وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

 

بعضی از داروها می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شوند و باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شوند

 

دکتر مجید حنیفه، کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان، نقش داروها در پیدایش دیابت و یا تشدید آن را شرح داد و گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که با کمبود نسبی یا عدم وجود انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون در بدن) مشخص می‌شود.

وی افزود: مشخصات بالینی دیابت، شامل عدم تحمل به گلوکز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن است و تداوم این اختلالات در طولانی مدت می‌تواند موجب عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و عروقی شود.

 دکتر حنیفه، مصرف منظم داروهای پایین آورنده قند خون در رفع این اختلالات و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی را موثربیان کرد.

 کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در پاسخ به اینکه آیا خود داروها نیز می‌توانند در پیدایش دیابت یا تشدید آن نقش داشته باشند؟ اظهار کرد: بعضی از داروها می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شوند و باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شوند.

وی، کورتیکواستروئیدها به ویژه دگزامتازون، داروهای ضدجنون مانند الانزاپین، بعضی از داروهای ضد ایدز، داروهای سوکوبگر سیستم ایمنی (سیکلوسپورین، تاکرولیموس)، نیاسین، داروهای ضدفشارخون (مانند هیدروکلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول،..) و فنی تویین را ازمهمترین این داروها برشمرد.

دکتر حنیفه تاکید کرد: در صورت ضرورت مصرف یکی از این داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه بیماران، قندخون باید بطور مرتب پایش شده و ممکن است افزایش دوز داروهای ضد دیابت ضروری باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی