وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

چکیده: از جمله قطعی‌ترین برنامه‌هایی که در عالم هستی جریان دارد موضوع امتحان و آزمایش الهی است. این سنت الهی به هیچ وجه اجتناب پذیر نیست، چرا که می‌بایست همه انسانها برای رسیدن به درجات و مقامات عالی در میدان مسابقه امتحان الهی قدم گذارند.

عالی نیوز /چرا اسماعیل ذبح نشد

عالی نبوز به نقل از رهروان ولایت ـ یکی از شبهاتی که بعضی از شبهه افکنان معاند در بعضی از محافل مطرح می‌کنند موضوع امتحان حضرت ابراهیم(علیه السلام) و جریان ذبح پسر بزرگوارشان حضرت اسماعیل(علیه السلام) است ایندسته افراد آن واقعه تاریخی را حمل بر سخیف بودن آموزه‌های قرآنی می‌کنند. در این نوشتار سعی داریم به طور اجمال به این شبهه پاسخ دهیم.

امتحان و آزمایش سنت قطعی الهی

از جمله قطعی‌ترین برنامه‌هایی که در عالم هستی جریان دارد موضوع امتحان و آزمایش الهی است. این سنت الهی به هیچ وجه اجتناب پذیر نیست، چرا که می‌بایست همه انسانها برای رسیدن به درجات و مقامات عالی در مسیر مسابقه امتحان الهی قدم  گذارند. کما اینکه خدای متعال درخصوص اجتناب ناپذیربودن امتحان الهی چنین می‌فرماید:«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ؛ [عنکبوت/2] آیا مردم پنداشته‏اند که همین که [به زبان‏] گویند ایمان آوردیم آنان را وامى‏‌گذارند- رها مى‏‌کنند- و آزموده نمى‏‌شوند؟».

از طرفی امتحانات بشر همه به طور یکسان و مساوی نیستند چرا که افراد در این دنیا از قدرت و امکانات متفاوتی برخوردارند؛ از این رو شکل وشمایل آزمایش‌های آنها نیز متفاوت خواهد بود؛ برای نمونه پیامبر عظیم الشأنی همچون ابراهیم(علیه السلام) برای اثبات ایمان و باور خود می‌بایست در سخت‌ترین آزمایشها سربلند شود.

تورات و حادثه ذبح اسماعیل

نکته‌ای که شبهه افکنان از یاد برده‌اند و از آن غفلت ورزیده‌اند این است که این واقعه تاریخی نه تنها در قرآن مجید ذکر شده، بلکه در کتاب مقدس اهل کتاب همچون یهودیت نیز مورد اشاره قرار گرفته است؛ هرچند در این که فرمان ذبح در مورد کدام فرزند ابراهیم(علیه السلام) بوده، قرآن با تورات اختلاف دارد؛ چرا که از قرآن استفاده می‌شود که این فرمان در مورد اسماعیل(علیه السلام ) بوده و او فرزند ذبیح ابراهیم (علیه السلام) است؛[1] اما تورات کنونی می‌گوید این فرمان در مورد اسحاق (علیه السلام) بود . و ایشان فرزند ذبیح ابراهیم (علیه السلام ) لقب یافتند[2] از این رو نباید آن واقعه را عاملی غیر اخلاقی و غیرانسانی از مسلمانان دانست و آن را موجب ضعف آموزه‌های اخلاقی فرهنگ قرآن معرفی کرد.

پسری که ذبح نشد

نکته سومی که در جواب شبهه افکنان باید مطرح نمود این است که نباید فراموش کرد هرچند این واقع تاریخی در کتب آسمانی مورد اشاره قرارگرفته است ولی نباید فراموش کرد که خدای متعال اجازه وقوع این ذبح را نداد و از این رو فرزندی ذبح نشد تا اینکه کسی اتهامی به آموزه‌های وحیانی وارد نماید.

__________________

پاورقی:

[1]. صافات/ 107 ـ 101.

[2]. سفر پیدایش 22 : 1 ـ 17