وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

جامعه اسلامی علاوه بر آمادگی نظامی در برابر دشمنان، باید در میدان اقتصادی و فرهنگی نیز کوشا باشد.

کوتاه نوشته این مطلب: *

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و نیروهای ارتشی گفتند: «بخش مهمی از ادامه‌ی ایستادگی و نهراسیدن از دشمن، به‌عهده‌ی نیروهای مسلح، و بخش عمده‌ی آن بر عهده‌ی اقتصادیون و مجموعه‌های فرهنگی، آموزشی، به‌خصوص متصدیان بخش‌های علمی و تحقیقاتی است.»(سخنرانی رهبری در30/1/96)
قرآن کریم درباره ایستادگی همه جانبه اهل ایمان در برایر دشمنان خود می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ؛ هر چه توانایى دارید در برابر دشمنان بکار گیرید.»(60 انفال)
تفسیر نمونه بعد از اشاره به توانمندیهای نظامی می‌نویسد: «از قدرت‏هاى اقتصادى، فرهنگى که آنها نیز در مفهوم" قوة" مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بر دشمن دارد نباید غفلت کرد.»(تفسیر نمونه، ج7، ص222)
اگر جامعه اسلامی در زمینه قدرت نظامی، و اقتصادی، و علمی و فرهنگی پیشرفت کند، نقشه‌ها و تهدیدات دشمنان ایران اسلامی، نقش بر آب خواهد شد.

آمادگی نظامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و نیروهای ارتشی، با اشاره به آمادگی ایران اسلامی در مقابل دشمنان گفتند: «بخش مهمی از ادامه‌ی ایستادگی و نهراسیدن از دشمن، به‌عهده‌ی نیروهای مسلح، و بخش عمده‌ی آن بر عهده‌ی اقتصادیون و مجموعه‌های فرهنگی، آموزشی، به‌خصوص متصدیان بخش‌های علمی و تحقیقاتی است.»[1]

آمادگی نظامی و اقتصادی
قرآن کریم درباره ایستادگی همه جانبه اهل ایمان در برایر دشمنان خود می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ[انفال/60] هر چه توانایى دارید در برابر دشمنان از نیرو و قدرت و اسبهاى ورزیده براى جنگ با دشمن آماده سازید تا بدین وسیله دشمنان خدا و خود را بترسانید. دشمنان دیگرى غیر از اینها نیز دارید که آنها را نمى‌‏شناسید ولى خداوند مى‏‌شناسد و آنچه در راه خدا انفاق مى‏‌کنید، به شما پس داده خواهد شد، در حالى که به شما ظلمى نخواهد شد.»
این آیه، علاوه بر آمادگی نظامی(اسبهای ورزیده)، بر آمادگی اقتصادی(که یکی از موارد آن،انفاق برای پشتیبانی از جنگ نظامی است)  نیز تأکید دارد.
تفسیر نمونه بعد از اشاره به توانمندیهای نظامی می‌نویسد: «از قدرت‏هاى اقتصادى، فرهنگى که آنها نیز در مفهوم" قوة" مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بر دشمن دارد نباید غفلت کرد.»[2]
شکی نیست که اگر جامعه اسلامی قدرت کافی اقتصادی نداشته باشد، نمی‌تواند پشتیبانی مطلوبی را از نیروهای مدافع سرزمین اسلامی داشته باشد. می‌دانیم که نقش نفت در دوران دفاع مقدس نقش ویژه ای بود و باعث قوت اقتصاد کشور در آن سالها و تهیه سوخت برای جبهه‌های جنگ و غیره می‌شد.[3]
جدای از آمادگی نظامی و اقتصادی، آمادگی فرهنگی و علمی نیز باید در میان جامعه اسلامی وجود داشته باشد.

کسب آمادگی در جبهه فرهنگی
همواره دشمنان معاند اسلام در پی مبارزه با مسلمین، و حتی انسانهای معتقد به ادیان ابراهیمی هستند. «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ أَنْتُمْ شُهَداءُ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[آل عمران/99] بگو: اى اهل کتاب، به چه سبب آنها را که ایمان آورده‌‏اند از راه خدا بازمى‌‏دارید و مى‏‌خواهید که به راه کج روند؟ و شما خود به زشتى کار خویش آگاهید و خدا نیز از آنچه انجام می‌دهید غافل نیست.»
یکی از راههایی که اهل کتاب(استکبار جهانی) برای بازداشتن اهل ایمان از اعتقادات خود بکار می‌برند، تولید کتاب و مجلات و ... ضد دینی است که از آن به عنوان جنگ فرهنگی یاد می‌شود.
برای مقابله با جبهه فرهنگی دشمن که میدان وسیعی است و شاخصه اصلی آن علم و تکنولوژی است؛ باید جامعه اسلامی در این زمینه‌ها پیشرفت داشته باشد تا جلوی هجمه‌های به ظاهر علمی آنها را بگیرد و یک اقتدار علمی، همراه با معنویت و انسانیت به جهان عرضه دارد؛ از همین روست که قرآن، اهل علمِ  مجهز به ایمان و معنویت را به پیمودن درجات(در دنیا و آخرت) بشارت می‌دهد. «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏[مجادله/11] خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان را در دو جهان بلند می‌گرداند.»  
مطابق این آیه، هنگامی جامعه اسلامی در جبهه فرهنگی و علمی موفق می‌شود که اعتقادات دینی خود را در علم و فناوری خود دخیل دهد. می‌دانیم که اولویت اول دشمنان جامعه اسلامی در جنگ فرهنگی، بازداشتن جامعه و دانشمندان جامعه از اعتقادات دینی است. «لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّى یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا[بقره/217] و کفار پیوسته با شما مسلمانان مبارزه می‌کنند تا اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند.»
مطابق این آیه، دشمنان جامعه اسلامی، با فرهنگ دینی مخالفند؛ زیرا این فرهنگ است که باعث ایستادگی در برابر آنان شده است و دنیا را نیز به فرهنگ مقاومت، ترغیب می‌کند. البته شکی نیست که جامعه اسلامی باید به علم و فناوری و تکنولوژی نیز مجهز باشد؛ ولی...
بنابراین جامعه اسلامی با مجهز شدن به علم و دانش و پایبندی به ارزشهای اسلامی در جبهه فرهنگی، می‌تواند پیروز میدان باشد.

سخن آخر
جامعه اسلامی علاوه بر آمادگی نظامی، باید آمادگی اقتصادی و فرهنگی نیز داشته باشد تا در میدانهای مختلف مبارزه با دشمنان معاند، پیروز میدان باشد.
ان‌شاءالله.

پی‌نوشتها
[1]. سخنان رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان ارتش در 30/1/96.
[2]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، سال چاپ: 1374ش، ج7، ص222.
[3]. سایت وزارت نفت، درخشندگی صنعت نفت در هشت سال دفاع مقدس.
[4]. ترجمه بروجردی، ص988.

*نویسنده: سیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی