وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

هنگامی که اصرار و پشتکار برخی افراد یا نهادها برای جمع‌آوری آنتن‌ BTS از یک ساختمان یا نقطه خاص را می‌بینیم؛ تعجب می‌کنیم چگونه است به اسم سلامتی و نجات جان مردم؛ حاضراند به آن‌ها خیانت کنند؟!

هنوز شاهدیم در یک شبکه اجتماعی کاربری با انتشار فیلم‌های ساختگی در پی اغوای مسئولین برای جمع‌آوری آنتن نزدیک خانه‌اش است یا اینکه در شبکه‌ای از صدا و سیما، یک کارشناس خطرات امواج رادیویی آنتن‌های موبایل را متذکر می‌شود و خواستار جمع‌آوری آن‌ها است.

در حالی‌که سراسر دنیا از توسعه شبکه‌های ارتباطی و افزایش آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی استقبال می‌کنند؛ ما در ایران هنوز بر سر جمع‌آوری آنتن‌های BTS بحث، تبادل‌نظر و تضاد آرا داریم؛ بدون اینکه از جمع‌آوری آنتن‌ها در تهران و برخی شهرستان‌ها را در یک بازه تاریخی درس گرفته باشیم.

نارضایتی تهرانی‌ها از جمع‌آوری آنتن‌های BTS

در سال ۱۳۹۴، شهرداری تهران در پی بروز اختلافاتی با اپراتورهای تلفن همراه و تصمیم شورای شهر وقت، اقدام به جمع‌آوری خودسرانه آنتن‌های BTS در برخی نقاط و به زعم خودش بدون مجوز گرفت.

بالافاصله پس از قطع و جمع‌آوری این آنتن‌ها، شاهد کاهش آنتن‌دهی، قطع و وصل مداوم ارتباط، مشکل ارسال پیام کوتاه و بروز اشکال در اتصال اینترنت بودیم. در آن برهه، شورای شهر تهران اعتقاد داشت تهران نباید مزرعه دکل‌های BTS شود و وظیفه خود می‌دانست با افزایش تعداد آنتن‌های موبایل مبارزه کند.

اولین آثار این جمع‌آوری محدود آنتن‌ها در کیفیت ارتباطات مردم بروز پیدا کرده و رسانه‌ها از نارضایتی و شکایت مردم خبر دادند.

کاربران در اظهارنظرهای خود گفتند دقیقا پس از جمع‌آوری آنتن BTS نزدیک خانه‌شان، اشکالاتی مانند قطع ارتباط در وسط صحبت، تلاش‌های چندباره برای برقراری تماس یا نرسیدن پیامک بروز کرده است.

هنگامی که در یک منطقه، تعداد آنتن‌های BTS بیشتری نصب شده باشد؛ کیفیت آنتن‌دهی، ارتباطات و سرعت اینترنت بهتر می‌شود چون سرانه هر آنتن برای تعداد کاربران کاهش پیدا خواهد کرد.

امروزه، ارتباط جزو مایحتاج اصلی انسان بوده و می‌تواند لطمات سنگینی به زندگی افراد بزند و تا این مشکل برطرف شود، از دغدغه آنها کاسته نمی‌شود. این سابقه تاریخی نشان داد جمع‌آوری آنتن‌های موبایل در نخستین گام کیفیت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث نارضایتی آن‌ها خواهد شد.

آسیب‌رسانی به شهروندان

در بسیاری از کشورها، آنتن‌های BTS از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همانند یک درخت، تخریب، آسیب‌رسانی و جمع‌آوری‌ آن‌ها جرم شناخته می‌شود و دولت مصمم به عنوان مدعی العموم در پی مجازات خاطیان است. چون حذف یک آنتن را مساوی با آسیب‌‌رسانی به سلامت شهروندان می‌دانند.

در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اگر اپراتورها تعداد مشخصی آنتن را در یک منطقه نصب نکرده باشند؛ با جریمه‌های بسیار سنگینی روبرو می‌شوند چون دولت و متولیان بهداشت می‌دانند کمبود حتی یک آنتن BTS در شهر می‌تواند چند هزار نفر را در معرض خطرات امواج رادیویی با چگالی توان بالا قرار دهد.

این رو هم بخون:

فیلم ساختگی مرگ کلاغ‌ها بر اثر آنتن‌های موبایل: از شایعه‌سازی و…

در حالت عادی و با رعایت استانداردها، چگالی توان سیگنال‌های رادیویی یک صدم استاندارد مشخص شده توسط سازمان بهداشت جهانی و نهادهای دیگر است اما وقتی یک آنتن حذف می‌شود؛ گوشی‌های موبایل باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا به آنتن‌ BTS دورتری وصل شوند؛ بنابراین شاهد چند برابر شدن چگالی توان سیگنال‌ها و افزایش خطرات این پرتوها برای انسان‌ها هستیم. به علاوه، با جمع‌آوری یک آنتن BTS، ساکنان آن منطقه هم خسارت دیده و با مشکل پوشش‌دهی شبکه روبرو می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی: آنتن بیشتر بهتر است

هنگامی که اپراتورهای موبایل در کشور انگلیس شروع به فعالیت کردند؛ براساس برخی شایعات، این نگرانی به وجود آمد که ممکن است آنتن‌های BTS برای شهروندان مضر باشند. اما تحقیقات ده‌ ساله دانشگاه‌ها و مراکز علمی نشان می‌داد امواج ایستگاه‌های موبایل و آنتن‌های BTS خطر جدی را متوجه انسان نمی‌کنند.

در آن زمان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز با انتشار گزارشی رسما اعلام کرد افزایش آنتن‌های BTS برای مردم بهتر است: «هر چه فاصله دستگاه‌های موبایل از آنتن‌های BTS بیشتر باشد، میزان توان‌دهی گوشی‌های موبایل بیشتر می‌شود. زیرا گوشی‌ برای پیدا کردن آنتن مجبور است توان بیشتری ارسال کند.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هرچه آنتن‌های BTS به تلفن‌های همراه نزدیک‌تر باشند؛ تلفن برای دریافت سیگنال‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کند که هم باعث صرفه‌جویی در باتری می‌شود و هم پرتوهای الکترومغناطیس مضر کمتری دریافت می‌شود. در حقیقت، جمع‌آوری یک آنتن BTS می‌تواند موجب داغ‌تر شدن گوشی‌ها و کاهش قدرت آنتن‌دهی شود و تشعشعات قوی‌تری در فضا منتشر شود.

در حال حاضر انگلیس یکی از شورهای پیشرو در صنعت موبایل و اینترنت همراه است. در دست همه مردم این کشور یک گوشی موبایل است و به اینترنت 4G متصل هستند. اپراتورهای موبایل در این کشور، براساس استانداردهای تعیین شده اقدام به نصب و افزایش تعداد ایستگاه‌های BTS کرده و هر روز بر کیفیت ارتباطات مردم افزودند.

چرا اپراتورها نیاز به نصب بیشتر آنتن دارند؟

مخالفان افزایش آنتن‌های BTS، اپراتورهای موبایل را متهم به عدم پیش‌بینی، آینده‌نگری و مکان‌یابی درست در نصب آنتن‌ها و توسعه شبکه مخابراتی می‌کنند. اگر کوچک‌ترین آشنایی با شبکه‌های مخابراتی و نحوه کار آنتن‌های موبایل داشته باشیم؛ متوجه خواهیم بود مشکل اصلی اپراتورها در مکان‌یابی درست نصب آنتن‌های BTS نیست.

اپراتورها طی سال‌ها مطالعه و اندازه‌گیری، براساس اصول و استانداردهای جهانی تلکام اقدام به تعیین مکان‌های مناسب برای نصب ایستگاه‌های BTS کردند ولی معماری شهرها و ساختمان‌ها ایستا نیست.

هر روز ساخت و سازهای جدیدی صورت می‌گیرد و برج‌هایی سر از خاک بیرون آورده و آسمان را می‌شکافند. ساختمانی فرو می‌ریزد و بزرگ‌تر، مستحکم‌تر و بلندتر ساخته می‌شود. تراکم‌سازی و افزایش جمعیت شهری در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده باعث می‌شوند اپراتورها برای حفظ کیفیت شبکه و پوشش‌دهی خود، اقدام به نصب آنتن BTS بیشتر کنند.

هنگامی که یک ساختمان ویلایی خراب می‌شود و یک برج چند ده واحدی در آن ساخته می‌شود؛ تصور کنید در یک خیابان و محله جمعیت شهری چقدر افزایش یافته و همه این افراد موبایل در دست دارند و باید به آنتن‌ها وصل شوند ولی زیرساخت گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمت یا خیانت؟

با اندکی تامل و مطالعه می‌توان فهمید مرز خدمت یا خیانت به مردم در جمع‌آوری یک آنتن BTS یا ممانعت از نصب یک آنتن جدید، چقدر باریک است.

گاهی فردی با قرار دادن پشت‌بام ساختمان و خانه خود در اختیار اپراتورها، ضمن درآمدزایی باعث بهبود کیفیت ارتباطات همسایگان و زندگی راحت‌تر آن‌ها می‌شود و گاهی فردی با ایجاد هرگونه مزاحمت و شکایت از یک آنتن، اسباب جمع‌آوری آن را مهیا کرده و بعد شاهد بروز انواع مشکلات ارتباطی در منطقه خواهد بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی