وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند نیوزیلند شایستگی آن را دارد که به عنوان یک قاره شناخته شود و در این صورت تعداد قاره‌های سیاره زمین به هشت خواهد رسید.

براساس گزارش BBC، قاره احتمالی زیلندیا تکه زمین وسیعی است که بخش زیادی از آن در آبهای جنوب غرب اقیانوس آرام غرق شده‌است. و مشهورترین و مرتفع‌ترین نقطه آن نیوزیلند است که در کنار استرالیا قرار گرفته‌است.

در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه انجمن زمین‌شناسی آمریکا منتشر شده‌است، محققان توضیح داده‌اند که زیلندیا وسعتی برابر پنج میلیون کیلومتر مربع دارد، یعنی دو سوم وسعت استرالیا.

نزدیک به 94 درصد از این منطقه زیر آب قرار دارد، و تنها چند جزیره از زیر آب بیرون مانده است: جزایر شمالی و جنوبی نیوزیلند و نیوکلدونیا. محققان با بررسی زوایای مختلفی از ساختار این توده زمین،‌ از جمله ارتفاع آن نسبت به محیط‌های اطراف، ساختار زمینی متمایز و پوسته ضخیم‌تر از بستر اقیانوس این قسمت از زمین را شایسته قاره بودن می‌دانند.

محققان بیش از دو دهه‌ است که درتلاشند با گردآوری اطلاعات بیشتر قاره بودن زیلندیا را به اثبات برسانند. به گفته محققان زیر آب بودن بخش بزرگی از این شبه قاره و قطعه قطعه نشدن آن نمونه‌ مطالعاتی مناسبی برای بررسی انسجام و فروپاشی پوسته قاره‌ای است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی