وبگاه عالی نیوز به نقل از گزارش برنا؛ یکی از آداب و سنن ایرانی‌ها برگزاری جشن شب یلدا است و هزاران سال است که این مراسم هر ساله در آخرین شب آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. این رسم باستانی که با گرد هم آمدن و شب‎‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر و در منزل بزرگان خانواده برگزار می‎‌‌شود, همواره با پذیرایی از مهمان‌ها با مواد خوراکی و غذاهای مختلف همراه است.

شب یلدا ,

به سبب مصرف این حجم از خوراکی‌ها در شب یلدا مقدار زیادی زباله تر و خشک تولید می‌شود که باید جداسازی این زباله‌ها به شکل درست مورد توجه قرار گیرد؛ با رعایت نکات محیط زیستی ساده برای کاهش مصرف پلاستیک و جداسازی زباله‌ها می‌توان شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال در فرهنگ ایرانیان محسوب می‌شود را به پاک‌ترین شب سال تبدیل کرد:

1. در هنگام خرید میوه, آجیل و سایر مواد خوراکی برای دورهمی شب یلدا بهتر است که به جای استفاده از تعداد زیادی کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم.

2. جداسازی حجم زیاد پسماندهای تر و پسماندهای خشک تولید شده را به درستی انجام دهیم.

3. در مهمانی شب یلدا از سفره‌های یک بار مصرف, ظروف و قاشق چنگال پلاستیکی استفاده نکنیم.

4. تا حد امکان سعی کنیم برای تردد به منزل اقوام از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم تا ایجاد ترافیک سبب آلوده‌تر شدن هوای شهر نشود.

6.  مصرف برق و گاز در شب یلدا به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد, خوب است که در این شب از روشن کردن لامپ اضافه و زیاد کردن درجه حرارت دستگاه‌های گرمایشی پرهیز کنیم و با صرفه جویی در مصرف انرژی, امکان برگزاری این مراسم باستانی را برای هم‌وطنانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند را نیز فراهم کنیم.