وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

محقق دانشگاه مک‌مستر در کانادا با انجام محاسباتی جدید وزن دقیق کهکشان راه شیری را برابر وزن ۷۰۰ میلیارد خورشید اعلام کرد.

گزارش عالی نیوز به نقل از همشهری آنلاین: براساس گزارش نشنال‌جئوگرافیک، وزن کهکشان راه‌شیری را در حالی 700 میلیارد برابر جرم خورشید تصور کنید که این کهکشان نسبت به بسیاری از دیگر کهکشان‌ها بسیار کوچک است.

برای درک بهتر وزن راه‌شیری بهتر است بدانید جرم خورشید دو کوئینتیلیون (2000000000000000000000000000000) برابر جرم زمین است. این ارقام به نظر جنون‌آمیز می‌آیند اما در علم نجوم،‌تخمین جرم‌های کیهانی بخش مهمی از روند درک چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها و سرنوشت نهایی آنها را تشکیل می‌دهد.

به گفته گوئندولین ادی دانشجوی دکترای دانشگاه مک‌مستر در کانادا، درک درست از جرم کهکشان راه‌شیری،‌آن را در موقعیت کیهانی واضح‌تری قرار می‌دهد. افرادی که روند تکامل کهکشان‌ها را مطالعه می‌کنند، ارتباط میان جرم و روند تکامل آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. درصورتی که بتوان حدس دقیق‌تری از وزن کهکشان راه‌شیری در اختیار داشت، می‌توان درک بهتری از روند تولد و تکامل آن نیز در اختیار داشت.

برای محاسبه وزن یک کهکشان باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. جرم یک کهکشان شامل وزن ستاره‌ها، سیاره‌ها،‌قمرها و گازها، غبارها و دیگر مواد کیهانی است. و این‌ها تنها مواد مرئی هستند، نباید ماده تاریک را به فراموشی سپرد. دانستن این حقیقت که انسان در میانه تمامی موادی قرار گرفته که قصد محاسبه وزن آن را دارد،‌کار را دشوارتر خواهد‌ساخت.

از آنجایی که چشم‌انداز انسان نسبت به جهان اطرافش خورشید‌مرکز است، همه‌چیز را از موقعیت خورشید می‌بیند از این رو در انجام محاسبات باید موقعیت و حرکات خورشید را نیز در نظر داشته باشد. از این رو ادی شیوه‌ای جدید را برای محاسبه حرکات و شتاب خوشه‌های کروی، گروه‌هایی کروی از ستاره‌ها که رقتاری اقماری دارند و در مدار هسته‌ای کیهانی در حرکتند، در پیش گرفت.

با استفاده از این تکنیک جدید،‌ دقیق‌ترین تخمین از جرم کیهانی به دست آمده‌است. تا پیش از این تخمین،‌وزن کهکشان راه شیری رقمی میان وزن 100 میلیارد تا یک بیلیون خورشید برآورد شده‌بود. دانشمندان همچنین تخمین زده‌اند که 88 درصد از وزن کهکشان راه‌شیری را ماده تاریک تشکیل داده‌است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی