزید میسون دختر بجدل کلبى است . او کسى است که غلام پدر خود را به خود متمکن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. از همینجاست که طبق فرمایش ائمه (علیهم السلام ) قاتل امام حسین (علیه السلام ) ولد الزناست ، که این کلام شامل شمر، عمر سعد، ابن زیاد و غیر آنها نیز مى شود.
او شارب الخمر، قمار باز، میمون باز، ناکح با محارم ، صاحب اشعار کفرآمیز و تارک الصلوه بود.  چنانچه دمیری در حیات الحیوان و مسعودی در مروج الذهب نوشته اند: او میمون های زیادی داشت که لباس های حریر و زیبا بر آنها پوشانیده طوق های طلا بر آنها نموده سوار بر اسب ها می نمود. و همچنین سگ های بسیاری طوق بر گردن داشت که با دست خود آنها را شستشو می داد و سپس نیم خورده آنها را خودش می خورد و در اثر اعتیاد به مشروبات الکلی مست و مخمور بود . (3)

او بود که واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورد و امام حسین (علیه السلام ) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زین العابدین (علیه السلام ) و عمه سادات زینب کبرى (علیها السلام ) و دیگر علویات و فاطمیات را با آن وضع در کوچه و بازار به اسارت برد.
او بود که خانه خدا را خراب کرد و پرده کعبه را سوزانید. همچنین او بود که در واقعه حره در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد، و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد. بعد از این ماجرا فرزندانى به هم رسیدند که پدر معینى نداشتند. بعد از آن قتل و غارتى در مدینه شد و حرمت حرم شریف نبوى هتک گردید، و مردم را داخل حرم مطهر کشتند.
در علت مرگ او چند قول است : یکى اینکه به بلاى ناگهانى هلاک شده است . شیخ صدوق (رحمه الله ) مى فرماید: یزید شب با حال مستى خوابید و صبح او را مرده یافتند در حالیکه بدن او تغییر کرده ، مثل آنکه قیر مالیده شده باشد . بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند.
احمد بن حنبل و جماعتى از اهل سنت لعن یزید را تجویز کرده اند و عده اى از آنان معتقد به کفر یزید هستند، و ابن جوزى کتابى بر رد یزید نوشته است (4)
در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام ) مناسب است (5)


1- مسارالشیعه ص50- اقبال ج3 ص118- مستدرک سفینة البحار ج4 ص68 و...

2- تاریخ طبری ج4 ص389- تاریخ دمشق ج59 ص305- اسدالغابة ج3 ص163

3- شب های پیشاور ج1 ص257- حیاة الحیوان ج1 ص74- مروج الذهب ج2 ص72- معالم المدرستین ج3 ص21-22 و...

4- تتمة المنهی ص55-56- فیض العلام ص 214 - 216- شرح احقاق الحق ج33 ص112 و..

5-  بحارالانوار ج98 ص101

منبع: تقویم شیعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی