وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

کبد ماده‌ای متمایل به سبز، به نام صفرا تولید مى‌کند. کار صفرا این است که چربى‌ها را به شکل ذرات معلق درمى‌آورد تا از جدار روده جذب شوند. مایع صفرا را سلول‌هاى کبدى تولید مى‌کنند و آن را به درون مجراهاى ریزى که در فاصلۀ سلول‌ها قرار دارند مى‌ریزند. این مجراهاى ریز که صفرا را جمع مى‌کنند کانالیکول نام دارند. کانالیکول انبار ذخیرۀ مایع صفرا است که از طریق سیستمیک به مجراى کبدى وصل مى‌شود.صفرا از مجراى کبدى مىگذرد و سرانجام به روده مىریزد، (صفرا مایعى است شامل: آب، نمکهاى صفرا، کلسترول، رنگدانهها، لیسیتین، چربىها و الکترولیتها)، نمکهاى صفرا را سلولهاى کبد مىسازند و مادۀ اولیۀ آن کلسترول است که یا از غذا گرفته مىشود و یا در جریان سوختوساز چربىها ایجاد مىشود. کلسترولى که در صفرا دیده مىشود از سوختوساز نمکهاى صفرا حاصل مىشود ولى افزایش مقدار آن در صفرا به علت وجود چربىهاى اشباع شدۀ فراوان در برنامۀ غذایى و مصرف شکر سفید و قند سفید تصفیه شده است که به همراه غذاهاى کم فیبر گیاهى و رژیم غذایى مدرن امروز رایج شده است. کلسترول صفرا با لیسیتین و نمکهاى صفرا ترکیب مىشود و به شکلى محلولى به نام ذرات میسل درمىآید.

چگونه سنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود؟ اگر مقدار کلسترول صفرا بیشتر از حد طبیعى باشد نمىتواند به حالت محلول بماند و ممکن است رسوب و ایجاد سنگ صفرا کند. تولید صفرا در کبد داراى فرآیندى دقیق و ظریف است، بهطورىکه تغذیۀ بد نظم آن را برهم مىزند. هنگامى که کیسه صفرا در اثر غلظت مواد داخل آن به سنگ تبدیل شد به تدریج احساس سنگینى زیر دندههاى راست ایجاد مىشود و در صورت پر شدن کیسهدردهاى شدید شکمى ایجاد مىکند. چنانچه سنگ، راه خروج صفرا را به روده ببندد کیسه متورمشده و مقدار زیادى ماده صفراوى که زهره نامیده مىشود از اطراف سنگها به کبد ریخته و وارد خون مىشود و یا کیسه را متورم نموده و بر شدت درد مىافزاید. در این صورت طب جدید اقدام به درآوردن کیسه صفرا مىنماید که معمولا محل زخم ناشى از درآوردن کیسه صفرا جوش نمىخورد و به زخم ناصور مبدل مىگردد و همیشه بیمار در داخل شکم احساس ناراحتى کرده و نمىتواند در برخى از حالات مثلا بر پهلو خوابیدن و یا بر پشت خوابیدن راحت باشد، این زخمها مستعد تبدیل به سرطان هستند. طب سنتى با روشى بسیار عالى سنگها را بدون در آوردن کیسه متلاشى کرده و از روده خارج مىسازد. مهمترین درمان آن استفاده از ترکیب عسل و سیاه دانه است که بهتر است روزی سه مرتبه در هر وعده 1 قاشق مرباخوری میل شود.

چه چیزهایی برای صفرا مضر است؟ چیزهایی که در ایجاد غلظت مایع صفرا درون کیسه نقش دارد، عبارتند از: غذاهاى غلیظ وارداتى غربى از جمله انواع سوسیس، کالباس، همبرگرها و سرخ‌کردنىها بخصوص با روغن مایع و انواع ساندویچها، پیتزا، ماکارونى و تهدیگهاى چرب و سرخشده و مصرف بىرویه گوشتها بخصوص گوشت گوساله و گاو.

ورم کیسه صفرا چیست؟ در اکثر مواقع به علت وجود سنگ، کیسه صفرا ملتهب مىگردد. کیسه صفرا با افزایش فشار درونى به جلد خود و سنگینى سنگ و ترشحات زهره که به سختى به روده مىریزد و بسیارى در کیسه حبس مىشود ممکن است ایجاد درد شدید، حالت تهوع و استفراغ و تب و فشار به اعضاى مجاور خود کند و اعمال آنان را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است پارگى در جدار کیسه بوجود آید که در این حالت می‌گویند فرد دچار ورم کیسه صفرا شده است. البته برای تشخیص و درمان آن نیاز است به صورت حضوری به پزشک مراجعه شود.

علائم عفونت کیسه صفرا چیست؟ علامت آن درد در ناحیه معده و ناف به سمت راست، تب و لرز، بىاشتهایى، یبوست و گاه اسهال و استفراغ و پریدگى رنگ و کمخونى. عفونت کیسه صفرا  گاهی بصورت التهابى درآمده و باعث ناراحتى و درد شدید و استفراغ در بیمار مىشود. معمولا پس از چند ساعت درد فروکش مىکند. ترشحات عفونى مىتواند از ناحیهاى که گرفتار شده به سمت آوندهاى معده و اثنىعشر روان گردد و این روند تا زمانى که علاج صورت نگیرد همواره ممکن است تکرار شود. عفونت کیسه صفرا همراه با سنگینى کیسه و فشار بر اندام مجاور خود یعنى کبد زمینه را براى بیمارى کبدى هموار مىکند. برداشتن کیسه صفرا با عمل جراحى در بسیارى مواقع مشکلات جدى براى بیمار به ارمغان مىآورد. ناراحتىهاى مذبور همگى به زیان کبد تأثیرگذارند و شایسته است براى تأمین سلامتى و نشاط کبد بعنوان عضوى که همه اعضاى رئیسه و غیر رئیسه و خادمه و مخدومه و بافتهاى بدن به او وابستهاند، همت کرده و بهترین و سالمترین شرایط را براى کبد مهیا سازیم، این توجه از لحاظ پیشگیرى از سیروز کبدى، استسقاء یا سرطان کبد بسیار حائز اهمیت است.

منبع مجموعه پیک شفا، ج9، ص: 59