وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

facts-about-lakes-in-world-022

شور باشند یا شیرین، دریاچه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع دسترسی آب بر روی کره‌ی زمین هستند؛ مکان‌هایی که بدون تردید اکوسیستم آنها در هیچ عارضه‌ی آبی دیگری مانند دریاها و آبگیرها قابل تکرار نیست.

این مکان‌های زیبا در کنار جریان‌های سطی آب، رودخانه‌ها و دریاها، آب مورد نیاز انسان و بسیاری از موجودات زنده‌ی دیگر را تأمین می‌کنند و بسیاری از آنها زندگی خود را مدیون سفره‌های آب زیرزمینی محصور شده و بارش آب باران هستند.

اگر به این پدیده‌های طبیعی علاقه‌مند هستید و یا آنها را بهانه‌ی خوبی برای آموزش زیبایی‌های طبیعت به فرزندان‌تان و یا وارد کردن آنها به دنیای علم می‌دانید، در این مقاله حقایق زیبایی را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم؛ مطالبی که پیش از این ژئوفیزیکال ریسرچ ژورنال آنها را منتشر کرده است.


۱۱۷ میلیون دریاچه بر روی کره‌ی زمین وجود دارد، یعنی حدود ۳٫۷ درصد از سطح قاره‌های جهان! البته باید از این آمار دریاچه ی کاسپین(خزر) و نیز مناطق قطب جنوب و گرینلند را حذف کنید! چون در این صورت آمار به طرز عجیبی به نفع دریاچه‌ها تغییر پیدا می‌کند، آن هم با مساحت ۴۲ هزار کیلومتر مربعی دریای خزر. تمام دریاچه‌ها مانند دریاچه‌ی معروف مازندران که ما آن را در محاوره دریا می‌گوییم، وسیع نیستند و از میان تمام دریاچه‌های جهان حدود ۹ میلیون دریاچه مساحتی کمتر از دو زمین فوتبال در کنار یکدیگر دارند.
facts-about-lakes-in-world-023

یکی از خلیج‌های دریاچه خزر (مازندران) در شمال ایران

نوار ساحلی زندگی

دریاچه‌ها بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم برای ادامه‌ی حیات انسان، محیط مناسب ایجاد کرده‌اند. خط ساحل دریاچه‌های جهان، تقریبا ۲۵۰ برابر طول خط استواست؛ استوا حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول دارد.

شمال؛ سرزمین دریاچه‌ها

بسیاری از دریاچه‌های جهان در نیمکره‌ی شمالی و در کشورهایی کانادا، روسیه، آلاسکا، سوئد و فنلاند هستند البته کشورهای گرمسیری نیز از داشتن دریاچه محروم نیستند اما پرچمدار تعداد دریاچه همین کشورهای شمالی به شمار می‌آیند. به عنوان مثال ۶۰ درصد دریاچه‌های جهان در کانادا قرار دارند و فنلاند به دلیل تعداد زیاد دریاچه‌های کوچک، به سرزمین ۱۰۰۰ دریاچه معروف است.

آنچه که باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده در واقع وضعیت تکتونیکی قاره‌های جهان است.

facts-about-lakes-in-world-021

ساحل شمالی دریاچه سوپریور در امریکای شمالی

میراث عصر یخبندان

بیشتر دریاچه های جهان در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا (حدود ۵۰۰ متر بالاتر) قرار دارند. این اتفاق دو دلیل اصلی دارد: نخست اینکه کوهستان‌ها به دلیل ارتفاع زیاد و پستی و بلندی، توانایی محصور کردن آب را دارند و دوم اینکه تعداد زیادی از دریاچه‌ها در دوران عصر یخبندان در این ارتفاعات نسبتاً سردتر به وجود آمده‌اند.

رفت و آمد در زمان

دریاچه‌ های جهان می‌آیند و می‌روند. در سال ۲۰۱۴ در گافزای تونس بر اثر آزادشدن ناگهانی آب‌های زیرزمینی و نیز افزایش آب باران، به طور ناگهانی یک دریاچه ظاهر شد. این اتفاق در مناطق یخبندان روسیه اتفاق نیز زیاد اتفاق می‌افتد که دریاچه‌هایی بر اثر یخ بستن ناپدید می‌شوند و با گرم شدن هوا کم کم دوباره خود را نشان می‌دهند. در مغولستان نیز بیش از ۱۰۰ دریاچه در طول سال ۲۰۰۰ به دلیل خشکسالی و افزایش استفاده از آب برای کشاورزی ناپدید شد. اما با وجود این تولد و مرگ محسوس در این دسته از اهالی زمین، زمین شناسان دریاچه‌ای مانند سوپریور در امریکای شمالی را با ده هزار سال سن، هنوز جوان می‌دانند.

facts-about-lakes-in-world-024

دریاچه ویکتوریا، بزرگترین دریاچه قاره آفریقا

اطلاعات این مطلب از این مقاله برداشت شده است.

 

Print Friendly

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی