وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی


 
ناگفته‌های بروجردی از پشت پرده مسائل هسته‌ای در مجلس ششم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه دشمنی آمریکا علیه ایران تغییری نکرده است گفت: نگرانی ما در مذاکرات از باب این است که طرف مقابل، دشمن ماست.

عالی نیوز به گزارش به نقل از دانا علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز در برنامه این هفته شناسنامه در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مذاکرات 1+5 دلواپس هستید یا دل‌آرام، اظهار داشت: مقطع فعلی عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در مقایسه با سختی‌های بیش از 3دهه گذشته قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: ما به تعبیر قرآن کریم از این بابت نگران هستیم که کسانی که در مقابل ما هستند دشمن ما به شمار می‌روند و تغییری در دشمنی آمریکا علیه ایران حاصل نشده نه اینکه اتفاق ناگواری می‌خواهد بیفتد.
بروجردی با بیان اینکه این مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده‌ایم، گفت: اگر به نتیجه نرسد به دنیا ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در اوج صداقت و شفافیت عمل کرد و همه گام‌هایی که باید برمی‌داشت را برداشته است اما ‌آمریکا بازی را بهم زد و اگر هم به نتیجه برسد که مشخص است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات تیم قبلی و همچنین مذاکراتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد را چطور ارزیابی می‌کنید، افزود: 10 سال پیش وزرای خارجی آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران بودند و جک‌استراو یکی از این 3 وزیر بود؛ پیشنهاد دادیم که اجازه دهند 20 دستگاه سانتریفیوژ برای  کار تحقیقاتی دانشمندان داشته باشیم اما وی با تکبر گفت: دوتا را هم  اجازه نمی‌دهیم.
وی به پاسخی که بعدا در تهران به جک‌استراو داده بود اشاره کرد و گفت: من خطاب به وی گفتم به خاطر می‌آورید که آن زمان چه گفتید؟ ما امروز 19 هزار دستگاه نصب شده داریم. حالا برنده و بازنده که بود؟ که وی پاسخی نداشت.
بروجردی با تاکید براینکه در آن شرایط حاضر نبودند این اجازه را بدهند یادآور شد: اما تحولات اتفاق افتاد و شرایط اکنون به گونه‌ای است که می‌گویند 20 درصد را نداشته باشید که در واقع تعبیر ساده این مفهوم آن است که اصل غنی‌سازی را پذیرفته‌اند از این رو شرایط نسبت به گذشته تغییر یافته است.
وی درباره اینکه کار مذاکرات از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه محول شده است نیز خاطرنشان کرد: اینها اجراکننده مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند و در واقع باید هنر دیپلماسی داشته باشند که این مصوبات را خوب یا با نمره پایین‌تر اجرا کند.
وی برهمین اساس به جلسات متعدد کارشناسی حلقه اول، دوم و سوم و در نهایت فصل‌الخطاب که با قانون اساسی و رهبری اشاره کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس و کمیسیون سیاست خارجی تا چه اندازه از درون مذاکرات مطلع هستند، افزود: یک اصل همیشه از زمانی که آقای لاریجانی هم دبیر شورا بودند تا زمانی که آقای جلیلی بود و امروز همیشه جاری و ساری بوده و آن اینکه همه مطالب مذاکرات را نمی‌گفتند.
وی با بیان اینکه در زمان آقای جلیلی هم که عضو کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی بودم حتی در آن جلسات هم همه چیز گفته نمی‌شد، افزود: باید این اصل را در ساختار نظام پذیرفت.
بروجردی با تاکید براینکه حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی به عنوان حلقه اول ارتباطی و حضور بنده در کمیته هسته‌ای به عنوان حلقه دوم به شمار می‌رود، اظهار داشت: جلسات متعددی برگزار شد که بیشترین حجم در کمیسیون امنیت ملی به بحث هسته‌ای اختصاص داشته است و تعداد زیادی از اعضای غیر عضو کمیسیون هم در آنها حضور دارند.
وی با تاکید بر اینکه دانستن حق مسلم نمایندگان است، یادآور شد: طبیعی است که ساز و کار انتقال اطلاعات زمانبر است.
وی در این خصوص که برخی از نمایندگان ممکن است از این مسئله گله‌مند بوده و راضی نباشند، گفت: تمام نمایندگان نسبت به این مسئله مهم ملی حتما حساس هستند؛ تا اطلاعات به وسیله بولتن در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و در واقع از وین به تهران منتقل شود یک هفته طول می‌کشد و این از گلایه‌های نمایندگان است.
بروجردی درباره یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و مسائلی که درباره انتشار صحبت‌های ظریف صورت گرفت نیز خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفت که دوستان مقید به طبقه‌بندی باشند و من به عنوان مسئول جلسه این جمع‌بندی را داشتم که حتما رعایت شود اما یکی از همکاران گفت این جمع‌بندی را قبول نداریم و در موضع‌گیری‌ها استفاده شود که دلخوری‌ها از آنجا آغاز شد اما در حال حاضر این مسائل تقریبا حل شده و وضعیت نسبت به گذشته بهتر است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مجلس ششم و اینکه مسائل هسته‌ای برای نخستین بار در آن مجلس مطرح شد توصیف شما از آن زمان به چه شکلی است، گفت: در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی 28 نفر عضویت دارند اما در مجلس ششم 23 عضو در آن بود که بنده، آقای قشقاوی، حاجی‌بابایی و جلالی از نظر طیف سیاسی و رای‌گیری در یک سو و 19 نفر در طرف دیگر قرار داشتند.
وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای شرایط خیلی سخت بود. روزی به آقای محتشمی‌پور گفتم شما کمک کنید طرحی را در مجلس ارائه کنیم که دولت موظف شود در هر شرایطی حق مسلم ملی ما را ادامه دهد که وی لبخندی زد و گفت شما مطلع نیستید دیشب آقایان جلسه داشتند که طرح سه فوریتی را مبنی بر الزام دولت به اجرای پروتکل الحاقی مجلس مصوب کنند.
بروجردی تاکید کرد: این مصوبه در واقع تسلیم در برابر آمریکا به شمار می‌رفت و شرایط اصلا جور نبود.

منبع:فارس

انتهای پیام/