وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

قطار های قاره پیمای جدید ایران

عالی نیوز به نقل از فرهیختگان: اکونومیست نوشت: سفر ده هزار و پانصد کیلومتری از شهر ایوو در شرق چین و از مسیر قزاقستان، قرقیزستان ، ازبکستان و ترکمنستان با سرعت کمی انجام می شد ؛ اما زمانی که نخستین قطار چین پس از سفری ١٤ روزه وارد تهران شد، مقامات ایران این رویداد را گامی بزرگ به جلو توصیف کردند. یکی از وزرا گفت: «ما در حال تبدیل شدن به بندرگاهی جهانی میان شرق و غرب هستیم.» مقامات اجرایی ایران امیدوارند تا ماه آوریل که راه آهن سراسری جدید قزافستان به طور کامل افتتاح می شود، زمان سفر به چین را که اکنون بزرگترین شریک تجاری آنها است، به ٨ روز کاهش دهند (یک ماه کمتر از زمان لازم برای سفر دریایی به این کشور). اگر ترکیه هم به آن بپیوندد، ممکن است این مسیر ، به عنوان مسیر اصلی چین و ایران به اروپا، جایگزین کانال سوئز شود. 

 
به گزارش فرهیختگان آنلاین، راه آهن های دیگری نیز در حال احداث و افتتاح هستند. عباس آخوندی ، وزیر راه ایران که تحصیل کرده انگلیس است ، مسیری را به معادن افغانستان و نیز مسیری برای حمل مواد معدنی با کشتی به هند، از طریق نوسازی بندر چابهار در جنوب شرق ایران افتتاح خواهد کرد؛ [مسیر دوم] پاکستان را دور خواهد زد. وی گفت ایران، طی دو سال، پلی را بر فراز رودخانه شط العرب به سمت عراق و "هلال حاصلخیز" احداث خواهد کرد. این مسیر جدید راه روسیه و آسیای مرکزی را از طریق آذربایجان باز خواهد کرد. آخوندی گفت: «زمانی که آمدیم، از شبکه راه های ارتباطی فرامرزی خوبی برخوردار نبودیم. اگر بخواهیم به خارج از کشور نگاه داشته باشیم، باید این راه ها را گسترش دهیم .» ایران همچنین در نظر دارد شبکه حمل و نقل ریلی ١٠ هزار کیلومتری داخلی خود را ظرف ده سال آینده دو برابر کند و قطار های سریع السیر برقی را جایگزین قطار های دارای سرعت ٩٠ کیلومتر بر ساعت کند. اگر این طرح به پایان برسد، سفر ٤٢٠ کیلومتری به اصفهان ٩٠ دقیقه زمان خواهد برد و زمان سفر ٩٢٠ کیلومتری به مشهد به کمتر از ٦ ساعت خواهد رسید. 
به نظر می رسد راه آهن یکی از بخش هایی است که اصلاح طلبان و تندروها رقابت های داخلی خود را در آن کنار گذاشته اند. بیلبورد های تبلیغاتی تهران اشتیاق رهبر معظم به قطار را نشان می دهند. "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" علاقه دارد به چین دسترسی پیدا کند و می خواهد که دولت انرژی خود را به جای قرارداد های نفتی که میدان اصلی آنها برای سرمایه گذاری و سودآوری است، بیشتر در بخش صنعت حمل و نقل متمرکز کند. مجلس کنونی، با وجود این که در دست محافظه کاران است، سود حاصل از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش حمل و نقل را افزایش داد و برای نمونه ده سال معافیت مالیاتی برای این بخش در نظر گرفت. 
بی تردید مشکل اصلی در بخش بودجه است. در برنامه شش ساله ایران که اکنون منتظر تصویب در مجلس است، آخوندی خواستار بودجه ٢٨ میلیارد دلاری در بخش راه آهن، ٢٠ میلیارد دلار در بخش جاده ای، ٥٠ میلیارد دلار در نوسازی ناوگان هوایی کشور که به زمان شاه باز می گردد، و ٧ میلیارد دلار در فرودگاه ها است (از جمله توسعه فرودگاه اصلی تهران، یعنی فرودگاه امام خمینی، به نحوی که بزرگترین هواپیما های پیشرفته بتوانند در آنجا فرود آیند). با این وجود، با توجه به قیمت پایین نفت، دولت به سختی بتواند حقوق کارمندان را بپردازد تا چه رسد به تأمین بودجه لازم برای توسعه زیر ساخت. از این رو دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش کرده است و به نظر می رسد این تدبیر کارگر افتاده باشد. بر اساس گزارش ها، چین برای تأمین بودجه خط مشهد، وامی ٢ میلیارد دلاری را درخواست کرده است که ظاهراً درآمد های نفتی که در زمان تحریم ها مسدود کرده است، آن را تضمین می کنند. کره جنوبی توافقی مشابه را بررسی می کند. در حالی که ایتالیایی ها در انتظار به سر می بردند، مدیران اجرای بخش راه آهن فرانسه در سرسرای هتل های پاریس برای استقبال از آقای روحانی در نخستین سفر رئیس جمهور ایران به اروپا ، پس از ١٧ سال، در تکاپو بودند. اما با توجه به واهمه بسیار زیاد بیشتر بانک های خارجی از اعمال جریمه از سوی آمریکا، افزایش اعتبارات هنوز با مشکل روبرو است. 
"جاده ابریشم" میان شرق و غرب نیز نیازمند روابط بهتر با همسایگانی است که از جهش اقتصادی ایران پس از تحریم بیمناک هستند. یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با ابراز تأسف گفت: «توافق هسته ای شمشیری دو لبه بوده است؛ با این که روابط با غرب بهتر شده، اما روابط با کشور های نزدیک تر بدتر شده است.» روسیه احتمال می دهد ایران به رقیبی برای سلطه این کشور بر بازار های منطقه تبدیل شود. امارات متحده عربی که از رویارویی فرقه ای عربستان سعودی در منطقه حمایت می کند، از این بیم دارد که ایران با جاذبه های گردشگری بسیار زیاد خود، موقعیت این کشور را به عنوان مرکزی جهانی به خطر بیاندازد. 
شرایط تا حد زیادی به مهارت دیپلماتیک آقای روحانی بستگی خواهد داشت. احمد داود اغلو، نخست وزیر ترکیه، به همراه شش وزیر در چهارم مارس به تهران سفر کرد و با وجود اختلاف درباره سوریه، درباره ارتباط ریلی قطار سریع السیری که دریاچه وان را دور بزند و نوید دهنده "عصر طلایی" باشد و مناسبات تجاری را سه برابر کند، بحث و گفتگو کردند. اما در صورت ادامه تنش ها، ایران راه های دریایی را نیز بررسی می کند. در ماه فوریه، محموله ای از مواد پتروشیمی ایران در نخستین کشتی که در ٦ سال گذشته در اروپا کناره گرفت، به آنور رسید. "کشتیرانی جمهوری اسلامی " در نظر دارد به شرق دور، عمان و در نهایت آمریکا کشتی بفرستد. این سازمان امید دارد ناوگان ١٦٠ کشتی خود را با به آب انداختن برخی از کشتی های خود تا پایان سال توسعه دهد. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد خط هوایی ایران ممکن است پس از دو سال بازسازی همین راه را بپیماید. برای ارتباط دوباره ایران با جهان آماده شوید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی