وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

چکیده: اهمیت موضوع و دقت در بیانِ موضوع مهم در کلام با اسلوبی همراه است.
سیصد سال  نه سال درنگ کردند.عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت ـ قرآن کریم در بیان قصص تاریخی از دقت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ برای مثال: قرآن مدت زمان خواب اصحاب کهف را به طرز بسیار جالبی این‌گونه بیان می‌کند:

«و لبثوا فی کهفهم ثلاث مائه سنین و ازدادوا تسعا (کهف/25)؛ و آنان در غارشان سیصد سال، و نه سال هم افزون درنگ کردند». برخی می‌پرسند چرا قرآن کریم در بیان خواب اصحاب کهف «سیصد سال و نه سال» و نه «سیصدو نه سال» فرموده است؟

یک پاسخ که بدین سوال می‌توان داد شاید چنین باشد که: نشان دادن اهمیتِ موضوع و دقت در بیان آن موضوع مهم، در کلام با اسلوبی همراه است. یک اسلوبِ اهمیت دادن و نیز نشان دادن دقت به موضوع به بیان خاص و ویژه‌ی موضوع بر می‌گردد. آمار، اعداد و ارقام اگر ساده و عادی بیان شود ممکن است متهم به عدم خصوصیت و اهمیت گردیده و کلی گویی یا غلو و اغراق تلقی و نیز فراموش گردند؛ اما در چینش و بیان خاص، هم اهمیت و دقت رسانیده می‌شود و هم از فراموشی آسانش جلوگیری می‌شود.

مثال:

اگر شخصی به دکتر مراجعه کرده و بگوید: «آقای دکتر سه ساعته منتظرم»، ممکن است از دید دکتر حمل بر اغراق و خستگی بیمار گردد اما اگر بیمار بگوید: «آقای دکتر من 3 ساعت 5 دقیقه کم منتظرم»، نگاه و تلقی دکتر کاملا تفاوت می‌کند. در داستان حضرت نوح علیه‌السلام هم که فرموده 1000 سال به جز (منهای) 50 سال برای بیان دقت در عدد است. 

نظرات (۱)

۲۳ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۱۴ علی کمیلی محصل خراسانی
تشکر
اینم از اعجاز قرآن و خداوند میتواند باشد