وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

کوتاه نوشته این مطلب: 

مهدویت یکی از آموزه‌های اعتقادی مسلمانان است که از دیرباز مورد سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب بوده که ادعاهای متعددی داشته‌اند. احمد الحسن یکی از این افراد است. وی که احمد اسماعیل صالح السلمی البصری نام دارد و سال 1968م در توابع بصره به دنیا آمده است در سال 1992م از دانشکده مهندسی ( أدعیاء المهدویه، ص121) و تا سال 1999م اطلاعات دقیقی از زندگی او در دست نیست و در واقع مشخص نیست او در این دوران به چه‌کاری اشتغال داشته است؟
تنها سابقه مذهبی او حضور کوتاه مدت در نجف اشرف است که پس از اندک زمانی با ادعای رویت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در عالم خواب! ادعا کرد که فرزند امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و فرستاده اوست! و فردی به نام حیدر مشتت هم یمانی است.(درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری، ص27-25) اما همکاری آنان پس از مدتی به اختلاف تبدیل شد و در نهایت با ترور و مرگ حیدر مشتت پایان یافت (دجال بصره، ص50-40) و پس از آن احمد الحسن با ادعاهای متفاوت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مهدویت به علت اهمیت آن در آموزه‌های اعتقادی مسلمانان از دیرباز مورد سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب و زودباور قرار داشته و این مسئله منجر به ظهور افرادی در جامعه اسلامی شده است که ادعاهای متعددی را در زمینه مهدویت مطرح کرده‌اند. این افراد در ادعاهای خود گاهی خود را منتصب به مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌کنند و از این روزنه به دنبال ایجاد انحراف و سوءاستفاده هستند. گاهی هم افرادی پیدا می‌شوند که حتی از این مرحله هم جلوتر رفته و خود را به‌ عنوان حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) معرفی می‌کنند؛ همه این افراد را می‌توان به‌ عنوان مدعیان مهدویت معرفی کرد.

لازم به ذکر است که مسئله مدعیان مهدویت که ارتباط عمیقی با اعتقادات و باورهای تمام مسلمانان دارد، یک مسئله تاریخی نبوده و در دوران معاصر و کنونی نیز افرادی با طرح ادعاهای مختلف و دروغ‌های فراوان پا به این وادی گذاشته‌اند و ادعاهای شگفتی را در مورد خود مطرح می‌کنند که «احمد الحسن» یکی از آن‌ها است. او که چند سالی است حرکت خود را در عراق آغاز کرده است و افرادی را دور خود جمع کرده است و ادعا می‌کند که پنجمین فرزند باواسطه امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است. البته ادعاهای این فرد به همین‌جا ختم نمی‌شود و او تا به حال ادعاهای دیگری چون یمانی بودن، سفارت و وصایت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را برای خود مطرح کرده است.
برای آگاهی از شخصیت و ادعاهای احمد الحسن ابتدا لازم تا او را بر اساس دلایل واقعی و قابل استناد و نه ادعاهای او و هواداران افراطی‌اش بشناسیم.

زندگی احمد الحسن
او احمد اسماعیل صالح السلمی البصری نام دارد، در سال 1968 م در توابع بصره به دنیا آمد. او در سال 1992 م از دانشکده مهندسی در رشته شهرسازی فارغ‌التحصیل شد[1] و تا سال 1999 میلادی اطلاعات دقیقی از زندگی او در دست نیست و در واقع مشخص نیست او در این دوران به چه‌کاری اشتغال داشته است؟ و چه مسائلی در زندگی او به وقوع پیوسته و با چه کسانی در ارتباط بوده است؟

وی در سال 1999 میلادی به نجف آمده و در مدت کوتاهی در کلاس‌های درسی حوزه شرکت می‌کند. وی در این سال به علت فعالیت علیه دولت عراق به همراه فردی به نام حیدر مشتت به زندان می‌افتد؛ ولی در سال 2001 میلادی از زندان آزاد می‌شود و مجدداً به نجف باز می‌گردد و این بار علیه حوزه علمیه نجف که بیش از هزار سال مهد تشیع بوده و علمای بزرگی را به جهان اسلام معرفی کرده به فعالیت می‌پردازد و مدعی می‌شود که امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در عالم خواب و رؤیا دستوراتی را به او داده است.
وی به همراه همان حیدر مشتت در سال 2003 میلادی ادعای مشترکی را آغاز کردند که مطابق آن احمد الحسن فرزند و فرستاده امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و حیدر مشتت نیز یمانی آل محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی شد و آنان مقری را در نجف برای ساماندهی فعالیت‌های خود در نظر گرفتند و با صدور اولین بیانیه خود در سال 2003 میلادی فعالیت علنی خود را آغاز کردند.[2]

بر همین اساس حیدر مشتت، اولین سفر تبلیغی خود را به جنوب عراق آغاز کرد و پس از مدتی هم به همراه شخصی به نام عیسی المزرعاوی وارد ایران شد و در استان خوزستان مشغول به تبلیغ برای ادعاهای خود و احمد الحسن شد، وی حتی در سفری که به شهر قم داشت تلاش کرد تا برخی از اساتید و علمای حوزه علمیه قم را فریب دهد، ولی در این راه موفق نبود و پس از تحمل چند ماه زندان به عراق برگشت.[3]

بیش از یک سال از هم‌کاری احمد الحسن با حیدر مشتت نگذشته بود که روابط میان آن‌ها دست‌خوش آتش اختلافات شد و این اختلاف در سال 2005 م شعله‌ور گردید و کار به‌جایی رسید که شروع به تکذیب هم کردند و احمد الحسن در طی بیانیه‌ای به‌صورت هم‌زمان خود را وصی امام و یمانی موعود معرفی کرد و گفت: «امر من روشن‌تر از خورشید در وسط روز است و من اولین مهدی و همان یمانی موعود هستم.» حیدر مشتت هم به فعالیت‌های گسترده‌ای علیه احمد الحسن مشغول بود و این دو به‌صورت مستمر یکدیگر را تکذیب و لعن می‌کردند و این نزاع تا زمان ترور و قتل حیدر مشتت ادامه داشت. یاران و هوادارن حیدر مشتت احمد الحسن را مسئول قتل او می‌دانند.[4]

در نتیجه: آنچه از بررسی زندگی و ادعاهای احمد الحسن برای انسان مشخص می‌شود این است که؛ احمد الحسن بعد از ادعاهای عجیب و شگفت‌آورش معروف شد و اطلاعات دقیق و قابل‌اعتنایی از زندگی او در دسترس نیست و تنها چیزی که از او در اختیار افراد قرار دارد فهرستی از ادعاهای بلند بالا است که هرلحظه ممکن است تغییری در آن‌ها حاصل شود؛ مانند آن چیزی که در جریان نزاع او با شریک سابقش حیدر مشتت رخ داد و تا ترور و قتل حیدر ادامه داشت. 

برای مطالعه بیشتر به آثار زیر مراجعه فرمایید.
«مهدیان دروغین» اثر رسول جعفریان.
«درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری» تالیف علی محمدی هوشیار.
«دجال بصره» نوشته علی کورانی عاملی.

*نویسنده: hosein1393

___________________________
پی‌نوشت  
[1]. أدعیاء المهدویه، المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه، بغداد، ص121.
[2]. درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری، علی محمدی هوشیار، آوای قرآن، ص26-25.
[3]. همان، 27.
[4]. دجال بصره، علی کورانی عاملی، بوستان کتاب، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، قم، ص50-40.

نظرات (۲)

لطفا وبلاگ ما رو دنبال بفرمائید
بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی