وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

مانولو، عکاس اسپانیایی که برای ثبت عزاداری ماه محرم به ایران آمده، می‌گوید: تصویری که در اسپانیا از محرم وجود دارد تحریف شده و مملو از خشونت است.

عالی نیوز به نقل از خبرآنلاین، علم و کتل، پرچم‌های سبز و سیاه. اینها شاید برای ما که از وقتی چشم باز کرده‌ایم، با آنها در روزهای خاصی از سال، برای عزاداری امام حسین (ع)، مواجه شده‌ایم؛ چندان عجیب نباشد؛ اما در نگاه مسافری که از آن سوی دنیا آمده، سرشار از تازگی است.

این تازگی، همان دلیلی است که چندین بار یک عکاس اسپانیایی را از تمام مشغله‌های روزانه جدا کرده و در ماه محرم، به ایران کشانده است. «مانولو» که هشت سال است عکاسی می‌کند و نمایشگاهی از عکس‌های ماه محرم در حوزه هنری برپا کرده، درباره مواجهه‌اش با مراسم عزاداری امام حسین (ع) به خبرآنلاین می‌گوید: عکاسی در ایران برایم همیشه جذاب بوده است. پدرم دوره‌ای در ایران کار می‌کرد و تاریخ، جامعه و مذهب جامعه ایران همواره برایم جالب بوده است. در مورد مراسم محرم و امام حسین (ع) نیز همینطور بود. معمولا از عکاسی برای شناخت و دانستن استفاده می کنم. در ابتدا با گرفتن عکس و برداشت تصاویر با این مراسم آشنا شدم. قبل از آن شناخت چندانی از واقعه عاشورا و شخصیت امام حسین (ع) نداشتم.

او درباره تحریف‌هایی که از عزاداری ماه محرم در بعضی رسانه‌های جهان می‌شود هم می‌گوید: متاسفانه تصویری که در اسپانیا از محرم وجود دارد مملو از خشونت و خونریزی است و این مراسم در کشور من تحریف شده است. وقتی صحبت از عاشورا می‌شود اغلب مردمی که با این مراسم مذهبی آشنایی دقیقی ندارند به یاد تصاویری می‌افتند که رسانه‌های غربی از آن به مردم ارائه می‌کنند که پر است از خشونت و خون. به مردم جهان تصویری هولناک از این مراسم داده می‌شود. من علاقه داشتم خودم با مراسم محرم آشنا شوم. کنجکاو بودم و دوست داشتم شخصا در این مراسم حضور داشته باشم. بعد از سفر به ایران، اثری از خشونت و خونریزی ندیدم، نوعی اتحاد در سوگواری بین مردم وجود داشت و پس از آشنا شدن با این مراسم و ماهیت آن به این آیین علاقه‌مند شدم.

مانولو که در عکس‌هایش از عزاداری ماه محرم، بیش از هر چیز، بر انسان‌ها تاکید کرده و می‌توان از زاویه دوربین او به جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی عزاداران امام حسین (ع) نیز پی برد، درباره مردم‌محوری در عکس‌هایش می‌گوید: در عکس‌هایم روی مردم تمرکز دارم. در عکس‌هایی که در کشور خودم اسپانیا و از مراسم عید پاک هم گرفته‌ام، سوژه اصلی مردم و اشخاصی هستند که در مراسم حضور داشته‌اند. آنچه برایم جذاب است حال و هوای مردم در این مراسم و کارهایی است که انجام می‌دهند.

او به تشابه‌ها و تفاوت‌های بین مراسم عزاداری در ایران و اسپانیا هم اشاره می‌کند: یکی از اهداف من از گرفتن این عکس‌ها مقایسه مراسم‌ مذهبی مختلف در کشور شما و کشور خودم اسپانیاست. به نظر من، در کنار تمام تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم بین این مراسم مذهبی وجود دارد و نیتم بیشتر نشان دادن همین شباهت‌ها بین ادیان بوده است.

و البته یکی از این تفاوت‌ها از نگاه مانولو، برخورد مردم است: عکاسی از محرم و عاشورا در ایران برایم سخت نبود چون مردم علاقه دارند به کسی که از آن طرف مرز‌ها می‌آید، کمک کنند. مردم ایران تلاش می‌کنند احساساتشان را در این عزاداری با کسانی که نمی‌شناسند به اشتراک بگذارند؛ اما در مراسم عزاداری مذهبی عید پاک در اسپانیا مردم علاقه‌ای به نزدیک شدن عکاسان و غریبه‌ها ندارند.

مانولو که در عکس‌هایش از عزاداری ماه محرم، بیش از هر چیز، بر انسان‌ها تاکید کرده و می‌توان از زاویه دوربین او به جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی عزاداران امام حسین (ع) نیز پی برد، درباره مردم‌محوری در عکس‌هایش می‌گوید: در عکس‌هایم روی مردم تمرکز دارم. در عکس‌هایی که در کشور خودم اسپانیا و از مراسم عید پاک هم گرفته‌ام، سوژه اصلی مردم و اشخاصی هستند که در مراسم حضور داشته‌اند. آنچه برایم جذاب است حال و هوای مردم در این مراسم و کارهایی است که انجام می‌دهند.

او به تشابه‌ها و تفاوت‌های بین مراسم عزاداری در ایران و اسپانیا هم اشاره می‌کند: یکی از اهداف من از گرفتن این عکس‌ها مقایسه مراسم‌ مذهبی مختلف در کشور شما و کشور خودم اسپانیاست. به نظر من، در کنار تمام تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم بین این مراسم مذهبی وجود دارد و نیتم بیشتر نشان دادن همین شباهت‌ها بین ادیان بوده است.

و البته یکی از این تفاوت‌ها از نگاه مانولو، برخورد مردم است: عکاسی از محرم و عاشورا در ایران برایم سخت نبود چون مردم علاقه دارند به کسی که از آن طرف مرز‌ها می‌آید، کمک کنند. مردم ایران تلاش می‌کنند احساساتشان را در این عزاداری با کسانی که نمی‌شناسند به اشتراک بگذارند؛ اما در مراسم عزاداری مذهبی عید پاک در اسپانیا مردم علاقه‌ای به نزدیک شدن عکاسان و غریبه‌ها ندارند.

انتهای پیام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی