وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

آخرین کشوری که فقط مردان در آن رای می‌دادند

عالی نیوز به نقل از دیپلماسی ایرانی: مقامات انتخاباتی اعلام کرده اند که حداقل 14 زن در انتخابات شوراهای عربستان سعودی که برای اولین بار زنان حق شرکت و نامزدی در آن را داشتند، به پیروزی رسیدند. این مسئله یک رکورد در این پادشاهی مسلمان به شدت محافظه کار است.

سحر حسن ناسیف فعال حقوق زنان در جده می گوید: «اگر این تعداد حتی شامل یک زن هم می شد، ما واقعاً به آن افتخار می کردیم. صادقانه بگویم ما فکر نمی کردیم حتی یک نفر پیروز شود.» براساس گزارش خبرگزاری فرانسه که از تحلیل اطلاعات انتخابات روز یکشنبه به دست آمده میزان مشارکت زنان در اولین انتخاباتی که می توانستند در آن شرکت کنند و نامزد شوند، نزدیک به 80 درصد بوده است.

میزان مشارکت مردان در انتخابات حدود 50 درصد بوده است. عبداللطیف عبدالملک وزیر شوراها و امور روستایی اعلام کرده است کل میزان مشارکت در انتخابات شوراها در سطح کشور 47.4 درصد بوده است. اما در حالی که در این انتخابات تکلیف 2106 کرسی تعیین شد، این 14 زن سهمی کمتر از یک درصد اعضای منتخب شوراهای عربستان سعودی را در اختیار دارند.

اسامه البار، رئیس کمیسیون انتخابات اعلام کرده است سلما بن حزب الاطیبی، به عضویت شورای شهر مقدس مکه درآمده است. الاطیبی با هفت مرد و دو زن در انتخابات روز یکشنبه رقابت کرد. دومین زن هنوف بنت مفرح بن عاید الحزمی در جاوف در منطقه شمال غرب است که پیروز شده است.

در شرق پادشاهی ثنا عبداللطیف همام و معصومه عبدالمحسن الریزا در منطقه احصا انتخاب شده اند. براساس گزارش شبکه سعودی الاخباریه، حداقل سه زن هم در منطقه ریاض انتخاب شده اند. وظیفه آنها در شورای شهر محدود به امور محلی شامل وضعیت خیابان ها، پارک های عمومی و جمع آوری زباله است.

عربستان سعودی یک پادشاهی مطلقه است که محدودترین قوانین در رابطه با زنان را در جهان دارد، تا جایی که زنان در این کشور حق رانندگی ندارند. عربستان آخرین کشوری بود که تنها مردان در آن رای می دادند و تبعیض جنسیتی در صندوق های رای اعمال می شد.

در میان 6440 کاندیدایی که برای کرسی های 284 شورای سطح کشور نامزد شده بودند، بیش از 900 نفر زن بودند. آنها توانستند با وجود موانعی که پیش روی شان قرار داشت به موفقیت برسند. کاندیداهای زن در طول جریان تبلیغات انتخاباتی حق روبه رو شدن با رای دهندگان مرد را نداشتند، همچنین هیچ کدام از کاندیداهای مرد و زند حق پخش پوسترهای تبلیغاتی را هم نداشتند. رای دهندگان زن هم با عوامل مختلفی از جمله موانع بروکراتیک و فقدان وسایل حمل و نقل روبه رو بودند. در نتیجه زنان کمتر از 10 درصد از رای دهندگان را تشکیل می دادند.

براساس گزارش کمیسیون انتخابات، حدود 1.8 میلیون نفر بالای 18 سال در انتخابات شرکت کرده بودند. این تعداد شامل 119 هزار نفر زن می شود، در حالی که جمعیت زنان سعودی حدوداً 21 میلیون نفر است.

براساس گزارش مقامات رسمی حداقل در یک منطقه از کشور میزان مشارکت زنان 80 درصد بوده است. در منطقه کوهستانی بحا در جنوب غرب پادشاهی، براساس گزارش کمسیون محلی انتخابات، 946 زن در انتخابات شرکت کردند. با ثبت نام 1146 زن در انتخابات در این منطقه، میزان مشارکت آنها حدود 82.5 درصد است. اما میزان مشارکت کلی زنان و مردان در این منطقه 51.5 درصد بوده است.

نامزدهای زن در حالی که فکر نمی کردند پیروز شوند، از صرف نامزدی در انتخابات هم احساس غرور می کردند. این درحالی است که رای دهندگان زن که برخی شان بغض کرده بودند می گفتند از این که سرانجام توانستند کاری را که فقط در تلویزیون یا فیلم ها دیده بودند، انجام دهند، بسیار خوشحال هستند.

نسیمه الصده، فعال حقوق زنان در شهر شرقی قطیف می گوید فرآیند رای گیری برخلاف ثبت نام در انتخابات آسان بوده است. بسیاری از کاندیداهای زن با استفاده از رسانه های اجتماعی به یکدیگر کمک می کردند، اما تعدادی از فعالان زن صلاحیت لازم برای نامزدی در انتخابات را کسب نکردند.

کشور ثروتمند و نفتی عربستان سعودی دارای اتوبان های مدرن، آسمانخراش و مراکز خرید متعدد است، اما زنان هنوز برای مسافرت، کار یا ازدواج نیاز به کسب اجازه از سوی مردان خانواده شان دارند.

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی