وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

کنایه جدید آیت الله ؛ باز پای «کدخدا» به میان آمد
جدال نظری جدید هاشمی و مصباح آغاز می شود ؟

کنایه جدید آیت الله ؛ باز پای «کدخدا» به میان آمد

عالی نیوز به نقل ازخبرگزاری آریا-«برخی از ابتدا در مجلس خبرگان می خواستند نظام را دموکراتیک نامگذاری کنند.» «حتی برخی افراد در آن زمان آینده ایران را همانند لبنان می پنداشتند و می گفتند که آمریکا مهمترین کشور دنیا است و ما اگر می خواهیم زندگی کنیم باید با این کدخدای جهان کنار بیاییم و در غیر این صورت ما را به جان یکدیگر می اندازد و اختلافات داخلی سرنوشتی همانند لبنان برای ما رقم خواهد زد.»
این ها تازه ترین اظهارات آیت الله مصباح یزدی است . به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری آریا ، اگر چه آیت الله مصباح یزدی نامی از فردی که این کنایه را به او زده نبرده اما شاید چندان دور از واقعیت نباشد که گمانه پردازی کنیم این فرد ممکن است هاشمی رفسنجانی باشد . 

داستان یک اختلاف طولانی 
« از اساسی‏‌ترین کارهای ما در آن چند ماه، ایجاد تشکیلاتی بود که مرکزیت آن از یازده نفر تشکیل می‏‌شد: آقایان خامنه‌‏ا‌ی، منتظری، ربانی شیرازی، قدوسی، مصباح یزدی، امینی، محمد خامنه‏‌ای، آذری، مشکینی، حائری تهرانی و من. نشریه مخفی بعثت و انتقام در حقیقت ارگان همین جمعیت بود که در کارهای اجرایی آن آقایان سیدمحمود دعایی، مصباح، علی حجتی کرمانی و سیدهادی خسروشاهی و من همکاری داشتیم. نشریه بعثت بیشتر جنبه سیاسی و پرخاش و افشاگری داشت و نشریه «انتقام» جنبه ایدئولوژیکی آن قوی بود، که شاید براساس احساس چنین نیازی پس از «بعثت» منتشر شد. «بعثت» را من اداره می کردم و «انتقام» را آقای مصباح یزدی. » (ر.ک: کارنامه و خاطرات، دوران‏ مبارزه، صص ١٩٦-١٩٥)
هاشمی رفسنجانی نشریه سیاسی و مصباح یزدی نشریه اعتقادی منتشر می کردند. این شاید کلید ورود به اختلاف این دو آیت الله است. هاشمی سیاستمدار و مصباح ایدئولوگ در ظاهر نباید با یکدیگر تقابلی داشته باشند اما تقابل از جایی شروع می شود که آیت الله مصباح علاوه بر تئوری پردازی وارد فعالیت سیاسی علنی می شود. اینجاست که هاشمی تخالف نظریات او با سیاست ورزی انقلابی را گوشزد کرده و در مواقعی با آن به مقابله برمی خیزد تا یکی از اختلافات دیرینه در انقلاب اسلامی مربوط به آیات هاشمی رفسنجانی و مصباح یزدی باشد.این دو دهه هاست که با یکدیگر نه تنها در شیوه سیاست ورزی که در مبانی نظری نیز اختلاف دارند. اگر در میانه دهه چهل هاشمی موافق حمایت از تمام مبارزین علیه شاه بود اما مصباح برخلاف هاشمی روی حجت شرعی تاکید می کرد و می گفت تا حمایت از یک گروه برایش حجت شرعی نداشته باشد آن را انجام نخواهد داد. البته آیت الله مصباح امروز نیز با همان حجت شرعی سیاست ورزی می کند. نمونه اش در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود که به گفته آیت الله یزدی کار جامعه مدرسین را تا مرز انشعاب پیش برد. آیت الله مصباح این بار در گفت وگو با نشریه عصر اندیشه حملات جدیدی به هاشمی کرده که دور از ذهن نیست با پاسخ تند هاشمی مواجه شود. روز گذشته در خبری که خبرگزاری تسنیم مخابره کرد بخش هایی از گفت وگوی آیت الله مصباح با پیام فضلی نژاد از اعضای ارشد سابق روزنامه کیهان و سردبیر عصر اندیشه منتشر شد.آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به مطلبی مبنی بر اینکه «اخیرا آقای هاشمی رفسنجانی گفت: تمدنی که امام می خواست این انقلاب ایجاد کند، دچار انحراف شده است و حتی از شما به عنوان یکی از تحریف گران امام نام می برند»، اظهار داشت: کسانی که ما را متهم به تحریف می کنند [آقای هاشمی رفسنجانی]، در واقع افترا می زنند و افترا از قدیمی ترین شگردهای شیطانی است. یکی از نعمت های الهی که خدا در این قرن به ما داد، وجود امام بود. اگر امام را تحریف کنند، یعنی دارو را تبدیل به سم کرده اند. نتیجه این است که به جای بهبود، مرگ خواهد بود.
کفران نعمت نتیجه ای جز این ندارد و این یک قاعده قطعی و استثناناپذیر الهی است. برای همین، همان طور که رهبری فرمودند اگر راه امام گم شود، ملت ایران سیلی می خورد. جامعه ما در حال رشد است و هرقدر جامعه رشد می‌کند، امتحان ها و فتنه های آن پیچیده تر و سنگین تر می‌شود. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به «رفوزه شدن برخی بستگان امام» گفت: در سال های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ١٤٠٠ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی(ره) برخی حق را می شناسند، اما مانند ابوجهل تا پای جان آن را انکار می کنند. روح برتری طلبی، قانع نشدن به حق خود و تسلیم نشدن در برابر حق از عوامل روانی است که برخی آگاهانه و عامدانه حق را انکار می کنند، و حتی در مقابل حق سرمایه گذاری می کنند. ما منطق، ارزش ها، سیره پیامبر و اهل بیت را داریم، اما آسیبی که همه اینها را مخدوش می کند، تحریف است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه «گاهی برای تحریف امام به متشابهات کلام امام استناد و شان نزول آن را انکار می کنند» ابراز کرد: تحریف گران با ابزارهای مختلف از جمله جنگ روانی و افترا و تهمت به میدان آمده اند و برای آنها هدف وسیله را توجیه می کند، اما ما جز حق را نباید ترویج کنیم و جز از وسیله حق نمی توانیم استفاده کنیم. دشواری مهم این است که تحریف گران از تاکتیک های متنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند عموم مردم و خصوصاً جوانان را تحت تاثیر قرار دهد و بفریبد.وی ادامه داد: این معادله نابرابر، می تواند اراده طرفداران حق را تضعیف کند و سبب می شود کسانی که به حق باور دارند و می خواهند خدمت کنند، تصور کنند که نمی توان کاری کرد، اما ما یک چیز داریم که اهل باطل ندارند و آن پشتیبانی الهی و از جمله آن امدادهای غیبی است.
رضا صنعتی، نویسنده چهار کتاب است که دو کتاب درباره مصباح و دو کتاب درباره هاشمی نوشته است. او که در ردیف حامیان آیت الله مصباح قرار دارد طی مصاحبه ای با هفته نامه پنجره که سال گذشته انجام شد به خاطره ای از دیدارش با هاشمی اشاره می کند: «دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی فراهم آمد. در آنجا از ایشان نیز کیفیت این ماجرا را جویا شدم. حکایت ایشان از این ماجرا گرچه با نقل قول آقای کروبی و نیز آنچه اخیراً منتشر شده است، تفاوت هایی در برخی تعابیر داشت، اما وجه مشترک همه آنها عدم همراهی آیت الله مصباح با انقلاب بود. من در آن جلسه اشکال کردم که اعلامیه های متعددی از سال ٤٢ وجود دارد که حاکی از همراهی آقای مصباح با نهضت است. آقای هاشمی گفتند: بله! من هم در خاطراتم به برخی از فعالیت های ایشان اشاره کرده ام اما این مربوط به یک مقطع خاص بود و بعد ادامه پیدا نکرد. من باز اشکال کردم که حتی در سال های ٥٦ و ٥٧ اعلامیه هایی با امضای ایشان موجود است. آقای هاشمی پاسخ دادند: از سال ٤٦ تا ٥٦ چه چیزی هست؟! بعد اضافه کردند که در سال ٥٦ و ٥٧ خیلی ها همراه شدند: اما از ٤٦ تا ٥٦ ایشان همراهی نمی کردند.»اما در خاطرات رهبر معظم انقلاب که در کتاب شرح اسم آمده در مورد تشکیلات مخفی برخی طلاب و فضلای قم ونقش آیت الله مصباح آمده است: «آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار می کرد.»

یک خاطره قدیمی اما جنجالی

«آقایی می گفت مبارزه با شاه حرام است، می خواهم کار علمی کنم. از کم فروشی این آقا، کار به جایی رسید که رهبری ١٠ سال با او قهر بودند.» هاشمی این خاطره را بدون آنکه نامی از «این آقا»ی خاطراتش ببرد، تعریف کرد تا بلافاصله «دفتر آیت الله مصباح یزدی با انتشار بخش هایی از یک گفت وگوی منتشر نشده از آیت الله مصباح یزدی با حبیب الله عسگراولادی را روی خروجی خود قرار دهد که به اختلاف او با هاشمی رفسنجانی بر سر «منافقین» مربوط می شد. همین اقدام دفتر آیت الله مصباح یزدی کافی بود تا مشخص شود «این آقا»ی خاطره هاشمی رفسنجانی کسی نیست جز آیت الله مصباح یزدی. ماجرا از آنجایی شروع شده بود که سایت آیت الله هاشمی، حاشیه های دیدار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خانواده شهید قدوسی را منتشر کرد: دیداری که در آن، هاشمی با نقل خاطره ای از سال 48گفته بود: «دو نفری - به اتفاق آقای خامنه ای - صبحانه رفتیم منزل آقای قدوسی. این آقا هم آنجا بود. نشستیم تا ظهر با او بحث کردیم تا قانعش کنیم برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من مبارزه با شاه را حرام می دانم! آقای خامنه ای از او پرسیدند: دلیلت چیه؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه ای که مجاهدین و چپی ها در آن باشند، حرام است!آقای خامنه ای هم به تلخی به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نیستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با این حرف ها خراب نکن!... از کم فروشی این آقا، کار به جایی رسید که رهبری 10سال - تا ابتدای انقلاب - با او قهر بودند.»بیان همین خاطره هم با واکنش سایت دفتر آیت الله مصباح مواجه شد. این سایت بلافاصله، بخش های منتشرنشده ای از صحبت های آیت الله مصباح با مرحوم عسگراولادی را منتشر کرد: سخنانی که به نوشته دفتر آیت الله مصباح، یازدهم آبان ماه سال 90و در جریان ملاقات عسگراولادی با او بیان شده و در میان این صحبت ها، مصباح با اشاره به مبارزات پیش از انقلاب گفته: «پیش از پیروزی انقلاب، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف می آورند. در آن جلسه صبحانه غیر از این دو بزرگوار، شخص دیگری نبود.
آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از اینجا شروع کردند که ما سال ها با هم همکاری های فرهنگی و سیاسی داشتیم، اما مدتی است که تو کنار کشیدی و با ما نیستی... مساله شریعتی و شهید جاوید و... را باید کنار گذاشت. حتی ما با مارکسیست ها باید اتحاد داشته باشیم! ما باید با تمام گروه هایی که ضدامپریالیسم هستند از مارکسیست ها، مجاهدین، طرفداران شریعتی تا طرفداران صالحی نجف آبادی و دیگران اتحاد داشته باشیم و مخالفت را کنار بگذاریم و فقط با امپریالیسم مبارزه کنیم! گفتم: مطرح کردن صالحی که دیگر معنا ندارد، ولی از من چه می خواهید و پیشنهادتان چیست؟ گفتند: بیا و با مجاهدین همکاری کن!... گفتند: نماز شب شان ترک نمی شود، ماهانه 12هزار تومان حقوق می گیرند و از این مقدار فقط 500تومانش را مصرف و بقیه اش را صرف مبارزه می کنند، چنینند و چنانند.
گفتم: همه اینها را که فرمودید درست است، اما برای شما حجت است و برای من حجت نیست. من تا کسی را نشناسم که برای اسلام کار می‌کند، با او همکاری نمی‌کنم. از اول تا آخر این گفت وگو مقام معظم رهبری هم نشسته بودند و هیچ نمی‌گفتند و فقط صحبت های آقای هاشمی بود و جواب های بنده. پس از این گفت وگو آقای هاشمی با ناراحتی منزل ما را ترک کردند و رفتند.» اما در ادامه این روایت از قول مصباح روی مساله کمک هاشمی به سازمانی که در بدو تاسیس و تا قبل از تغییر ایدئولوژی، با عنوان «مجاهدین خلق» شناخته می شد تاکید شده و آمده است: «کمک های آقای هاشمی به منافقین را نیز نباید فراموش کرد. چه پول هایی که به آنها داد. در حال حاضر هم نمی‌گویم که آنها کار بدی کردند. شاید وظیفه شان در آن شرایط همان بود، اما من چون حجتی نداشتم، مشارکت نکردم.»

حالا با همه این حرف ها با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس خبرگان گویا باید منتظر این باشیم که جدال نظری دو آیت الله باز اوج بگیرد . شاید این بار پای خاطرات و اسناد تازه ای به میان آید . از قرار این بار بحث بر سر نگاه به آمریکا هم هست . هاشمی با اصرار از دنیای تازه می گوید و آیت الله مصباح اما روایت دیگری دارد. این دو وقتی با خاطرات گذشته تلاقی پیدا می کند داستانی تازه پدید می آید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی