وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

روز گذشته آیت‌الله غلامرضا حسنی ملقب به "ملاحسنی" امام جمعه مشهور و محبوب ارومیه در سن ۹۱سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد؛ خبرنگار تسنیم در این گزارش به سوابق و مواضع این عالم انقلابی پرداخته است.

گزارش تسنیم: «ملاحسنی» امام جمعه فقید ارومیه؛ از تحویل فرزندش به دادگاه تا ترور شخصیتی توسط اصلاح‌طلبان

گروه سیاسیخبرگزاری تسنیم: روز گذشته آیت‌الله غلامرضا حسنی ملقب به "ملاحسنی" امام جمعه مشهور و محبوب ارومیه در سن 91سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

در این گزاش مروری بر سوابق و مواضع این عالم انقلابی داشته‌ایم که از منظرتان می‌گذرد:

"ملاحسنی"، پدرش را در 14سالگی از دست داد و دو سال بعد از آن به‌توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه می‌کند تا بتواند از خود و خانواده‌اش در برابر رخدادها دفاع کند. این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه است که بعدها هیچ‌گاه از وی جدا نمی‌شود؛ او از مخالفان نظام شاهنشاهی پهلوی بود و به‌گفتهٔ خود از 18سالگی تا امروز (قبل و بعد از انقلاب) همیشه اسلحه گرم به‌همراه داشته و به مبارزه مسلحانه با نظام پهلوی پرداخته است. او در ماه‌های انتهایی حکومت پهلوی هم از عوامل مؤثر در بسیج مردم علیه حکومت بود.

نقل کرده‌اند که در دوران پهلوی او یک روز، در بالای منبر به‌طور غافلگیرانه یک کلاشینکف از زیر عبای خود درمی‌آورد و می‌گوید "مردم، این یک تفنگ است نوک مگسک قلب شاه"! مردم با دیدن این صحنه به‌هیجان در می‌آیند و از آن تاریخ مردم ارومیه به‌سرعت مسلح می‌شوند؛ ملاحسنی از همان نوجوانی و جوانی کشاورزی می‌کرد و تا آخرین روزهای عمر خویش با زراعت و کشاورزی امرارمعاش می‌کرد. برخی مورخان نوشته و گفته‌اند که "ملاحسنی" در مبارزه با نظام شاهنشاهی چنان با قاطعیت و شجاعت سخن می‌گفت که رژیم پهلوی برای کنترل و مدیریت او عاجز مانده بود.

ملاحسنی از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌کرده است. کریم حنیف، قائم‌مقام صداوسیمای آذربایجان غربی در این زمینه می‌گوید: «قبل از انقلاب با تعدادی حزب‌اللهی در ارومیه گروهی تشکیل می‌دهد و از سال 57 رسماً گروه مسلح مبارزین ژنرال حسنی در ارومیه و در استان شکل گرفت و من هم به آنها ملحق شدم و در تیم‌های دونفره و چهارنفره سازماندهی شدیم. مأموریت این گروه‌ها حمایت از مردم شرکت کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح حکومتی بود. بیشتر این عملیات‌ها توسط آقای حسنی به‌عنوان فرمانده ارشد طراحی می‌شد و مردم به ایشان لقب ژنرال حسنی را داده بودند». یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب آن است که روی منبر به آموزش استفاده از سلاح پرداخته است.

ملاحسنی در سال 1330 برای ادامه تحصیل به قم می‌آید. وی ادامه دروس سطح را نزد اساتید مبرز حوزه تمام می‌کند و از جمله در درس تفسیر علامه طباطبائی حاضر می‌شود. نزد دکتر مفتح هم منظومه ملا هادی سبزواری را می‌خواند.

بعد از انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان امام جمعه ارومیه و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی منصوب شد؛ او بعد از پیروزی انقلاب همچنان با همان شجاعت و قاطعیت با جریان ضدانقلاب مبارزه می‌کرد؛ عدالت‌خواهی و شجاعت و صداقت او شامل فرزندش نیز شد به‌طوری که بعد از انقلاب، فرزندش رشید حسنی را که به سازمان کمونیستی چریک‌های فدائیان خلق گرایش داشت به دادگاه انقلاب معرفی کرد و پس از اعدامش می‌گوید که "اصلاً از خبر اعدام فرزندم ناراحت نشدم چون به وظیفه خود عمل کردم".

ملاحسنی همچنین بعد از گذشت سی‌سال از اعدام فرزندش در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تصریح کرده بود که اعدام فرزندش برای او «فوق‌العاده سخت» بوده, او توضیح داده بود که اگر برای تربیت رشید بیشتر وقت می‌گذاشته، وی به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شد.

ملاحسنی که بنا به اعلام مرکز اسناد انقلاب اسلامی 3 بار هدف ترور قرار گرفته بود، هیچ‌گاه از ترور شدن باکی نداشت اما درعین‌حال گفته بود که از سن 18سالگی همواره مسلح بوده است؛ او در دوران جنگ تحمیلی نقش بسزایی در جبهه‌ها داشته است؛ "ملاحسنی" علی‌رغم تخریب‌هایی که اوایل انقلاب علیه او صورت می‌گرفت همواره مورد تأیید و حمایت حضرت امام بود؛ رسول جعفریان در کتاب خاطرات آیت‌الله حسنی، نوشته است: یک بار استاندار آذربایجان غربی نزد امام می‌رود و نامه‌ای در اعتراض به امام جمعه بودن آقای حسنی می‌نویسد. امام هم با او برخورد کرده می‌فرماید: "شما حتماً همه کارهای مربوط به استانداری را به‌وجه احسن انجام داده‌اید، آن وقت نوبت به این رسیده است که به کارهای من رسیدگی کنید"! بعدهم نامه را کنار می‌گذارند و مشغول خواندن روزنامه می‌شوند که یعنی برخیزید و بروید.

و اما در دوران دولت اصلاحات، ملاحسنی را به یکی از چهره‌های اصلی روزنامه‌ها تبدیل می‌کند؛ اظهارت قاطعش علیه عملکرد دولتی که آن را دولت افسادات و نه اصلاحات می‌خواند، موجب شده بود که روزانه با ده‌ها توهین در روزنامه‌های زنجیره‌ای مواجه شود اما توهین‌ها و تخریب‌ها هرگز نتوانست این امام جمعه صریح‌اللهجه را در نقد عملکرد دولت اصلاحات ساکت کند؛ برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب اظهارات صریح آیت‌الله حسنی را به‌طنز پاسخ می‌دادند و حتی توهین‌هایی که در قالب طنز در روزنامه‌های زنجیره‌ای علیه "ملاحسنی" می‌شد آن‌قدر شدید بود که نسل جوان امروز، ملاحسنی را با آن مطالب به‌اصطلاح طنز می‌شناسند.

ملاحسنی در دوران اصلاحات آن‌قدر از عملکرد رئیس آن دولت ناراضی بود که برخی گفته‌اند، او هیچ‌گاه حاضر نشده بود که با رئیس دولت اصلاحات دست بدهد؛ در دولت احمدی‌نژاد نیز او همچنان در دفاع از حقوق و منافع مردم از مسئولین دولتی انتقاد می‌کرد؛ به‌طور مثال درباره دریاچه ارومیه گفته بود که "من از اول انقلاب پیگیر مشکل دریاچه ارومیه بودم تا مسئولان به این مسئله مهم توجه کنند".

ملاحسنی در فتنه 88 جزو اولین کسانی بود که موضع صریح و قاطع علیه فتنه و سران فتنه داشت و بر محاکمه و برخورد قاطع با سران فتنه تأکید می‌کرد؛ آن مرحوم بعد از تکاپوی فتنه‌گران برای بازگشت به عرصه‌های سیاسی گفته بود: "مادامی‌که کلاشینکف در دست ماست اجازه نمی‌دهیم که فتنه‌گران دوباره برگردند. فتنه‌گران رؤیای بازگشت به قدرت را دارند و به‌گونه‌ای طلبکارانه اظهارنظر می‌کنند که گویی نظام باید توبه کند و نه آنها، یا نظام برائت بجوید و نه آنها. فکر می‌کنید این توهم که نظام بار دیگر بخواهد زمینه را برای حضور مجدد فتنه‌گران فراهم کند محقق می‌شود؟".

عملکرد انقلابی و قاطع آیت‌الله حسنی در فتنه 88 آن‌قدر صریح بود که آیت‌الله احمد خاتمی با تقدیر از مواضع انقلابی وی، گفته بود: "جهاد و مبارزه حجت‌الاسلام حسنی در مقابل فتنه‌گران را مردم باید پاس دارند. در سال گذشته باوجودی که ایشان هدف موج عظیمی از تخریب‌ها، هتاکی‌ها و بی‌حرمتی‌ها بودند، ولی با حفظ بصیرت همراه با مردم به مقابله با فتنه‌گران پرداختند".

و اما آیت‌الله حسنی مقبره‌ای برای خود در حاشیه همان بزرگ‌آباد که روستای اوست، تدارک دیده تا آنجا دفن شود؛ ملاحسنی درباره محل دفن خود گفته بود: "این زمین به‌خاطر سنگی بودن هیچ‌وقت به‌درد کشاورزی نمی‌خورد و برای همین برای دفن مناسب است". ملاحسنی به‌عنوان آخرین جمله می‌گوید: "در سینه این کوه برای خودم محل دفن و قبر انتخاب کردم و راضی نیستم بعد از مردن، جنازه‌ام، حتی یک متر از زمین کشاورزی و مستعد را اشغال کند".

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی