وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

در پاسخ باید اذعان داشت بخشی از قطعنامه2231 تقریبا قبل از این وارد فاز اجرایی شده است اما با این وجود باید به زمان توافق رجوع کرد.
عالی نیوز به نقل از تدبیر و امید: روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم سیدجلال ساداتیان نوشت:
 
پیش از بسته شدن پرونده«پی‌ام‌دی»، نگاه جامعه جهانی نسبت به ایران نامطلوب بود زیرا تصورش نسبت به پرونده هسته‌ای کشورمان به‌طور کامل تحت‌تاثیر برخی گزارش‌های منفی آژانس بود مبنی بر اینکه ایران درصدد تهیه سلاح هسته‌ای است اما براساس گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از سال 2003 تلاش‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و پس از سال 2009 هیچ شواهدی مبنی بر عدم‌صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، این دیدگاه اصلاح شد. بدین‌ترتیب بر اساس گزارش آمانو و مذاکراتی که بین طرف‌های گفت‌وگوی ایران و گروه 1+5 صورت گرفت، مفادی برای شورای حکام تهیه شد و شورای حکام نیز آن را تصویب کرد. اکنون پس از بسته شدن پرونده «پی‌ام‌دی» ایران، قرار بر این است که مصوبه شورای حکام به قطعنامه‌ای تبدیل و پرونده هسته‌ای کشورمان مختومه اعلام شود. طی مختومه اعلام شدن این پرونده مابقی موارد مربوط به برجام و همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت وارد فاز اجرایی خواهد شد. اما زمان دقیق اجرا کی خواهد بود؟

در پاسخ باید اذعان داشت بخشی از قطعنامه2231 تقریبا قبل از این وارد فاز اجرایی شده است اما با این وجود باید به زمان توافق رجوع کرد. به عنوان مثال با رجوع به زمان‌بندی این قطعنامه می‌توان ملاحظه کرد که چه زمانی تحریم‌های کشتیرانی و چه هنگام تحریم‌های نفتی برداشته خواهد شد، چرا که جدول زمانی لغو هر کدام از این تحریم‌ها با یکدیگر متفاوتند از این روی باید به ضمائم رجوع کرد. با این وجود به طور کل می‌توان گفت که در یک ماه آینده مراحل اجرایی رفع تحریم‌ها آغاز و برخی از تحریم‌ها مانند تحریم‌های کشتیرانی به یک‌باره برداشته خواهد شد. برخی دیگر همچون مساله سوئیفت به جهت زمانبر بودن ممکن است یک ماه به طول بینجامد. در مساله تحریم نفتی به علت جایگزینی نفت سایر کشورها با نفت ایران این احتمال وجود دارد دستیابی ایران به بازار گذشته به سهولت امکانپذیر نباشد. ایران به زمان بیشتری جهت دسترسی به افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت پس از تحریم نیاز دارد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که همه تحریم‌ها به صورت ناگهانی و در یک فاصله زمانی اندک برداشته شود. علاوه بر آن باید به این نکته اشاره کرد که پیش از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، ایران روزانه حدود 4میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که از این رقم تقریبا 4/1میلیون بشکه صرف مصرف داخلی و حدود 4/2میلیون بشکه روزانه صادر می‌شد. به طور بدیهی با اعمال تحریم‌ها این رقم کاهش یافته است. اگر این میزان دوباره به مدار اقتصادی بازگردد درآمدهای ایران مجدد افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن در زمان تحریم‌ها، ایران از فعالیت مشترک با بسیاری از کشورها و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در داخل محروم شد. بدیهی است با بازگشت فرصت‌های قبلی، اشتغال ایجاد شده و اقتصاد ایران قطعا رونق پیدا خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در ایران نه‌تنها باعث ایجاد اشتغال خواهد شد بلکه ایران می‌تواند فرصتی تازه و مناسب برای حضور در بازارهای منطقه‌ای پیدا کند. علاوه بر آن مساله اشتغالزایی سبب ایجاد رونق اقتصادی در داخل خواهد شد. مضاف بر آن، افزایش موقعیت ایران و تحکیم بیشتر موقعیت جمهوری اسلامی از منظر اقتصادی، نفوذ اجتماعی و سیاسی در کشورهای دیگر را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه ایران از منظر انرژی، منابع زیرزمینی، منابع انسانی ورزیده و آموزش‌دیده از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار بوده و این مساله زمنیه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی و پیشرفت کشور را در نهایت به دنبال خواهد داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی