وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت در باره انتخابات بهار 1396 زیر ذره بین ساعت 24

آیت الله هاشمی رفسنجانی

ساعت 24- به نظر می رسد خوش بینی های آیت الله هاشمی رفسنجانی به ویژه این نگاه او که روحانی بدون رقیب است شمشیر دولبه است که نیمی از آن در بریدن امید اصولگرایان برای بودن در انتخابات ممکن است به کارآید و نیم دیگر این شمشیر به بریدن پیوستگی و کوشش برای حضور جدی و بی رخوت روحانی و هوادارانش کمک می کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیانگذاران اصلی نظام جمهوری اسلامی است و در این باره تردیدی وجود ندارد. وی بدون چون و چرا در سالهای ١٣٥٨ تا  زمانی که  امام خمینی (ره) بنیانگذارنظام  جمهوری اسلام و رهبر بلا منازع انقلاب در قید حیات بودند از تصمیم گیران رده نخست در سیاست داخلی ، جنگ و سیاست خارجی بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره نخست ریاست جمهوری اش نیز همچنان قدرتمند بود. سازگاری وهمراهی این مرد قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اما از سال ١٣٧٢ با هردو جناح اصلی نیرومند حاکم بر کشور که هرکدام بخشی از قدرت را در اختیار داشتند از ریل خارج شد و از سوی آنها به شکل های گوناگون  زیر فشار قرار گرفت. افول قدرت این روحانی بلند پایه نزد بخش رسمی قدرت و نهادهای موجود در قانون اساسی از ١٣٨٤ به این سو شتاب گرفت و پس از رخداد های شگفت انگیز پس از اعلام نتایج انتخابات ١٣٨٨ قطعی و آشکار شد که او دیگر فرد مورد اعتماد قدرت رسمی نیست.

هاشمی رفسنجانی اما سیاستمدار تراز  نخست و هوشمندی بود که با درک دقیق از شرایط خود و مناسبات با نهادهای بالادستی و  انعطاف پذیری بالا و با استفاده از تجربه منحصر به فردش  توانست محل استقرار خود را از پایگاه رسمی قدرت به میان شهروندان به  بدنه اجتماعی  نیروهای سیاسی مشهور به اصلاح  طلب بکشاند. او در دو انتخابات پشت سرهم مجلس خبرگان رهبری  در شرایط تغییر محل قدرت با آرای چشمگیر و فاصله ای بعید از کسانی که به هر دلیل نماد قدرت رسمی و نیز جناح سیاسی اصولگرایان بودند چیره و نماد اصلاح طلبی در این مجلس شد. . یکی از ویژگی های این نماینده نسل نخست انقلاب که برخی از طیف  های اصلاح طلبی را نگران  می کند خوش بینی افراطی وی به نهادهای رسمی قدرت مثل شورای نگهبان است. این خوش بینی به اندازه ای بود که اوباور نمی کرد روزی از راه  برسد که همین شورای نگهبان صلاحیت اورا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری احراز نکند. در حالی که هنوز هیچ اطلاع دقیقی از علت واقعی عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی به صورت رسمی منتشر نشده است اما او هنوز به این نهاد آنقدر خوش بین است که با صدای بلند می گوید در انتخابات بهار 1396 صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات از سوی شورای نگهبان احراز می شود. با توجه به کارنامه شورای نگهبان که رفتاری برخلاف عادت و عرف دارد و در هردوره از انتخابات مصلحت های ویژه ای را لحاظ می کند این خوش بینی هاشمی رفسنجانی شاید چندان به کار نیاید. ممکن است این استنباط از سخنان وی باشد که آیت الله می خواهد از همین امروز به جامعه و شورای نگهبان آدرس احتما ل وقوع یک رخداد را بدهد که نباید بیفتد.

به نظر می رسد حتی اگر هاشمی رفسنجانی چنین نیت و هدفی در ذهن داشته باشد نیز دلیل برهیچ چیزی نیست و از امروز تاروزهای نزدیک به انتخابات هر رخدادی احتمال وقوع دارد. نکته بعدی که درسخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد و آن نیز بیشتر از هر علت دیگری از خوش بینی وی سرچشمه می گیرد این است که وی تصور می کند میزان ارای روحانی تضمین شده است ودر میان کاندیدا های سال 1396 هیچ فرد  اصوگرایی نیست که بتواند با او رقابت کند. این خوش بینی آیت الله شاید به دلیل این باشد که تمایل دارد رییس جمهور روحانی یک دوره دیگر در این منصب بماند. کسانی که انتخابات مجلس ششم را از نزدیک دنبال می کردند یادشان هست که آیت الله هاشمی رفسنجانی و دوستداران و یارانش آنقدر به آرای بالای او و حتی رای اول شدنش در این انتخابات باور سخت داشتند که هیچ نگاهی جز این را نمی پذیرفتند.

واقعیت اما این بود که نشان دادن چهره ای عجیب از هاشمی رفسنجانی از سوی هر دو جناح در اندازه هایی بزرگ رخ داده و رای دهندگان را بدبین کرده بود. این گونه بود که وی در انتخابات یاد شده رای ناچیزی در مقایسه نسبی با دوره های پیشین به چنگ اورد وبا اراده خویش از رفتن به مجلس اجتناب کرد. این رویداد باردیگر در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری اتفاق افتاد و رای کسانی مثل احمدی نژاد و کروبی در دور اول انتخابات نزدیک به رای او شد.


به نظر می رسد خوش بینی های آیت الله هاشمی رفسنجانی به ویژه این نگاه او که روحانی بدون رقیب است شمشیر دولبه است که نیمی از آن در بریدن امید اصولگرایان برای بودن در انتخابات ممکن است به کارآید و نیم دیگر این شمشیر به بریدن پیوستگی و کوشش برای حضور جدی و بی رخوت روحانی و هوادارانش کمک می کند.با امید به اینکه هردوسویه خوش بینی ایت الله در باره انتخابات اینده لباس عمل بپوشند اما نباید سابقه و تجربه اقدام شورای نگهبان و رویگردانی از کاندیدای به ظاهر محبوب تر در دوره های سپری شده انتخابات را از یاد برد.این شورا تصمیم های شگفت انگیزی گرفته ومی تواندبگیرد که باورش دشوار است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی