وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

 سرطان پوست یکی از رایج ترین سرطان هاست که اگر به موقع شناسایی شود قابل درمان خواهد بود. در این مطلب هر آنچه لازم است در مورد سرطان پوست بدانید به شما ارائه می شود

سرطان پوست

سرطان پوست – رشد غیر طبیعی سلول های پوست – اکثر اوقات در پوستی بروز می کند که در مقابل نور خورشید قرار می گیرد. اما این نوع سرطان در بخش هایی از پوست که در مقابل نور خورشید قرار نمی گیرند، هم مشاهده می شود.

سه نوع سرطان پوست وجود دارد: سرطان سلول پایه ای یا کارسینوم سلول بازال basal cell carcinoma، سرطان سلول سنگ فرشی squamous cell carcinoma و ملانوم melanoma.

می توانید با کمتر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش UV خطر بروز سرطان پوست را در خود کاهش دهید. بررسی منظم پوست و پیگیری تغییرات مشکوک می تواند به کشف سرطان پوست در مراحل اولیه آن کمک کند. کشف سریعتر سرطان پوست می تواند به فرد مبتلا این شانس را بدهد که درمان با موفقیت انجام شود.


نشانه های سرطان پوست

سرطان پوست در کجا گسترش پیدا می کند؟

سرطان پوست در خانم ها در درجه اول در بخش هایی بروز می کند که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مانند پوست سر، صورت، لب ها، گوش ها، گردن، قفسه سینه، دست ها و پاها. اما این بیماری در بخش هایی که کمتر در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده می شود – بخش هایی مانند کف دست ها، زیر ناخن های دست یا پا و ناحیه ئاژینال.

سرطان پوست بر روی تمام پوست ها با تن های رنگی مختلف تاثیر می گذارد، از جمله افراد سیاه پوست. زمانی که ملانوم در افراد داری پوست تیره بروز می کند، بیشتر در بخش هایی مشاهده می شود که به طور طبیعی در معرض نور خورشید نیستند، مانند کف دست ها و کف پاها.


نشانه های سرطان سلول پایه ای

سرطان سلول پایه ای معمولا در بخش هایی که در معرض نور خورشید هستند رخ می دهد، مانند گردن یا صورت. سرطان سلول پایه ای ممکن است به شکل های زیر بروز کند :

  • برآمدگی مومی یا مرواریدی
  • ضایعه مسطح به رنگ پوست یا زخم قهوه ای


نشانه های سرطان سلول سنگفرشی
squamouscellthu_jpg.jpg

سرطان سلول سنگفرشی اغلب در بخش هایی بروز می کند که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مانند صورت، گوش ها و دست ها. افرادی که دارای پوست تیره هستند بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان در بخش هایی هستند که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند.

سرطان سلول سنگفرشی ممکن است به اشکل زیر بروز کند:

  • گره قرمز و سفت
  • ضایعه مسطح با سطحی پوسته پوسته


نشانه های ملانوم
melanoma.jpg

ملانوم هر جایی در بدن ممکن است بروز کند، یک پوست معمولی یا یک خال که کم کم سرطانی می شود. ملانوم اغلب ملانوم اغلب بر روی صورت یا بالا تنه مرد مبتلا مشاهده می شود. در زنان این نوع سرطان اغلب در قسمت پایین پاها بروز می کند. هم در زنان و هم در مردان ملانوم در بخش هایی بروز می کند که در معرض نور خورشید نبوده اند.

ملانوم بر روی همه افراد با هر نوع پوستی تاثیر می گذارد، در افراد سیاه پوست ملانوم بیشتر در کف دست ها یا پاها یا زیر ناخن های دست و پا بروز می کند.

نشانه های ملانوم عبارتند از:

  • یک لکه قهوه ای با نقاط تیره تر

  • خال که اندازه و رنگ آن تغییر می کند یا خونریزی می کند

  • ضایعه کوچک با مرز نامنظم و بخش هایی که قرمز، سفید، آبی یا کبود به نظر می رسند

  • ضایعات پوستی تیره در کف دست ها، کف پاها، نوک انگشت های دست و پا یا غشا مخاطی دهان، بینی، واژن یا مقعد.


نشانه های مربوط به سرطان های پوست با شیوع کمتر

انواع دیگری از سرطان پوست وجود دارند که شیوع کمتری دارند و عبارتند از:


سارکو کاپوسی Kaposi sarcoma

این شکل نادر سرطان پوست در رگ های خونی پوست بروز می کند و باعث لکه های قرمز یا بنفش بر روی پوست یا غشاهای مخاطی می شود.

سارکوم کاپوسی عمدتا در افرادی دارای سیستم ایمنی ضعیف بروز می کند، مانند افراد مبتلا به ایدز و یا افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، مانند کسانی که پیوند عضو داشته اند.

دیگر کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به سارکوم کاپوسی هستند عبارتند از مردان جوانی که در افریقا زندگی می کنند یا مردان مسن تر که در ایتالیا یا اروپای شرقی هستند.


کارسینوم سلول مرکل Merkel cell carcinoma
merkelcellthu_jpg.jpg

کارسینوم سلول مرکل باعث بروز گره های سفت و براق می شود که روی پوست یا درست زیر پوست و در فولیکول های مو مشاهده می شوند. کاسینوم سلول مرکل اکثر اوقات بر روی سر، گردن و بالاتنه مشاهده می شود.


کارسینوم غدد سباسه یا غدد چربی Sebaceous gland carcinoma

این سرطان غیر معمول و تهاجمی در غدد چربی پوست بروز می کند. کارسینوم غدد سباسه – که اغلب به شکل گره های سخت و بدون درد ظاهر می شود – می تواند در هر جایی بروز کند، اما اکثر اوقات در پلک ها مشاهده می شود که معمولا هم با دیگر مشکلات چشمی اشتباه گرفته می شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر هر گونه تغییر نگران کننده ای روی پوست خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. همه تغییرات پوستی ناشی از سرطان پوست نیستند. پزشک تغییرات پوستی شما را مورد بررسی قرار داده و علت آن را مشخص می کند.


علت سرطان پوست

سرطان پوست زمانی بروز می کند که نوعی خطا یا جهش در DNA مربوط به سلول های پوست اتفاق می افتد. این جهش باعث می شود که سلول ها از کنترل خارج شوند و توده ای از سلول های سرطانی شکل گیرد.

سلول های درگیر در سرطان پوست
skin-cancer.jpg

سرطان پوست در لایه بیرونی پوست شروع می شود، لایه ای که اپیدرم epidermis نامیده می شود. اپیدرم لایه نازکی است که یک پوشش محافظتی در مقابل سلول های پوستی است که به طور مداوم می ریزند. اپیدرم شامل سه نوع سلول اصلی است:

  • سلول های سنگفرشی Squamous که درست زیر سطح بیرونی قرار می گیرند و به عنوان پوشش داخلی پوست عمل می کنند.

  • سلول های پایه Basal که سلول های جدید پوست تولید می کنند و زیر سلول های سنگفرشی قرار می گیرند.

  • ملانوسیت Melanocytes که ملانین تولید می کنند. ملانین ها رنگدانه هایی هستند که به پوست رنگ می دهند. ملانوسیت ها داخلی ترین لایه اپیدرم هستند.

زمانی که در معرض نور خورشید هستید، ملانوسیت ها ملانین بیشتری تولید می کنند تا از لایه های عمیق تر پوست محافظت کنند. اینکه سرطان پوست از کجا شروع شود تعیین کننده نوع آن و روش درمانی آن خواهد بود.


نور ماوراء بنفش و دیگر علل بالقوه

بیشترین آسیب وارد شده به DNA در سلول های پوست ناشی از نور ماوراء بنفش است که در نور خورشید و تخت های سولار (تخت هایی که برای برنزه کردن پوست استفاده می شوند) یافت می شود. اما نور خورشید سرطان پوست را در افرادی که به طور معمول در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، توضیح نمی دهد. این مسئله نشان می دهد عوامل دیگری هم خطر بروز سرطان پوست را به همراه دارند، عواملی مانند قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا ابتلا به شرایطی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.


عوامل تشدید کننده ابتلا به سرطان پوست

برخی عواملی که خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهند، عبارتند از:


پوست روشن

هر کسی بدون در نظر گرفتن رنگ پوست وی، ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود. با این حال وجود رنگدانه یا ملانین کمتر در پوست محافظت کمتری را در پوست در مقابل اشعه های ماوراء بنفش ایجاد می کند. اگر دارای موهای روشن یا قرمز و چشم های رنگ روشن هستید و به راحتی دچار کک و مک یا آفتاب سوختگی می شوید، بیشتر از یک فرد تیره پوست در معرض ابتلا به سرطان پوست هستید.


سابقه ابتلا به آفتاب سوختگی

اگر در دوران کودکی یا نوجوانی دچار تاول های ناشی از آفتاب سوختگی شده باشد، در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست خواهید بود. آفتاب سوختگی در بزرگسالان هم خطرناک محسوب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

هر کسی که زمان زیادی از وقت خود را در مقابل نور خورشید می گذراند، ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود، به ویژه اگر پوست فرد با ضد آفتاب یا لباس محافظت نشود. برنزه کردن پوست، از جمله برنزه کردن با لامپ ها و تخت های مخصوص نیز خطر بروز سرطان پوست را در شما افزایش می دهد. برنزه شدن پوست در واقع واکنشی است که پوست در مقابل آسیب اشعه ماوراء بنفش نشان می دهد.


آب و هوای آفتابی

افرادی که در آب و هوای گر م و آفتابی زندگی می کنند بیشتر از کسانی که در هوای سرد زندگی می کنند در معرض نور خورشید قرار می گیرند. زندگی در ارتفاعات، جایی که نور خورشید بیشترین قدرت را دارد، عامل دیگری است که شما را در معرض بیشتر پرتوها قرار می دهد.


خال ها

افرادی که خال یا خال های غیر طبیعی (که خال های دیسپلاستیک نامیده می شوند) زیاد دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. این خال های غیر طبیعی – که بی نظم به نظر می رسند و به طور کل بزرگتر از خال های معمولی هستند – بیشتر از دیگران به سرطان تبدیل می شوند. اگر سابقه ابتلا به خال های غیر طبیعی را روی بدن خود دارید، تغییرات مربوط به آنها را به طور منظم بررسی کنید.


ضایعات پوستی قبل از سرطان

ابتلا به ضایعات پوستی که کراتوز آکتنیک actinic keratose نامیده می شوند، خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهند. این ضایعات پوستی قبل از سرطان اغلب به شکل تکه های سفت و پوسته پوسته ظاهر می شوند که رنگ آنها از قهوه ای به صورتی تیره متفاوت است. کراتوز آکتنیک بر روی صورت، سر و دست افراد دارای پوست روشن که پوست آنها توسط خورشید آسیب دیده، بسیار رایج است.


سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست

اگر یکی از والدین یا خواهر یا بردرتان به سرطان پوست مبتلا باشد، احتمال ابتلای شما نیز به این بیماری بیشتر خواهد بود.


سابقه شخصی ابتلا به سرطان پوست

اگر یک بار به سرطان پوست مبتلا شده باشید، ابتلای شما برای بار دوم راحت تر خواهد بود.


سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست خواهند بود. این افراد عبارتند از مبتلایان به ایدز یا HIV و کسانی که بعد از پیوند عضو از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند.


قرار گرفتن در معرض پرتو

افرادی که به خاطر مشکلات پوستی، مانند اگزما و آکنه تحت پرتودرمانی قرار می گیرند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست خواهند بود، به ویژه سرطان پوست از نوع کارسینوم سلول بازال.


قرار گرفتن در معرض مواد خاص

قرار گرفتن در معرض برخی مواد، مانند آرسنیک، خطر بروز سرطان پوست را در شما افزایش می دهد.


پیشگیری از سرطان پوست
skin-cancer-prevention.jpg

در اکثر موارد سرطان پوست قابل پیشگیری است. برای محافظت از خود در مقابل سرطان پوست به نکات زیر دقت کنید:

-  در نیمه روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. برای بسیاری از مردم نور خورشید در نیمه روز، یعنی 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، در قوی ترین حالت خود است. بهتر است برای بیرون رفتن از خانه در ساعت های دیگری به غیر از این ساعت ها برنامه ریزی کنید، حتی در زمستان یا روزهایی که آسمان ابری است.

طی سال ها پرتوهای ماوراء بنفش را جذب می کنید و ابرها مقدار خیلی کمی نقش محافظت کنندگی دارند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید زمانی که خورشید در قوی ترین حالت خود است از بروز آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و خطر بروز سرطان پوست را نیز کاهش می دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زمان نیز موجب سرطان پوست می شود.

- همیشه از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب همه پرتوهای مضر ماوراء بنفش را فیلتر نمی کنند، به ویژه پرتویی که منجر به بروز ملانوم می شوند، اما در محافظت از پوست در مقابل خورشید نقش مهمی دارند.

از ضد آفتاب دارای SPF حداقل 15 استفاده کنید. ضد آفتاب را به مقدار زیاد استفاده کرده و آن را هر دو ساع یک بار تجدید کنید – اگر در استخر هستید یا زیاد عرق می کنید، با فاصله های زمانی کمتری ضد آفتاب خود را تجدید کنید. ضد آفتاب را برای همه بخش هایی که در مقابل نور خورشید هستند، از جمله صورت، لب ها، نوک گوش ها و پشت دست ها استفاده کنید.

- لباس های محافظ بپوشید. ضد آفتاب ها محافظت کامل در مقابل اشعه ماوراء بنفش ارائه نمی دهند. بنابراین پوست دست ها و پاهای خود را با لباس تیره و متراکم بپوشانید و کلاه بزرگ به سر کنید تا به این ترتیب از پوست خود در مقابل خورشید محافظت کنید.

استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید. عینکی بزنید که از شما در مقابل اشعه های مضر UVA و UVB محافظت می کند.

- از تخت ها و صندلی های برنزه کننده استفاده نکنید. نورهایی که در این صندلی ها استفاده می شود، اشعه های ماوراء بنفش منتشر می کند که خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد.

- نسبت به داروهایی که حساسیت به خورشید را افزایش می دهند، آگاه باشید. برخی داروهای با نسخه و بدون نسخه از جمله آنتی بیوتیک ها، می توانند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهند.

در مورد عوارض جانبی هر دارویی که مصرف می کنید، اطلاعات کامل به دست آورید. اگر این داروها حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می دهند، بهتر است اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از خود در مقابل نور خورشید در پیش بگیرید.

- پوست خود را به طور منظم بررسی کرده و تغییرات را به پزشک گزارش دهید. خال ها، کک و مک ها، برآمدگی ها و لک های زمان تولد را با دقت بررسی کنید و هر گونه تغییر به وجود آمده را به پزشک اطلاع دهید.

skincancer_self_examination.jpg

با کمک آینه صورت، گردن، گوش ها و پوست سر خود را بررسی کنید. بالاتنه، قفسه سینه و دست ها و بازوهای خود را چک کنید. تمام قسمت های بدن از جمله ناحیه واژینال یا اطراف آلت تناسلی و کشاله ران خود را بررسی کنید.

بیشتر بدانید : این گونه از سرطان پوست پیشگیری کنید


تشخیص سرطان پوست

برای تشخیص سرطان پوست پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

•  پوست را مورد معاینه قرار می دهد. پزشک پوست شما را مورد معاینه قرار می دهد تا مشخص کند که آیا تغییرات مربوط به سرطان پوست هستند یا خیر. برای تایید این تشخیص آزمایشات بیشتری لازم است.

•  نمونه برداری یا بیوپسی از پوست (skin biopsy) : پزشک نمونه ای از پوست بخش مشکوک را برداشته تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهد. نمونه برداری پوست مشخص می کند که آیا به سرطان پوست مبتلا هستید و اگر مشکل سرطان پوست است از چه نوعی است.


تعیین شدت سرطان پوست

اگر پزشک تشخیص دهد که به سرطان پوست مبتلا هستید، آزمایشات بیشتری انجام خواهد شد تا شدت و مرحله بیماری مشخص شود.

از آنجایی که سرطان های کارسینوم سلول بازال به ندرت پخش می شوند، نمونه برداری پوست می تواند تنها روش برای تعیین مرحله سرطان باشد. اما اگر مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول مرکل یا ملانوم باشید، پزشک آزمایشات بیشتری را انجام خواهد داد تا شدت بیماری را مشخص کند.

آزمایشات بیشتری که انجام می شوند، عبارتند از: انجام آزمایش های تصویری از گره های لنفاوی مجاور برای بررسی علائم سرطان در آنها یا فرایندی برای برداشتن یکی از غدد لنفاوی نزدیک به محل سرطان و بررسی آن برای علائم سرطان ( که این عمل نمونه برداری sentinel lymph node نامیده می شود).

پزشکان برای نشان دادن مرحله بیماری از اعداد رومی I تا IV استفاده می کنند. عدد I اولین مرحله بیماری را نشان می دهد و به این معناست که سرطان کوچک است و محدود به همان منطقه ای است که در آن شروع شده است. عدد IV نشان دهنده سرطان پیشرفته است که به بخش های دیگر بدن هم سرایت کرده است.

مشخص کردن مرحله سرطان پوست به انتخاب روش درمانی مناسب کمک می کند.


درمان

گزینه های درمانی سرطان پوست و ضایعات پیش سرطانی، که کراتوز فعال actinic keratosis نامیده می شوند، بسته به اندازه، نوع، عمق و محل متفاوت هستند. سرطان های کوچک پوست تنها به سطح پوست محدود می شوند و درمان پیچیده ای هم نیاز ندارند.

اگر نیاز به درمان بیشتری باشد، این درمان ها عبارتند از:


فریز کردن

پزشک با استفاده از مایع نیتروژن کراتوزهای فعال و سرطان کوچک را فریز می کند که کرایوسرجری cryosurgery نامیده می شود. بافت مرده بعد از گرم شدن از پوست رها می شود.


جراحی با بافت برداری یا بریدن

این نوع جراحی برای هر نوع سرطانی مفید است. در این روش پزشک بافت سرطانی و کمی از بافت سالم اطراف را برش می زند. در برخی موارد توصیه می شود بافت وسیعی از پوست سالم اطراف برداشته شود.


 جراحی موس Mohs surgery

این روش برای سرطان های وسیع تر، عود کننده یا سرطان هایی که درمان آنها دشوار است، از جمله سرطان هایی که شامل هر دو نوع سرطان سلول کارسینوم سنگفرشی و سلول بازال می شوند، انجام می شود. این روش برای بخش هایی استفاده می شود که لازم است پوست تا حد امکان حفظ شود، مانند بینی.

در زمان انجام جراحی موس پزشک پوست را لایه لایه برمی دارد و هر لایه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا اینکه دیگر هیچ سلول غیر عادی در لایه های برداشته شده مشاهده نکند. این روش به پزشک کمک می کند بدون اینکه بافت سالم زیادی را از اطراف بردارد، سلول های سرطانی را با جراحی بردارد.


کورتاژ Curettage و جریان الکتریکی پرفرکانس electrodesiccation  یا کرایوتراپی cryotherapy

بعد از برداشتن بیشترین قسمت های رشد کرده سرطان، پزشک سلول های سرطانی را با استفاده از یک دستگاه یا تیغه دایره ای با نام curet از محل تراشیده و دور می کند. در شکل دیگری از این روش مایع نیتروژن استفاده می شود تا پایه و لبه های منطقه تحت درمان را فریز کند.

این فرایندهای ساده و سریع برای درمان سلول های سرطانی بازال و لبه های مناطق تحت درمان استفاده می شوند.


پرتودرمانی

پرتودرمانی از پرتوهای پر قدرت انرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. اگر سرطان با جراحی به طور کامل درمان نشود، پرتودرمانی یک گزینه برای رفع آن خواهد بود.


شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شوند. برای سرطان هایی که به لایه بیرونی پوست محدود هستند، کرم ها یا لوسیون های حاوی عوامل ضد سرطان به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می شوند. شیمی درمانی سیستمیک هم برای درمان سرطان پوستی استفاده می شود که به بخش های دیگر بدن سرایت کرده است.


درمان فوتودینامیک Photodynamic therapy

این روش درمان سلول های سرطانی را با ترکیبی از نور لیزر و داروهایی که سلول های سرطان را به نور حساس می کنند، انجام می شود.


درمان بیولوژیک Biological therapy

درمان بیولوژیک از سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.


آمادگی برای مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هر گونه تغییر نگران کننده روی پوست خود حتما به پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که ملاقات با پزشک کوتاه است و موارد زیادی باید در این ملاقات بیان شوند، بهتر است کاملا آمادگی داشته باشید. در ادامه اطلاعاتی که برای آمادگی در این ملاقات مفید خواهند بود، بیان می شود.

کارهایی که قبل از مراجعه به پزشک بهتر است انجام دهید

  • از هر گونه محدودیت قبل از ملاقات آگاهی پیدا کنید. مطمئن شوید اگر لازم است رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید یا ناشتا به پزشک مراجعه کنید.

  • هر گونه نشانه ای را که در خود مشاهده می کنید، یادداشت کنید، از جمله هر گونه استرس یا تغییری که اخیرا در زندگی داشته اید.

  • لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله ویتامین ها یا مکمل ها و یا داروهای گیاهی

  • یکی از دوستان یا اعضای خانواده را همراه با خود به مطب پزشک ببرید. گاهی به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده توسط پزشک کار سختی است. همراهی شخص دیگری با شما می تواند در به خاطر سپردن اطلاعات به شما کمک کند.

  • سوالات خود را یادداشت کنید.

زمان ملاقات شما محدود است، بنابراین آماده گردن سوالاتی که قرار است از پزشک بپرسید، وقت را برای شما ذخیره می کند. پرسش های خود را از مهم ترین به کم اهمیت ترین لیست کنید. سوالات مهم و اساس مربوط به سرطان پوست به شرح زیر می باشند:

  • آیا من به سرطان پوست مبتلا هستم؟

  • چه نوع سرطان پوستی دارم؟

  • آیا به انجام آزمایشات بیشتر احتیاج هست؟

  • سرعت رشد و انتشار سرطان من چقدر است؟

  • گزینه های درمانی برای من چیست؟

  • خطرات بالقوه هر روش درمانی چیست؟

  • آیا جراحی با اسکار یا جای زخم همراه خواهد بود؟

  • آیا خطر بروز سرطان های دیگر پوست در من وجود دارد؟

  • چگونه می توانم خطر بروز انواع دیگر سرطان را در خود کاهش دهم؟

  • آیا لازم است به طور منظم پوستم مورد معاینه قرار گیرد تا از بروز انواع دیگر سرطان پوست مطمئن شوم؟

  • آیا جایگزینی برای داروهایی که تجویز می کنید، وجود دارد؟

  • آیا بروشور یا جزوه ای برای مطالعه در مورد سرطان پوست وجود دارد؟

  • چه وب سایت هایی را برای مطالعه در مورد سرطان پوست پیشنهاد می دهید؟

  • چه چیزی ملاقات های بعدی ما را مشخص می کند؟

علاوه بر پرسش هایی که در اینجا بیان شدند، اگر سوال دیگری در ذهن دارید حتما از پزشک بپرسید.


انتظار بیمار از پزشک

پزشک نیز سوالاتی از شما خواهد پرسید. آمادگی برای پاسخ به این سوال ها زمان را برای شما ذخیره کرده تا به موارد بیشتری بپردازید. سوالاتی که توسط پزشک پرسیده می شوند، عبارتند از:

  • اولین بار چه زمانی تغییرات را روی پوست خود مشاهده کردید؟

  • آیا متوجه زائده پوستی که رشد یا تغییر کند، شده اید؟

  • آیا زائده پوستی که خونریزی داشته باشد یا با خارش همراه باشد، داشته اید؟

  • شدت علائم شما چقدر است؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی