وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: یک سال از ریاست جمهوری ترامپ گذشته و چهار بار هم تمدید توافق هسته‌ای را به امضا درآورده، ولی موفق به انجام آنچه پیش‌ازاین مطرح کرده بود، نشده است، بنابراین تلاش می‌کند این توافقی که از دید او به ضرر منافع آمریکا قلمداد می‌شود را به‌گونه‌ای ابطال یا خدشه‌دار کند تا اینکه به رأی‌دهندگان خود بگوید نسبت به قول خود وفادار باقی‌مانده است.
ترامپ چه خوابی برای برجام دیده است؟
رویداد۲۴-علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: یک سال از ریاست جمهوری ترامپ گذشته و چهار بار هم تمدید توافق هسته‌ای را به امضا درآورده، ولی موفق به انجام آنچه پیش‌ازاین مطرح کرده بود، نشده است، بنابراین تلاش می‌کند این توافقی که از دید او به ضرر منافع آمریکا قلمداد می‌شود را به‌گونه‌ای ابطال یا خدشه‌دار کند تا اینکه به رأی‌دهندگان خود بگوید نسبت به قول خود وفادار باقی‌مانده است.
 
توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت مهم جهان در سال 94 به امضاء رسید و بر اساس آن برجام ایران را متعهد به کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، پاک‌سازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده و تغییر تأسیسات آب‌سنگین کرد تا دیگر برای تولید بمب هسته‌ای مناسب نباشند. در عوض، بیش از یک دهه تحریم بین‌المللی به حالت تعویق درآمد. رئیس‌جمهور آمریکا هم باید هر 120 روز یک‌بار دستور تعلیق این تحریم‌ها را امضاء کند؛ اما ترامپ بارها و بارها از برجام انتقاد کرده و آن را بدترین توافق موجود خوانده است.
 
آخرین بار که ترامپ دستور تعلیق تحریم‌ها را امضا کرده است روز 22 دی‌ماه سال جاری است که پیش از آن بارها مطرح کرده بود بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرارگرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست و پس از امضا در بیانیه‌ای گفت: «این آخرین فرصت است. آمریکا دیگر رفع تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد، مگر اینکه به توافقی دلخواه دست یابد.  هرزمان که حس کنم چنین توافقی قابل حصول نیست، بلافاصله از توافق خارج می‌شوم.»
 
البته این گفته ترامپ از سوی ایران بی‌جواب باقی نمانده است و عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل سابق وزارت امور خارجه در نشستی با صنعتگران با بیان اینکه ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه بیابد گفته است: «باید این بازی را هر چه سریع‌تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد.»
 
علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره هدف ترامپ از تهدیداتی که انجام می‌دهد، گفت: زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا، ترامپ به‌عنوان یکی از کاندیداها توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته بود و چنین می‌اندیشید که ایران بر سر آمریکا کلاه گذاشته است؛ بنابراین از همان زمان عزم خود را جزم کرده بود که پس از در دست گرفتن مقام ریاست جمهوری آن را پاره کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: یک سال از آن زمان گذشته و چهار بار هم تمدید این توافق را به امضا درآورده، ولی موفق به انجام آنچه پیش‌ازاین مطرح کرده بود، نشده است، بنابراین تلاش می‌کند این توافقی که از دید او به ضرر منافع آمریکا قلمداد می‌شود را به‌گونه‌ای ابطال یا خدشه‌دار کند تا اینکه به رأی‌دهندگان خود بگوید نسبت به قول خود وفادار باقی‌مانده است.
 
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در خصوص زمان ادامه روندی که رئیس‌جمهور آمریکا در پی گرفته، بیان کرد: احتمالاً در طولانی‌مدت ادامه پیدا خواهد کرد و اینکه ترامپ توانایی عملی ساختن ذهنیات خود را ندارد، یک بحث دیگر به‌حساب می‌آید و تلاشی که در این زمینه عملی می‌سازد، بحث دیگری به‌حساب می‌آید.
 
خرم دراین‌باره که عراقچی اعلام کرده به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه ادامه این روند را نخواهند داد، توضیح داد: به‌طورکلی اینکه ایران چه اهرم‌هایی را در دست دارد و درازای آن چه بهره‌هایی می‌برد قابل‌مطالعه است زیرا درصورتی‌که همین توافق هسته‌ای وجود نداشت این فضای آرام و امنیت خارجی برای ایران فراهم نبود، زیرا برای کشور همین شرایط می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد.
 
وی در ادامه ابراز کرد: ایران اگردرصورت ادامه این بازی‌های آمریکا درصدد بربیاید آن را به‌طورکلی به هم زند، امکان دارد که از سوی جامعه جهانی نقض برجام تلقی شود، بنابراین باید بر روی این گفته با دقت فکر کرد که منظور چیست و هر مطلبی هم گفته می‌شود زمانی سبب نشود که خود توافق هسته‌ای توسط آن خدشه‌دار شود که در صورت روی دادن این اتفاق تمام آوار بر سر ایران خراب خواهد شد.
 
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در خصوص نقش ظریف در آخرین تصمیم ترامپ که دستور تعلیق این تحریم‌ها را به امضاء رساند و اصرار اروپایی‌ها بر تصمیم سابق خود، یادآور شد: اروپایی‌ها ازنظر حقوقی به توافق هسته‌ای متعهد هستند و چنین نیست که اروپایی دراین‌باره برای همیشه تصمیم خود را گرفته باشند. این امر بستگی به این دارد که ایران تا چه اندازه ملاحظات اروپایی‌ها درزمینهٔ هسته‌ای، حقوق بشر، موشکی و سایر موارد را موردتوجه قرار داده باشد.
 
خرم در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که اروپایی‌ها از ایرانی‌ها رضایت داشته باشند، کماکان به حمایت خود از توافق هسته‌ای و ایران ادامه خواهند داد ولی اگر چنین نباشد پای آن‌ها سر می‌خورد و سمت مقابل حرکت خواهند کرد.
 
وی دراین‌باره که جمله فوق بدین معنا است که وزیر امور خارجه کشور در سفر خود به اروپا تضمین‌های لازم را به اروپایی‌ها داده است، اظهار داشت: به‌هرحال آقای ظریف از جایگاه حقوقی توافق هسته‌ای صحبت می‌کند و اینکه در صورت تائید توافقی از سوی شورای امنیت، شکسته شدن آن تا چه اندازه می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی