وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

سیستم قلب و عروق مسئول خونرسانی به بدن می باشد، خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های بدن حمل می کند. قلب خون را به داخل بدن پمپ کرده و مواد غذایی و اکسیژن به بافت ها می رساند و هنگام بازگشت به قلب مواد زائد را جمع آوری و به قلب بر می گرداند.

قلب دارای چهار اتاقک است. اتاقک های فوقانی را دهلیز و اتاق های تحتانی را بطن می گویند. در میانه قلب سپتوم یا دیواره قلب وجود دارد که قلب را به دو نیمه راست و چپ تقسیم می کند. دریچه های دهلیزی بطنی (AV) جریان خون بین اتاقک های فوقانی و تحتانی قلب را کنترل می کنند. دریچه سه لتی یا تریکوسپید در سمت راست قرار دارد، در حالی که دریچه میترال در سمت چپ بین دهلیز و بطن چپ قرار گرفته است. دریچه ریوی جریان خون بین بطن راست و شریان ریوی را کنترل می کند، در حالی که دریچه آئورت جریان خون بین بطن چپ و آئورت را کنترل می کند.

 

سیستم قلب و عروق

خون بدون اکسیژن که به قلب بر می گردد از طریق ورید های اجوف فوقانی و تحتانی به دهلیز راست می ریزد. وقتی دهلیز راست منقبض شد، دریچه های تریکوسپید باز می شوند و خون به داخل بطن راست جریان می یابد. انقباض بطن راست دریچه ریوی را باز کرده و خون بدون اکسیژن وارد شریان ریوی می شود تا به ریه ها رفته و اکسیژن گیری کند. زمانی که خون در ریه ها اکسیژنه شد، از طریق ورید ریوی به قلب و بطن چپ بر می گردد. انقباض بطن چپ دریچه آئورت را باز کرده و خون به داخل آئورت و گردش خون سیستمیک جریان می یابد. مجدداً خون از طریق ورید اجوف فوقانی و تحتانی به بدن بر می گردد. عملکرد سمت راست و چپ قلب به طور همزمان رخ می دهد. بنابراین صدای طبیعی قلب به شکل صدای بسته شدن دریچه های قلبی است. دریچه های میترال و تریکوسپید صدای اول قلب (S1) را ایجاد می کنند، در حالی که دریچه های آئورتی و ریوی صدای دوم (S2) را ایجاد می کنند.

سیستم هدایت الکتریکی قلب از گره سینوسی دهلیزی (SA) شروع می شود، که در بطن راست واقع شده است. این جریان الکتریکی ضربان قلب را القا می کند که هر روزه و در کل عمر بین 60 تا 100 بار در دقیقه می زند. جریان الکتریکی از میان هر دو دهلیز گذشته، سپس به گره دهلیزی – بطنی (AV) می رسد، که در آنجا جریانش کند شده، اجازه پلاریزه شدن دهلیز را می دهد. گره AV در بخش فوقانی دیواره بطنی واقع شده است. در بخش تحتانی باندل های هیس راست و چپ قرار دارد، که گروهی از عضلات خاص قلبی هستند و تکانه های الکتریکی را به بطن ها می رسانند تا انقباضات بطنی شروع شود. رشته های پورکینژ در آخر مسیر بوده و در سراسر بطن گسترده شده اند. جریانی که از این رشته ها می گذرد موجب انقباض بطنی می شود، خون را از دهلیز راست به ریه ها و از بطن چپ به آئورت پمپاژ می کند و بنابراین گردش خون عمومی ایجاد می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی