وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

 چهارم آذرماه سال 1365 روزی خاص در دوران هشت سال دفاع مقدس است، روزی که اگرچه در تقویم ملی جای خالی آن احساس می شود اما روزی سرشار از مقاومت مردم اندیمشک در تاریخ ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا شهر اندیمشک در شمال خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز 300 تن را در اندیمشک شهید و 800 نفر دیگر ا مصدوم کردند.
در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
در این روز بمباران هوایی دشمن مدت یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.
نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.
راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها بغض و کینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریکه در این روز راه آهن اندیمشک چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند به طوریکه شهر اندیمشک به یکباره در دود ، خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
یکی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان اندیمشک ثبت این حماسه مقاومت در تقویم ملی کشور است.
زهرا امیری شهروند اندیمشکی در این خصوص به ایرنا گفت: مردم شهرستان اندیمشک در دوران دفاع مقدس در دفاع از ارزش های انقلاب نقش محوری داشتند و در 4 آذر 65 این مقاومت مردم اندیمشک سمبل اعتقاد آنان بوده است.
وی گفت:ثبت این حماسه یک دلگرمی برای کسانی است که در عرصه دفاع از ایران اسلامی سنگ تمام گذاشتند.
مردم اندیمشک تکه های پیکر فرزندان خود را بر ساختمان ها و درختان منطقه راه آهن اندیمشک مشاهده کردند اما هیچ گاه از اعتقاد و استقامت خود دست نکشیدند.
براستی این ایثار و فداکاری شهروندان اندیمشک را باید برگ زرین افتخارات آنان دانست.
فرماندار شهرستان اندیمشک از حماسه 4 آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم اندیمشک نام برد و گفت:بمباران وحشیانه اندیمشک از سوی دشمن اوج ذلت آنان بود.
پیمان جهانگیری افزود:هنوز هم شاهدان عینی حماسه مقاومت چهارم آذر اندیمشک به خاطر دارند که چگونه مقاومت حماسی و تاریخی مردم اندیمشک با خون فرزندان این مرز و بوم در تاریخ ماندگار گردید.
وی بیان کرد:گردهمایی بزرگ مردم شهرستان اندیمشک در روز پنج شنبه 4 آذرماه جاری در میدان امام خمینی (ره) با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه از استاندار خوزستان نیز برای این مراسم دعوت شده افزود:پس از این همایش ، مردم و مسوولان شهرستان اندیمشک میدان راه آهن (شهدای 4 آذر) و گلزار شهدای اندیمشک را گلباران خواهند کرد.
وی گفت:خطوط مواصلاتی،تمرکز نیروهای جبهه و جنگ،وجود راه آهن و ویژگی های خاص اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حماسه مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در بمباران 4 آذر 1365 آبروی کشور اسلامی است.
فریدون حسنوند با تاکید بر ضرورت ثبت این حماسه مقاومت در تقویم کشور افزود: رسانه ها با انعکاس جزییات این حماسه در انتقال پیام مقاومت این روز همت کنند.
امیر سرتیپ دوم احمد مهرنیا از خلبانان پایگاه چهارم شکاری وحدتی در 4 آذر 65 هم گفت:حماسه 4 آذر از منظر مقاومت مردم یکی از مهمترین وقایع در دوران جنگ تحمیلی بود که مردم اندیمشک ایستادگی ستودنی از خود نشان دادند.
این نویسنده کتاب های ستاره های نبرد هوایی و حمله هوایی به الولید افزود: در شرایطی که رژیم عراق از سوی دشمنان غرب و شرق حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی می شد شرایط سختی برای فرزندان این مرز و بوم بوجود آمد.
مردم اندیمشک در هفتم آذر 65 در روز تشییع پیکرهای مطهر شهدای این جنایت یکصدا شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر دادند.
حجت الاسلام نعمت اله خدامی امام جمعه اندیمشک نیز واقعه چهارم آذر سال 1365 اندیمشک را رویدادی سرشار از ایستادگی ذکر کرد و با اشاره به مقاومت ستودنی مردم در چهارم آذرماه سال 1365 در مقابل ارتش بعث عراق گفت: این روز باید به عنوان روز مقاومت مردم اندیمشک در تقویم کشور ثبت شود.
مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت:ثبت این واقعه دردناک در تقویم کشور مطالبه دیرینه مردم شهرستان اندیمشک است.
وی با بیان اینکه تاکنون چندین جلد کتاب از نویسندگان اندیمشکی در خصوص حماسه 4 آذر به چاپ رسیده افزود:سال 65 اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.
طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما رژیم بعث عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.
جمعی از شهروندان نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در اندیمشک از خبرگزاری جمهوری اسلامی درخواست همکاری در ثبت این مقاومت مردمی کردند.
مردم اندیمشک با تقدیم یکهزار شهید نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان- انتشاردهنده:محمدعلی فریدپناه

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی