وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی

 

مداحانی که برخلاف برخی از مداحان امروزی که از اصل و ریشه خود جا مانده‌اند و کمتر نشانه‌ای از آن همه شور و هیجان اصیل مذهبی را می‌توانید در آثار و اجراهایشان ببینید، اصیل بودند و پایبند به ارزش‌ها. برای همین است که به‌‌واقع، فوت مرحوم حاج‌سلیم ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه مداحی و مذهبی ما است.

 

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سیدمحمد بهشتی در مطلبی در روزنامه «اعتماد» نوشت: مرحوم حاج‌سلیم مؤذن‌زاده به حق از معدود باقی‌مانده‌های سنت اصیل مداحی در ایران بود. استادی از جمله معدود اساتیدی که هنوز به رسم مداحان قدیم هم آشنا به «فرم» و دستگاه‌های موسیقی بودند، هم پایبند به «کیفیت» و محتوا. نسلی از مداحانی که در کنار مداحی‌هایشان هم مناجات‌خوانی می‌کردند و هم اذان‌خوانی، هم روضه می‌خواندند و هم مولودی‌خوانی می‌کردند. ضمن آنکه در این میان به لحاظ فرم نیز به آواها و نواهای ایرانی آشنا و پایبند بودند.

حاج‌سلیم علاوه بر اینها از خاندانی بود که همگی حنجره‌ای استثنایی داشتند و صدایی ملکوتی. از پدرش، عبدالکریم مؤذن‌زاده بزرگ که اذانی تکرارنشدنی را از خود به جا گذاشته تا رحیم که اذانش را بارها و بارها با اشتیاق از صداوسیما شنیده‌ایم؛ بزرگانی که نسلی تکرارنشدنی از نسل مداحان اصیل ایرانی بودند.

مداحانی که برخلاف برخی از مداحان امروزی که از اصل و ریشه خود جا مانده‌اند و کمتر نشانه‌ای از آن همه شور و هیجان اصیل مذهبی را می‌توانید در آثار و اجراهای‌شان ببینید، اصیل بودند و پایبند به ارزش‌ها. برای همین است که به‌‌واقع، فوت مرحوم حاج‌سلیم ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه مداحی و مذهبی ما است. گرچه خوشبختانه آثار بسیار زیادی از وی باقی مانده که می‌تواند تا ابد، هم مستمعینش را بر سر شوق آورد و هم دوره و کلاسی آموزشی باشد برای علاقه‌مندان و جوانان عاشق مداحی.

فوت حاج‌سلیم بار دیگر تاکیدی بود براین نکته که باز هم قدر این گوهرها و ذخایر ناب دینی و معنوی خود که پشتوانه‌هایی محکم برای فرهنگ دینی ما محسوب می‌شوند را ندانستیم؛ چراکه سنت مداحی و مناجات‌خوانی ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد و حاج سلیم از همان نسلی بود که می‌توان از وی به عنوان پیوند‌دهنده این ریشه‌ها یاد کرد. نسلی که متأسفانه در حاشیه قرار گرفتند و آنگونه که باید و شاید قدرشناس‌ آنها نبودیم. گرچه این، ما هستیم که از نبود این عزیزان خسران می‌بینیم.

حاج‌سلیم و امثال حاج‌سلیم، از همان نسلی هستند که مخاطبانشان با گوش «دلشان» گوش می‌دادند نه با «گوش» سرشان، چراکه صدا و آوای‌شان از دل‌شان برمی‌خاست. چه خوب بود اگر حاج‌سلیم و حاج‌سلیم‌ها در همان زمان حیاتشان مورد تقدیر قرار می‌گرفتند و از آنها نهایت بهره برای تربیت نسل‌های جدید مداحان و مناجات‌خوان‌ها می‌شد. گوهرهایی تکرارنشدنی که در گوشه و کنار ما کم نیستند ولی باز هم گوهرشناس خوبی نبوده‌ایم تا قدردانشان باشیم.

حاج‌سلیم رفت اما صدا و یادش تا نام آقا ابی‌عبدالله در این جهان هست، در ذهن و خاطره دوستداران اهل بیت باقی خواهد ماند. فخر الذاکرینی با صدایی ملکوتی که تمام زندگی‌اش اهل بیت بود و با صدای تکرارنشدنی‌اش یکی از بزرگ‌ترین مروجین فرهنگ مناجات‌خوانی و توصیف عاشورا و معرفی خاندان اهل بیت و پیغام و پیام آنها بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی