وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

ایران > سیاست داخلی - همشهری آنلاین:
سخنان چند روز قبل هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با عوامل دخیل در رد صلاحیتش، حاشیه‌های جدیدی آفریده است.

روزنامه شرق نوشت: وزیر اطلاعات دولت دهم و سخنگوی شورای نگهبان به سخنان چند روز قبل هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان دادند.

به گزارش فارس، حیدر مصلحی بدون اشاره مستقیم به سخنان هاشمی، ادعاها درباره اظهارنظرهای منتسب به او در روزهای اخیر را تکذیب کرد و گفت: «بنده کوچک‌تر از آن هستم که در مقام شورای نگهبان اظهارنظر کنم؛ اما اگر نظام در قضایای فتنه ٨٨ با برخی از خواص مماشات کرده است، نباید از آن سوءاستفاده شود. رأس فتنه افرادی هستند که امروز با طرح چنین ادعاهایی قصد به‌بیراهه‌کشاندن افکار برای جلوگیری از پاسخ‌گویی درباره فساد فرزندانشان را دارند و فتنه‌هایی را در پیش گرفته‌اند». هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از تاریخ‌نویسان در روزهای گذشته گفته بود: «در زمان انتخابات ۹۲ وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز به هاشمی می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌های ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند».

هاشمی پیش‌ازاین هم گفته بود: «ازآنجاکه در مسیر تأیید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود، یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رأی بالای مردم شود که با راه و رسم آنها سازگار نیست؛ بنابراین این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به احراز صلاحیت‌نشدن بنده دهند».

کدخدایی در همان زمان در واکنش به این گفته هاشمی به «شرق» گفته بود: «البته تعجب کردم؛ چون بزرگان که نباید به این شایعات توجه کنند، ما جایگاه افراد را خیلی بالاتر از اینها می‌دانیم که این بحث‌های خیلی ساده‌انگارانه مطرح شود و این‌گونه تصور شود که نهاد شورای نگهبان دنبال این است که ببینند چه کسی رأی بیشتری دارد، بعد به او بگویند برود کنار و از این حرف‌ها».

او درباره حضور مصلحی گفته بود: «نه اصلا نسبت به آقای هاشمی حرف نزدند. نسبت به مباحث و حوادث پیرامونی و تحلیل اوضاع و احوال کشور و بین‌المللی صحبت کردند. صحبت‌های ایشان یقین دارم که هیچ اثری از این جهت روی رأی افراد نداشت؛ یعنی اگر وزیر هم نمی‌آمد، همین تعداد رأی به ایشان داده می‌شد؛ چون عرض کردم تحلیلی بود از شرایط ایران و آقایان هم سؤالاتی داشتند، از ایشان پرسیدند. بعد از آن جلسه هم رأی‌گیری شد و اتفاقا تا نزدیکی ظهر طول کشید که من هم وقت گرفتم صحبت کنم که چون وقت اذان بود، من هم صرف‌نظر کردم. بعد رأی‌گیری شد و رأی لازم را نداشتند».


«عباسعلی کدخدایی» هم روز پنجشنبه-13 آبان- در واکنش به هاشمی به میزان گفت: «من قبلا به این اظهارات پاسخ داده‌ام و گفته‌ام که نظر شورای نگهبان نظر مستقلی است و صرفا نظر خود اعضای شورای نگهبان است؛ اگرچه نظر کارشناسی از بخش‌های متفاوت گرفته می شود. کدخدایی با بیان اینکه این مطلب، مطلب پنهانی نیست، اظهارات هاشمی را تکذیب کرد و گفت: «این ماجرا هرگز به شکلی که مطرح شده، نیست». او به فارس هم گفت: «مراجع چهارگانه همیشه در بحث انتخابات به شورای نگهبان کمک می‌کنند و نظر می‌دهند و ما نیز طبق قانون از نظرات آنها استفاده می‌کنیم، در واقع حضور افراد از این مراجع چهارگانه در شورای نگهبان امری طبیعی است؛ اما اینکه این‌گونه مطالب یا نگرانی‌هایی به این شکل مطرح شده باشد، خیر، این‌گونه نبوده است. مباحث و مسائل دیگری بوده که طبق معمول مسئولان دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کنند و شورای نگهبان نیز بنا به تشخیص خود عمل می‌کند. این شورا تصمیماتی را که گرفته، براساس مدارک و مستندات و براساس تشخیص اعضای شورای نگهبان بوده که طبق قانون این تشخیص بر عهده اعضای این شوراست».

  • مشاور هاشمی:مشروح آن جلسه را منتشر کنید

غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی‌رفسنجانی در این رابطه گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی چند روز قبل با استادان تاریخ دانشگاه‌های کشور دیداری داشتند. جلسه خوب و سنگینی بود و برخلاف جلسات دیگر به شکل گفت‌وشنود برگزار شد. استادان نظر یا سؤالی مطرح می‌کردند و آقای هاشمی توضیحی می‌داد. یکی از سؤال‌ها به مخالفت‌هایی که با ایشان می‌شود و ازجمله به قضایای انتخابات سال ٩٢ مربوط بود که ایشان گفتند در انتخابات قبل هم امکان رأی‌آوری برای او وجود داشت، برخی به هراس افتادند و وزیر احمدی‌نژاد در جلسه شورای نگهبان شرکت کرد.

وی افزود: من می‌خواهم اینجا از سخنگوی شورای نگهبان، آقای کدخدایی سؤال کنم که توضیح بدهند چه چیزی را تکذیب می‌کنند؟ جلسات شورای نگهبان همه ضبط‌وثبت می‌شود. خود ایشان در آن جلسه بوده است. توصیه من این است که مشروح جلسات را منتشر کنید. بالاخره الان نزدیک به چهار سال از آن زمان گذشته و آقای هاشمی هم که ردصلاحیت شدند؛ پس چیز پنهانی نباید وجود داشته باشد. آیا می‌خواهید بگویم آقای مصلحی کجای جلسه نشسته بود؟ تا جایی که می‌دانیم، ایشان نه به دعوت شورای نگهبان، بلکه به خواست خود و با معاونان‌شان به شورای نگهبان آمده بودند؛ تاجایی‌که این حضور با عکس‌العمل شورای نگهبان روبه‌رو می‌شود. اگر این حضور به دعوت شورای نگهبان بوده، چرا معاونانش را بیرون کردند و فقط خودش را راه دادند؟ این یعنی ایشان آمده بودند تا درباره رأی‌آوری هاشمی اخطاری بدهند. بهترین راه برای برطرف‌کردن این شبهه پیش‌آمده همان انتشار مشروح آن جلسه است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی