گزارش عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت: مسأله قیامت و چگونی محشور شدن موجودات از مسائل مهمّ معاد است زیرا هیچ انسانی دوست ندارد از سرنوشت خود بعد از این دنیا بیخبر باشد. حیوانات، در بسیاری جوانب زندگی انسان نقش دارند و یکی از سؤالات در مورد قیامت مسأله بودن یا نبودن حیوانات است. این مسأله از زوایای مختلفی اهمّیت دارد که به آن میپردازیم.
شعور و فهم حیوانات
آیات قرآن کریم صراحتا ذکر و تسبیح همه موجودات عالم از جمله حیوانات را بیان میکند؛ مثلا میفرماید:
« تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُم [اسراء/44] آسمانهاى هفتگانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همه تسبیح او مىگویند و هر موجودى، تسبیح و حمد او مىگوید ولى شما تسبیح آنها را نمىفهمید».
تا موجودی فهم و درک نداشته باشد تسبیح و ذکر او معنایی ندارد و نمیتواند خدا را ستایش کند پس نتیجه اینکه همه موجودات عالم از جمله حیوانات نیز فهم و درک دارند. "یک حیوان هم- به طورى که مىبینیم- در راه رسیدن به هدفهاى زندگى و به منظور تامین حوائج خود از سیر کردن شکم و قانع ساختن شهوت و تحصیل مسکن، حرکات و سکناتى از خود نشان مىدهد، که براى انسان، شکى باقى نمىماند در اینکه این حیوان نسبت به حوائجش و اینکه چگونه مىتواند آن را برآورده سازد، داراى شعور و آراء و عقایدى است که همان آراء و عقاید او را مانند انسان به جلب منافع و دفع ضرر، وا مىدارد. بلکه بسیار شده است که در یک نوع و یا در یک فرد از یک نوع، در مواقع به چنگ آوردن شکار و یا فرار از دشمن به مکر و حیلههایى برخوردهایم که هرگز عقل بشر آن را درک نمىکرد"[1]
دلیل حضور حیوانات در قیامت
قرآن کریم ملاک و دلیل کلی محشور شدن را رفع اختلاف و خصومت بیان کرده و میفرماید:
« ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فیما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُون [آلعمران/55]سپس بازگشت شما به سوى من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داورى مىکنم»
پس در واقع دلیل برپایی محشر و قیامت انتقام از ظالم و پاداش به نیکوکار است؛ همچنانکه در جای دیگر میفرماید:
« إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُون [سجده/22] مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت».
با دقّت در تفاوتهای حیوانات افرادى از حیوانات را مىبینیم که در عمل خود ظلم مىکنند و افراد دیگرى را مشاهده مىکنیم که رعایت احسان را مىنمایند از این رو به دلیل این آیات باید بگوییم که حیوانات نیز حشر دارند.[2] پس حیوانات نیز اختلافاتی دارند که تنها راه حلّ آن ورود به قیامت است لذا؛ این آیه تنها مخصوص به انسانها نیست بلکه یک قاعده کلی را برای اصل وجود قیامت بیان میکند.
دلیل دیگر برای حشر حیوانات این است که خداوند متعال در قرآن کریم به تشابه حیوانات با انسانها اشاره میکند که یکی از آن موارد تشابه حشر آنها در قیامت است لذا میفرماید:
« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُون [انعام/38] هیچ جنبندهاى در زمین، و هیچ پرندهاى که با دو بال خود پرواز مىکند، نیست مگر اینکه امّتهایى همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مىگردند».
البتّه تصوّر محشور شدن حیوانات وابسته به تصوّر فهم و درک آنهاست که اشاره شد.
نکته مهمّی که در اینجا قابل استفاده است اهمّیت دقّت ما انسانها در رعایت حقوق مختلف به خصوص حقّ النّاس است زیرا در جایی که ظلم و خوبی حیوانات هم جزا داده میشود چرا ما انسانها باید غافل باشیم؟!
شهادت حیوانات در قیامت
به غیر از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء، ملائکه، اجنّه، اعضاء و جوارح انسان؛ اشیاء و حیوانات نیز در روز قیامت شهادت میدهند. زمین یکی از شهادت دهندگان است زیرا قرآن کریم میفرماید:
« یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها [زلزله/4] در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو مىکند».
حیوانات نیز شاهد بر اعمال ما هستند زیرا آنها درک و فهم دارند و میتوانند از انسان شکایت کنند.
هنگامى که حضرت خاتم النبیین از غزوه بنى ثعلبة مراجعت میکردند، اشترى به آن جناب شکایت برد، حضرت فرمود میدانید این شتر چه میگوید؟ جابر گوید: ما گفتیم: خدا و رسول به اظهارات او داناترند، حضرت به اصحاب خود فرمودند:این شتر مىگوید: صاحب من مدّتى از من بار کشیده اینک که پیر شده و پشتم زخم گردیده است، مىخواهد مرا بکشد و گوشتم را بفروشد. پیغمبر فرمود: ای جابر اکنون به همراه این شتر نزد صاحب او بروید، و او را با خود در این جا حاضر کنید، جابر گوید: عرض کردم: به خداوند سوگند من صاحب این شتر را نمىشناسم، فرمود: این شتر صاحبش را بشما معرفى خواهد کرد، جابر گوید: به اتفاق شتر رفتیم تا به محله «بنى حنظله» یا «بنى واقف» رسیدیم گفتم: کدام یک از شما صاحب این شتر هستید؟ یک نفر از میان جمعیت گفت: صاحب شتر من هستم. گفتم: هر چه زودتر نزد رسول خدا حاضر گردید، من و این مرد و شتر هر سه خدمت پیغمبر رسیدیم، حضرت فرمود: شتر شما از شما شکایت دارد و ادّعاهاى او از این قرار است، عرض کرد شترم راست میگوید، فرمود: پس اینک او را به من بفروش، عرض کرد: او را به شما بخشیدم، حضرت فرمود: او را بمن بفروشید. در این هنگام وى شتر خود را به حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله فروخت، پیغمبر پس از اینکه شتر را از او خریدند با دست خود به صورت او زدند، و او را واگذاشتند تا در اطراف مدینه به آزادى بچرد، جابر گوید: این مرد پس از این جریان از ما جدا نشد، و هر گاه در صبح و شام خدمت پیغمبر میرسید، آن جناب عطایائى به وى مرحمت میفرمود. جابر گفت: من این شتر را بعد از این دیدم در حالى که زخمش خوب شده و به حالت اولیه برگشته بود.[3]
بنابراین با ذکر روایت فوق به این نکته می رسیم که علاوه بر شعور داشتن حیوانات، آنها می توانند در قبال ظلمی که به آنها وارد شده، شکایت کنند.
انسانهایی که به صورت حیوان محشور میشوند!
در انتها با اشاره به روایتی به دو گروه از انسانها که به شکل حیوانات مختلفی محشور میشوند میپردازیم.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در روایتی برای عاقبت 10 گروه از مسلمانان گریه کردند و فرمودند:« یُحْشَرُ عَشَرَةُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِی بَعْضُهُمْ عَلَى صُورَةِ الْقِرَدَةِ وَ بَعْضُهُمْ عَلَى صُورَةِ الْخِنْزِیرِ[4] روز قیامت امت من در ده گروه مختلف محشور می شوند بعضی از آنها به شکل میمون و بعضی دیگر به شکل خوک». سپس فرمودند:«أَمَّا الَّذِینَ عَلَى صُورَةِ الْقِرَدَةِ فَالْقَتَّابُ مِنَ النَّاسِ وَ أَمَّا الَّذِینَ عَلَى صُورَةِ الْخَنَازِیرِ فَأَهْلُ السُّحْت[5] امّا کسانی که به صورت میمون محشور میشوند افرادی هستند که از مردم سخنچینی میکنند و کسانی که به شکل خوک محشور میشوند افرادی هستند که اهل خوردن مال حرام هستند».
شیطنت، بازیگوشی احمقانه و مسخرهآمیز بودن رفتار میمون از جمله تشابهات رفتاری کار سخنچینی با رفتار میمون است همچنین؛ اصل نجس العین بودن خوک و سرایت این نجاست به تمام امور زندگی نیز وجه تشابه رفتاری کار حرامخواری است که در این مورد قابل تأمّل است! باید بدانیم که قیامت، زمان تجسّم حقیقت اعمالمان است!
نتیجه اینکه؛ حیوانات نیز چون فهم و درک دارند؛ هم حقوقی دارند و هم شاهد اعمال ما هستند پس باید مواظب باشیم که حقّی از آنان را ضایع نکنیم و آنان را نیز ناظر اعمال خود بدانیم. گناهانی هستند که صورت انسانی روح را به صورتی حیوانی تبدیل کرده و در قیامت به همان شکل در معرض دید همه قرار میگیرند. نتیجه دیگر اینکه همه موجودات شاهد اعمال ما هستند حتّی جماداتی مثل گوشی تلفن، لپتاپ و...!
پس در محضر خدا گناه نکنیم!
پینوشت
[1] ترجمه المیزان، ج7، ص 105
[2] همان،ص109
[3] زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام(ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى)، ص 40
[4] جامع الأخبار، ص 176
[5] هما
ن