وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

Mohammad Mofatteh (04).jpg

( 27 آذر 1358)

مـحـمـد مفتح در سال 1307 شمسى ، در خانواده اى روحانى در همدان به دنیا آمد. پدرش مرحوم ، حجه الاسلام حاج محمود مفتح ، یکى از واعظان مخلص و عـاشـق خـانـدان رسـالت و ولایـت بـود و در ادبـیـات فـارسـى و عـربـى تـبـحـر فـراوانـى داشـت و اشـعـار زیـادى در مـدح و رثـاى اهـل بیت (علیهم السلام ) به زبانهاى عربى و فارسى از وى به جا مانده است . او در حوزه علمیه همدان ، مدرس ادبیات فارسى و عربى بود. شهید مـفـتح از کودکى در محضر پدر به فراگیرى ادبیات پرداخت و پس از گذراندن دوره ابتدایى ، جهت فراگیرى معارف اسلامى به مدرسه ((آخوند مـلاعـلى )) وارد شـد و پـس از مـدتـى جهت استفاده از محضر اساتید بزرگ به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در مدرسه ((دارالشفاء)) با جدیت فـراوان بـه کسب علوم معارف پرداخت و از محضر بزرگانى چون آیات سید محمد حجت کوه کمرى ، بروجردى ، سید محمد محقق (داماد)، علامه طباطبایى صاحب المیزان و امام خمینى (ره ) استفاده نمود. و خود مدرسى بزرگ در حوزه گردید.
در دورانـى کـه تـبـلیـغـات اسـتـثـمـارگـران ، دانـشـگـاه را در نـظـر عـلمـا کـفـرسـتـان کـرده بـود و ((تحصیل علوم جدیده )) را اعراض از دین و رفتن به دانشگاه را براى عالم ننگ مى دانستند، شهید مفتح در حالى که در قم استادى بزرگ بود، پا بـه عرصه دانشگاه گذاشت . شهید که در حوزه علمیه به درجه اجتهاد رسید بود، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه ((دکترى )) گردید. رساله دکـتـرا ((تـحـقـیـقـى دربـاره نـهـج البـلاغـه )) اسـت کـه بـا درجـه بـسـیـار خـوب مـورد قبول دانشگاه قرار گرفت .

 

فعالیتهاى فرهنگى و تاءلیفات
استاد مفتح ، پس از گذراندن دوره دانشگاه ، علاوه بر تدریس در حوزه ، به تدریس در دبیرستانهاى قم پرداخت .
او کـه توطئه استعمار را در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهى و روحانى ، با همه ذرات وجودش حس کرده بود، ایجاد وحدت و انسجام میان این دو گروه را وجـهـه هـمت خود ساخت . مقاله اى که ایشان در مجله مکتب اسلام درباره وحدت روحانى و دانشگاه - على رغم جو مخالفت - نوشت ، مبین تفکر شهید در این بـاره اسـت . شـهـیـد بـه لحـاظ رسـالتـى کـه بـردوش خـویـش ‍ حـس مـى کـرد، ضـمـن مـبـارزه بـا عـفـریـت ((جـهـل و بـى شـعـورى ))، در دو سنگر دبیرستان و حوزه از همان آغاز سعى در روشنگرى دانش پژوهان داشت و کلاسهاى خویش را مرکزى براى تشکیل آنان در جهت مبارزه با رژیم قرار داده بود و در این راه به تاءسیس انجمن اسلامى دانش آموزان - با همیارى شهید بهشتى - همت گمارد.
مـبـارزه بـا رژیم را نه تنها در تضاد با تحصیل علم نمى دید، بلکه آگاهى و باسواد شدن را یکى از ابعاد مبارزه مى دانست و در کنارگ بالابردن سطح مبارزه طلاب و دانش آموزان ، سعى در بالابردن سطح آگاه عقیدتى آنها داشت .
در زمـان تـحـصـیـل و تـدریـس ، حـاشـیـه اى بر ((اسفار)) ملاصدرا، نوشت . که سومین حاشیه بر این کتاب است . همچنین کتابى به نام ((روش اندیشه )) در علم منطق به رشته تحریر در آورد که به عنوان کتاب درسى حوزه و دانشگاه ، براى بالاترین سطح منطق استفاده مى شود. ترجمه تفسیر مجمع البیان هم یکى دیگر از تاءلیفات این شهید عالى مقام است.
شـهـیـد در جـهـت ایـجـاد تـشـکـیل و سازمان دادن به طلاب و فضلا دست به تشکیل مجمعى به نام ((جلسات علمى اسلام شناسى )) زد که این مجمع فـعـالیـت وسـیـعـى را بـه مـنـظـور شـنـاسـانـدن چـهـره اصـلى اسـلام در جـامـعـه آغـاز کـرد. در ایـن جـلسـات کـه زیـر نـظـر اسـتـاد تـشـکـیل مى شد، فضلا و نویسندگان حوزه علمیه کتابهایى را که در زمینه هاى مختلف اسلام شناسى نوشته بودند، ارایه مى کردند و پس از نقد و اصلاحات ضرورى ، با مقدمه اى که استاد بر آن مى نوشت به چاپ مى رسید.
سـاواک کـه پـى بـه نـقـش مـؤ ثـر ایـن مـجـمـع در شـنـاسـانـدن اسـلام راسـتـیـن بـرده بـود، آن را تعطیل کرد. این مجمع تنها موفق به چاپ 10 جلد کتاب گردید که کتابهاى زیر از آن جمله است:
1- اسـلام پـیـشـرو نهضتها. 2- با ضعف مسلمین دنیا در خطر سقوط. 3- شیعه و زمامداران خود سر. 4- جهان بینى و جهان دارى على (علیه السلام ). 5- دعا عامل پیشرفت یا رکود. 6- ره آوردهاى استعمار. 7- همسران رسول خدا. 8- زیارت ما، خرافه یا حقیقت .
اسـتاد در زمان تحصیل و تدریس خود در حوزه با نوشتن مقالات مختلفى در مجلات مکتب تشیع ، مکتب اسلام ، معارف جعفرى و... سعى در گسترش فرهنگ اصیل و انقلابى شیعه در سطح وسیع جامعه داشتند.

 

مبارزات
در سالهاى 1340 تا 1342، سخنرانیهاى او در شهرهاى مختلف و روشن ساختن مواضع نهضت اسلامى و افشاى چهره رژیم پهلوى بسیار مؤ ثر بود و بـه لحـاظ اثـر عـمـیـقـى کـه ایـن سـخـنـرانـیـهـا در مـیـان تـوده هـا داشـت ، بـارهـا تـوسـط سـاواک تعطیل شد و هر بار این تعطیلى با دستگیرى و آزار ایشان همراه بود.
شهید مفتح بعد از تبعید امام (ره ) مبارزات خود را شدت بخشید و با سفر به استان خوزستان سعى در افشاى ماهیت رژیم و شناساندن نهضت امام (ره ) به مردم داشت و ساواک که با دستگیریهاى متعدد و ممنوع المنبر کردن ایشان نتوانسته بود کارى از پیش ببرد، ورود ایشان را به شهرهاى خوزستان ممنوع اعلام کرد.
مـحـبـوبـیـت و مـقـبـولیـت عـامـه شـهـیـد در مـیـان طـلاب و دانـش آمـوزان ، مـوجـب شـد کـه او را از آمـوزش و پـرورش اخـراج و در سال 1347، به نواحى بد آب و هواى جنوبى ایران تبعید کنند و هنگامى که دوران تبعید ایشان به پایان رسید، از بازگشت او به قم جلوگیرى ، بـنـاچار شهید مجبور به اقامت در تهران شد. اقامت در تهران سرآغاز فصل نوینى در زندگانى سیاسى وى گردید، دانشکده الهیات او را دعوت به هـمـکارى کرد. شهید با امید فتح سنگرى دیگر و گشودن جبهه اى دیگر براى مبارزه با رژیم و نیز شوق همکارى با استاد مطهرى که در این دانشکده مشغول تدریس بود، دعوت دانشکده را پذیرفت و بدین ترتیب زندگى و فعالیتهاى ایشان در تهران آغاز شد.
در تـهـران عـلاوه بـر تـدریس در دانشکده و بسط زمینه هاى همکارى با استاد شهید مطهرى ، بنا به دعوت انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه تهران ، بـه اقـامـه نـمـاز جـمـاعـت در ایـن مـسـجـد هـمـت گـمـارد. سـخـنـرانـیـهـاى ایـشـان در مـسـجـد دانـشـگـاه در تـرغـیـب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایى داشت .
شـهـیـد در حـسـیـنـیـه ارشـاد نـیـز مـشـغـول فـعـالیـتـهـاى عـلمـى - تـبـلیـغـى و سـخـنـرانـى بـود کـه بـعـد از تعطیلى این حسینیه توسط ساواک ، با قـبـول امـامـت جـمـاعـت مـسـجـد جـاویـد در سـال 1352، هـسـتـه دیـگـرى ایـجـاد کـرد تـا خـلاء بـه وجـود آمـده را پـر نـمـایـد. در ایـن مـسـجـد کـتـابـخانه تشکیل داد و کلاسهاى دروس ‍ اعتقادى ، فلسفى ، تفسیر قرآن ، نهج البلاغه و... دایر کرد.
مـسـجـد جـاوید تبدیل به دژ مستحکمى براى انقلاب گردید و با استقبال فراوان دانشجویان و افراد تحصیلکرده مواجه شد. سرانجام بعد از گذشت یـک سـال و نـیـم در سـوم آذر 1353، پـس از سـخـنـرانـى حـضـرت آیـه الله خـامـنـه اى ، مـسـجـد جـاویـد مـورد هـجـوم سـاواک قـرار گـرفـت و تـعـطـیل شد و شهید هم دستگیر و به زندان افتاد. بعد از آزادى از زندان رژیم دیگر اجازه فعالیت در مسجد جاوید را به ایشان نداد. استاد امامت مسجد قـبا را در نزدیکى حسینیه ارشاد شهید مطهرى و... براى تنظیم برنامه هاى مسجد داشتند مسجد را ((قبا)) نامگذارى کردند. تا ((قبایى )) در ظلمتکده قریش ‍ گردد و آغازگر هجرتى در قیام خونبار امت مسلمان .

مقارن با رمضان 1356، که به دلیل تغییر تاکتیک دولت استکبارى آمریکا، رژیم پهلوى نیز شهرهایى چون ((فضاى باز سیاسى )) را مطرح کـرد. اسـتـاد شـهـیـد بـه افـشـاى مـاهـیـت خـائنـانـه ایـن شـعـار پـرداخـت و بـا اسـتـفـاده از ضـعـف رژیـم اقـدام بـه تـشکیل جلساتى در مسجد قبا کرد که براى اولین با در تاریخ معاصر ایران با حضور جمعیتى بیش از 30 هزار نفر برگزار مى شد. شهید در عید فـطـر هـمـان سـال بـا بـرگـزارى نـمـاز بـا شـکـوه عـیـد فـطـر در قـیـطـریـه - کـه بـا استقبال بى نظیر مردم تهران روبرو شد - ارکان رژیم پهلوى را به لرزه در آورد. ایشان در خطبه هاى نماز براى اولین بار نام امام خمینى (ره ) را آشکار بر زبان جارى کرد و رهبرى امام را مورد تاءکید قرار داد.
مـبارزه شهید تا رمضان سال 1357، که نهضت مردم مسلمان به رهبرى امام (ره ) اوج گرفته بود، همچنان ادامه داشت . ایشان بعد از نماز عید فطر با تـاءکـیـد بـر رهـبـرى بـى چـون و چـراى امـام امـت روز پـنـجـشـنـبـه 16 شـهـریـور 1357 ، را بـه عـنـوان تـجـلیـل از شـهـداى مـاه رمضان تعطیل اعلام کرد و در این روز راه پیمایى بزرگى علیه رژیم انجام گرفت که زمینه ساز راه پیمایى 17 شهریور گردید، که توسط رژیم پهلوى به خاک و خون کشیده شد و جمعه خونین نام گرفت .
در بـهـمـن 1357، جـهـت بـازگـشـت امـام (ره ) اسـتـاد شـهـیـد بـه هـمـراه دیـگـر هـمـرزمـان کـمـیـتـه استقبال از ایشان را تشکیل دادند تا مقدمات ورود پیروزمندانه رهبر و مراد خویش را به نحو شایسته فراهم نمایند.
شـهـیـد مـفـتـح بـا تـشـکـیـل شـوراى انـقـلاب از طـرف امـام (ره ) بـه عـضـویـت ایـن شـورا در آمـد. بـعـد از پـیـروزى انـقـلاب بـراى تشکیل کمیته هاى انقلاب اسلامى فعالیت چشمگیرى کرد و خود سرپرستى کمیته منطقه 4 تهران را به عهده داشت . آخرین مسئولیت شهید، سرپرستى دانـشـکـده الهـیـات و عضویت در شوراى گسترش آموزش عالى کشور بود که نحو شایسته در این سنگرها انجام وظیفه نمود و در طى این دوران همچنان مسئولیت امامت جماعت مسجد قبا را نیز بر عهده داشت .
سـرانـجـام آیـه الله مـفـتـح پـس از عـمرى تلاش و جهاد مستمر و خستگى ناپذیر در راه تبلیغ دین ، در ساعت 9 صبح روز 27 آذر 1358، به همراه 2 پـاسـدار جـان بـر کف ، شهیدان جواد بهمنى و اصغر نعمتى ، هنگام ورود به دانشکده الهیات توسط عناصر منحرف گروهک فرقان هدف گلوله قرار گـرفـتـنـد و به فیض عظیم شهادت نایل آمدند. پیکر مطهر آن عالم ربانى پس از برپایى مراسم باشکوه تشییع ، در صحن مطهر حضرت معصومه (عـلیـهـا /) در قـم بـه خاک سپرده شد و این روز به مناسبت فعالیتهاى چشمگیر این شهید والامقام در راه تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه ((روز وحدت روحانى و دانشجو)) نامگذارى شد.

 

پیام امام خمینى (ره ) به مناسبت شهادت دکتر مفتح
 

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
آنگاه که منطق قرآن آن است که ما از خداییم و بسوى او مى رویم و مسیر اسلام بر شهادت در راه هدف است و اولیاى خدا - (علیهم السلام ) - شهادت را یـکـى از دیـگـرى بـه ارث مى بردند و جوانان متعهد ما براى نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا مى کرده و مى کنند، بدخواهان ما که از همه جا وامانده دسـت بـه تـرور وحـشـیـانـه مـى زنـنـد، مـا را از چـه مـى تـرسـانـنـد؟ آمـریـکـا خـود را دلخـوش مـى کـنـد کـه بـا ایـجـاد رعـب در دل مـلت کـه سـربـازان قـرآنـنـد، مـى تـوانـد وقـفـه اى در مـسـیـر حـق و عـقـب گـردى از جـهـاد مـقـدس در راه خـدا ایـجـاد کـنـد، غـافـل از ایـنکه ترس از مرگ براى کسانى است که دنیا را مقر خود قرار داده و از قرارگاه ابدى و جوار رحمت ایزدى بى خبرند. اینان از کوردلى ، صـحـنـه هـاى شـورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتى، پس ‍ از شهادتى که در پیش چشمان خیره آنان منعکس است، نمى بینند. صم بکم عـمـى فـهـم لا یـعقلون اینان مى بینند که هزاروسیصد سال بیشتر از صحنه حماسه آفرین کربلا مى گذرد و هنوز خون شهیدان ما در جوش ‍ وملت عزیز ما در حماسه و خروش است.
جـنـاب حـجـه الاسـلام دانـشـمـند محترم آقاى مفتح و دونفر پاسداران عزیز اسلام رحمه الله علیهم به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یـافـتـنـد و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامى را افروخته تر و جنبش قیام ملت را متحرک تر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان علم او بهره ها براى اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود و امید است از شهادت امثال ایشان بهره ها برداریم . من شهادت را بر این مردان برومند اسلام تبریک و به بازماندگان آنان و ملت اسلام تسلیت مى دهم.
سلام بر شهیدان راه حق.

 

روح الله الموسوى الخمینى

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی