وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

ساخت مسجد قبا, ساخت مسجد قبا توسط پیامبر

مسجد قبا اولین مسجد بنا شده در اسلام است

 

روایت شده که پیامبر خدا هر شنبه با پای پیاده یا سواره به مسجد قبا می آمد و در آن نماز می گزارد و می فرمود:دو رکعت نماز در مسجد قبا برای من بهتر از آن است که دوبار به بیت المقدس بروم. اگر می دانستند در قبا چیست جگرهای شتران را می زدند وبه سوی قبا می تاختند تا از فضیلتش بهره مند شوند.

گزارش عالی نیوز به نقل از صراط نیوز: مسجد قبا اولین مسجد بنا شده در اسلام، در فرصت چند روزه اقامت پیامبر (ص) خارج از شهر مدینه بعد از هجرت از مکه ،در قریه ایی به همین نام تاسیس شد.

بعد از هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، ایشان در دو فرسخی جنوب مدینه در قریه ایی به نام قبا توقفی چند روزه داشتند تا در این فاصله به شناسایی بهتر موقعیت شهر مدینه پرداخته و از طرفی حضرت علی(ع) نیز که بعد از هجرت رسول الله(ص) مسوول رد امانات پیامبر(ص) در مکه و انتقال زنان هاشمی شامل فاطمه بنت اسد مادر گرامیشان،حضرت فاطمه زهرا(س) و فاطمه دختر زبیر به مدینه بود ،به ایشان ملحق شوند که رسول الله(ص) در این مدت مسجد قبا را بنیان نهادند.

اخت مسجد قبا, ساخت مسجد قبا توسط پیامبر

 مسجد قبا در بیرون شهر مدینه قرار دارد


مطابق با روایات تاریخی در ساخت این مسجد شخص رسول الله(ص) زحمات فراوانی متحمل شدند به حدیکه اصحابی که همراه آن حضرت بودند، از ایشان تقاضا کردند که به استراحت بپردازند که حضرت رسول(ص) این خواسته را نپذیرفته و فعالانه در ساخت این مسجد مشارکت جستند.

چنانکه در روایات تاریخی وارد شده از بین اصحاب رسول الله(ص) سلمان فارسی، مقداد بن اسود و عمار بی یاسر بیشترین نقش را در ساخت این مسجد به عهده داشتند.

از فضابل این مسجد همین بس که آیه 108 سوره توبه در شان این مسجد نازل شده و صراحتا اعلام می کند که بنای مسجد قبا از روز اول بر اساس تقوی بوده است. 

مسجد قبا,درباره ی مسجد قبا

  نخستین سنگهای بنای  مسجد قبا  توسط حضرت محمد پس از مهاجرت او از مکه به مدینه گذاشته شد


در سال نهم هجری منافقان شهر مدینه با سو استفاده از خروج پیامبر (ص) از شهر مدینه جهت شرکت در جنگ تبوک ، اقدام به ساخت مسجدی در مقابل مسجد قبا کردند تا تحت پوشش عبادت در آن مسجد به توطئه علیه اسلام و مسلمانان بپردازند.

منافقان مدینه در توجیه ساخت مسجدی که بعدا "ضرار" نام گرفت، هنگامی که پیامبر(ص) عازم جنگ تبوک بودند به حضور ایشان رسیده و با این بهانه که پیران و بیمارانشان در شب های تار و بارانی نمی توانند مسافت میان مسجد قبا و محله های خود را طی کنند از حضرت رسول(ص) خواستند که اجازه دهد آنان در محله خود مسجدی بسازند که البته پیامبر(ص) در تایید و رد درخواست آنان سخنی نگفتند و تصمیم نهایی را به مراجعت از جنگ تبوک موکول کردند.  

مسجد قبا,درباره ی مسجد قبا

مسجد قبا در سال اول هجری، توسط پیامبر به پیشنهاد عمار یاسر و با تقاضای ساکنان محل بنا شد

 
هرچند، منافقان با خروج پیامبر(ص) از مدینه به سرعت ساخت این مسجد را به پایان رسانده و بعد از مراجعت پیامبر(ص) از جنگ برای مشروعیت بخشیدن به اقدام خود از رسول الله(ص) دعوت کردند تا آن مسجد را با اقامه نماز افتتاح کنند که در این هنگام آیات 107 و 108 سوره توبه نازل شد و با نامیدن آن مسجد به نام ضرار ، پیامبر(ص) از توطئه منافقان آگاه گردید و پروردگار عالمیان با عبارت "لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه"{مسجدی که از روز اول براساس تقوی تاسیس شده است سزاوارتر است تا در آن نماز گزاری } در شان مسجد قبا ، ضمن بیان فضیلت آن، اجر کسانی که خالصانه در ساخت آن مشارکت جستند را به شایستگی ادا کرد و در ادامه مسجد ضرار نیز به دستور پیامبر(ص) تخریب گردید.

همچنین پیامبر(ص) در شان مسجد قبا فرموده اند: دو رکعت نماز در مسجد قبا برابر با یک عمره است.

نیز روایت شده که پیامبر خدا هر شنبه با پای پیاده یا سواره به مسجد قبا می آمد و در آن نماز می گزارد و می فرمود:دو رکعت نماز در مسجد قبا برای من بهتر از آن است که دوبار به بیت المقدس بروم.اگر می دانستند در قبا چیست جگرهای شتران را می زدند وبه سوی قبا می تاختند تا از فضیلتش بهره مند شوند.


این مسجد بعدا در ادوار مختلف بارها گسترش یافت و بازسازی شد و هم اکنون مساحتی حدود 7000 متر مربع دارد.   

مسجد قبا,درباره ی مسجد قبا

 پیامبر اکرم (ص) هفته ای یک مرتبه در مسجد قبا نماز می‌خواند

     مسجد قبا,درباره ی مسجد قبا

 مسجد قبا نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری بازسازی شد

     مسجد قبا,درباره ی مسجد قبا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی