وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

امروز شنبه پانزدهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و هشتم شعبان 1437 هجری قمری و چهارم ژوئن 2016 میلادی است. 53 سال پیش در چنین روزی، به دنبال دستگیری امام خمینی، مردم به خیابان ها ریختند و نیروهای نظامی برای سرکوب اعتراض ها مردم را به گلوله بستند.

گزارش عالی نیوز به نقل از ایرنا: مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

15 خرداد 1368
عبدالله باقری (فرزانه‌‏پور) نگارگر معاصر در 76 سالگی درگذشت. تعداد آثار تذهیبی وی 20 هزار اثر است که در موزه های مختلف وجود دارند.

15 خرداد 1357
به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد 1342 هجری خورشیدی، تهران و شهرستان ها تعطیل و اعتصاب سراسری اعلام شد، رژیم نیز برای رویارویی با معترضان در این روز اقدام هایی را برای جلوگیری از تظاهرات و راهپیمایی مردم پیش بینی کرده بود.

15 خرداد 1357
دانشجویان ایرانی وابسته به گروه های مختلف سیاسی، تظاهراتی را به مناسبت پانزدهمین سالگرد رویداد 15خرداد، در برابر ساختمان فدرال و سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو برپا کردند.

15 خرداد 1356
در چهاردهمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد 42، دانشجویان در کوی دانشگاه تهران، در اعتراض به جنایت های رژیم پهلوی تظاهرات گسترده ای برگزار کردند.

15 خرداد 1356
امیرعباس هویدا نخست وزیر رژیم پهلوی، پس از 13 سال استعفا کرد و جمشید آموزگار به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

15 خرداد 1354
طلاب حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد قیام خونین خرداد 1342 هجری خورشیدی با شرکت در مجلس یادبودی که در مدرسه فیضیه تشکیل شده بود، این مجلس را به تظاهرات گسترده علیه رژیم و حمایت از امام خمینی تبدیل کردند. این تظاهرات که در بعدازظهر این روز آغاز شده بود با دخالت نیروهای نظامی رژیم تا پاسی از شب ادامه یافت و به دستگیری تعدادی از طلاب منجر شد.

15 خرداد 1342
نیروهای نظامی رژیم پهلوی به دنبال اعتراض و هشدار امام خمینی به محمدرضا پهلوی درباره رابطه با رژیم صهیونیستی و آمریکا و حمله این رژیم به حوزه علمیه قم و کشتار طلاب، ایشان را دستگیر کردند.

15 خرداد 1342
با دستگیری امام خمینی مردم و طلاب به خیابان ها ریختند. نیروهای نظامی برای سرکوب این اعتراضات مردم را به گلوله بستند و تعداد زیادی از آنها را به خاک و خون کشیدند. بدین ترتیب قیام تاریخی مردم مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی در جهت دستیابی به نظام عدل اسلامی آغاز شد.

15 خرداد 1331
پس از جریان ملی شدن صنعت نفت دین آچسن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: موضوع نفت ایران هنوز مورد توجه آمریکا و بانک بین المللی است.

15 خرداد 1324
کابینه محسن صدر (صدرالاشراف‌) تشکیل شد. این کابینه تا 29 مهر همان سال دوام یافت. 

15خرداد 1303
بونزوم وزیر مختار جدید فرانسه در تهران، وارد پایتخت شد.

15 خرداد 1302
کشتی «اولینا» متعلق به روسیه در بندر انزلی پهلو گرفت. این کشتی حامل 30 هزار روبل طلا، مقدار قابل توجهی کتاب و جزوه های تبلیغاتی بود که در جعبه های صابون، چای و . . . جاسازی شده بود.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد(1 و3)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی