وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

عالی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دیک چنی معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا به همراه دختر خود روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز به اظهار نظر درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پرداختند.

دیک چنی و دخترش لیز چنی اخیرا کتابی به نام « استثنائی، چرا دنیا نیازمند یک آمریکای قوی است » نوشته‌اند. چنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وی در کتاب خود توافقنامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران را به توافقنامه چیمبرلین در سال 1938 در برلین تشبیه کرده که در آن با آدولف هیتلر مماشات شده بود. گفت: بله، اگر به توافقنامه ایران نگاه کنید می‌بینید که تنها برنده این توافقنامه ، ایرانی‌ها هستند. آنها هرچه را که می خواستند بدست آوردند. بازندگان این توافقنامه آمریکا، دوستان و همپیمانان این کشور در منطقه مثل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها و دیگران هستند. به نظر من نتیجه کلی این توافقنامه این خواهد بود که توازن قدرت در این منطقه از دنیا به شدت به نفع ایرانی‌ها تغییر خواهد کرد و آنها در نهایت نه فقط به علت توافقنامه هسته‌ای بلکه به علت برداشته شدن تحریم‌ها روی موشک ‌ای بالستیک و تسلیحات متعارف، سلطه گری خواهند کرد. به نظر من این توافقنامه یک توافقنامه بزرگ، یک شکست بزرگ، از جنبه جایگاه آمریکا در منطقه است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیر در سخنانی درباره توافق هسته‌ای با ایران در فیلادلفیا گفته بود که روشن است اگر ما این طرح را رد کنیم، رژیم تحریم‌های چند جانبه شروع به از هم گسسته شدن خواهد کرد، فشار به ایران کمتر خواهد شد و اهرم مذاکراتی ما نیز اگر از بین نرود تضعیف خواهد شد.

لیز چنی دختر دیک چنی در واکنش به این سخنان کری گفت: شاید جان کری قادر نبوده است که برای رسیدن به یک توافقنامه بهتر مذاکره کند. اما آنچه که آنها می گویند کاملا ریاکارانه است. ما می دانیم که تحریم ها کارایی داشتند و تازه شروع به گزیدن کرده بودند. من و پدرم یکسال پیش در خاورمیانه بودیم، ما دیدیم که سران کشورهای خاورمیانه می گفتند که تحریم‌ها کارایی دارند و چرا شما اکنون فشار را کاهش می‌دهید؟ اکنون وضعیت طوری است که ما مهمترین چیزها را واگذار کردیم که شامل حق غنی سازی برای ایرانی ها است. دولت باراک اوباما می گوید اگر شما به این توافقنامه رای ندهید ما جنگ خواهیم داشت اما واقعیت این است که به علت مسیری که این توافقنامه به سمت زرادخانه هسته‌ای فراهم می کند، به علت دیگر امتیازاتی که در مورد تسلیحات متعارف و موشک ها و تامین مالی به ایران اعطا می‌کند، این توافقنامه باعث می شود که احتمال جنگ بیشتر شود تا اینکه کمتر شود.

در ادمه مجری فاکس نیوز به دیک چنی گفت که شما می‌گوئید که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هرگز گزینه جدی مثل گزینه نظامی را روی میز نگذاشت اما شما و جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا به مدت 8 سال با ایران روبرو بودید اما در این مدت هیچ تهدید نظامی واقعی و جدی نبود. در دولت جرج بوش ایران از تعداد صفر سانتریفوژ عملیاتی به بیش از پنج هزار سانتریفوژ دست یافت. آیا شما یعنی دولت بوش و چنی افتضاحی را برای دولت اوباما باقی نگذاشتید؟

دیک چنی در پاسخ گفت: من اینگونه که شما می‌گوئید فکر نمی کنم. در واقع اقدام نظامی صورت گرفت که روی ایرانی ها تاثیر داشت، این اقدام نظامی صدام حسین را سرنگون کرد. یک دوره زمانی وجود دارد که آنها برنامه شان را متوقف کردند چون می ترسیدند کاری که ما با صدام کردیم در نوبت بعدی با آنها خواهیم کرد. ما همچنین زمانی که صدام سرنگون شد، دیدیم که معمر قذافی برنامه هسته‌ای اش را کنار گذاشت. وقتی که ما این کار را کردیم به سراغ عبدالقدیر خان تامین کننده هسته‌ای او رفتیم. ما در زمینه محدود کردن اشاعه هسته‌ای کارهای زیادی کردیم.

مجری گفت: اما سانتریفوژهای ایران از تعداد صفر سانتریفوژ به 5 هزار رسید. و دیک چنی در واکنش گفت: این اتفاق در دولت اوباما رخ داد نه در دولتی که ما بودیم.

مجری فاکس نیوز گفت: نه نه ! تا سال 2009  تعداد سانتریفوژهای آنها به 5 هزار رسید.

دیک چنی گفت: بله فکر می کنم ما کارهای زیادی کردیم تا با مشکل کنترل سلاح در خاورمیانه برخورد کنیم. ما با دوستان و همپیمانان بین المللی خود در اروپا روند مذاکرات را آغاز کردیم. اوباما هرگز گزینه نظامی را روی میز نداشت. وی بارها در این باره صحبت کرد اما هیچ کس باورش نکرد به خصوص با توجه به اینکه عملکرد اوباما در مورد سوریه افتضاح بود. هرگز یک گزینه نظامی نبود که ایرانی ها نگرانش باشند. وضعیت به پرداخت پول به ایرانی ها هم مربوط می شد که فقط پای میز مذاکره بیایند ، تحریم ها برداشته شدند تا آنها پای میز مذاکره بیایند. اوباما همیشه از موضع ضعف برخورد کرد که من معتقدم ما نباید این کار را می کردیم.

در ادامه دختر دیک چنی نیز گفت: همچنین برنامه‌هایی در جریان هستند که در مطبوعات درباره آنها گزارش شده است. افراد نمی توانند در این باره صحبت کنند اما براساس گزارش های مطبوعات در دولت بوش این مسئله به صورت مخفیانه روی برنامه ایران تاثیر داشته است ولی در دولت باراک اوباما افشا شده بود.

مجری گفت: فکر می کنم منظور شما جنگ افزارهای سایبری مثل استاکس نت و سایر موضوعات باشد.

در ادامه این گفتگو درباره ظهور داعش در عراق نیز بحث شد و مجری فاکس نیوز خطاب به دختر دیک چنی گفت: شما باراک اوباما را در ظهور داعش مقصر می دانید چون همه نیروهای نظامی آمریکا را در سال 2011 از عراق خارج کرد اما واقعیت این است که« توافقنامه وضعیت نیروها» ،خواستار خروج نظامیان آمریکایی شده بود. منتقدان هم می گویند ظهور القاعده و دیگر تروریست ها در عراق ناشی از تهاجم آمریکا به عراق بود.

لیز چنی در پاسخ گفت: واقعیت این است که همیشه این قصد وجود داشت که نیروهایی هم بمانند و زمانی که عملیات رزمی به پایان برسد، یک توافقنامه دیگر وجود داشته باشد تا نظامیان ما باقی بمانند. این کاری است که دولت اوباما از انجام دادن آن خودداری کرد.مسله دیگر این است که وقتی باراک اوباما سوگند ریاست جمهوری خورد وضعیت عراق به علت افزایش نظامیان آمریکایی، دارای وضعیت باثباتی بود درحالیکه افزایش شمار نظامیان آمریکایی به دستور دولت جرج بوش بود. چیزی که اکنون در منطقه اروپا شاهدش هستیم ناشی از سیاست های باراک اوباما در خاورمیانه است، ناشی از فاصله گرفتن دولت آمریکا از خاورمیانه و ایجاد هرج و مرج و آشوب و خلایی است که داعش، ایران و دشمنان آمریکا درحال پر کردن آن هستند.

معاون بوش نیز در این رابطه گفت: خشونت ها در سوریه و زمانی که خلافت در سوریه اعلام شد، کمک زیادی به بحران آوارگان کرد. وقتی که آمریکا نقش اصلی در منطقه ایفا را می کرد اگر ما در آنجا بودیم خیلی آسان تر می توانستیم وضعیت های این چنینی را مدیریت کنیم. امروز بحران در سوریه اول از همه مورد حمایت ایرانی ها است. این بحران باعث شد که صدها هزار نفر به دنبال پناهگاه در جاهای دیگر باشند.

/انتهای پیام/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی