وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

ایران مطلب: هر حکومتی پرچمی مخصوص به خود دارد، پَرچَم یا دِرَفْش (به فارسی افغانستان: بیرق یا جَهَنده) نماد یک گروه، سازمان، یا کشور است که بیشتر روی پارچه یا کاغذ به صورت رنگی درست می‌شود. در قدیم، پرچم نماد اتحاد و تمایز در جنگ‌ها به شمار می‌رفته‌است.

تاریخچه استفاده از پرچم

پیشینه استفاده از پرچم در بین قبائل، چه در جنگ و چه در صلح، به روزگار باستان باز می‌گردد. آن گونه که از منابع تاریخی بر می‌آید، تمدن‌های گوناگون،شرق و غرب از آن بهره می‌جسته‌اند هر چند به طور دقیق مشخص نیست که نخستین بار استفاده از آن توسط چه کسی و در چه زمانی بوده است.

پر واضح است که پرچم، به دلیل اینکه نماد همبستگی لشکر بوده، یکی از اهداف دشمن برای از بین بردن پرچم‌دار و به زمین انداختن پرچم برای تضعیف روحیه جنگاوری لشکر مقابل به شمار می‌رفته‌است. در بسیاری از جنگ‌ها یکی از منصب‌های مهم، «پرچم‌داری» بوده‌ است چرا که پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در شعار بوده؛ به گونه‌ای که هر گاه پرچم از دست پرچم‌دار می‌افتاده، نوعی شکست و از هم گسیختگی برای لشکر به‌شمار می‌آمده ‌است.

در بین ایرانیان، پرچم به درفش کاویانی نیز شهرت داشته‌است. علت این نام‌گذاری آن بود که در ایران‌زمین خیزشی توسط «کاوه آهنگر» علیه پادشاه زمان خود «ضحّاک» پایه‌ریزی شد و او پیش‌بند کار خود را که از چرم سرخ‌رنگی بود، بر فراز چوبی قرار داد و قیام خود را آغاز کرد. و از آن پس به «درفش کاویانی» یعنی پرچم کاوه‌ای‌ها شهرت یافت. که بعدها به بسیاری ار بهترین جواهرات و سنگ های با ارزش زمان مزین شدو از درفش کاویانی در جنگ ایران و اعراب نیز در کتب تاریخی نامی به میان آمده‌است.

امروز پرچم هر کشور به عنوان یک نماد بسیار پرمعنی و بیانگر هویت، تاریخ، فرهنگ و فلسفه‌ی هر کشور، در ایجاد همبستگی و اتحاد شهروندان، قومیت‌ها، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، مناطق جغرافیایی و اجتماع‌های فرهنگی مختلف ذیل ملت‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند

نشانه‌‌گذاری‌ها در پرچم

در پرچم ملی کشورها علاوه بر رنگ‌ها از برخی علائم و نشانه ها استفاده می شود؛ در جریان جنگ‌های بزرگ تاریخی سربازانی که در جنگ‌ها حضور داشتند برای شناساندن خود به دیگران، علائم و یا نقش‌هایی را روی سپرهایشان نقاشی می‌کردند، این نقش ها کم‌کم در پرچم ها به کار گرفته شد و در نقش پرچم‌های امروز می توان علائم، خطوط، ملیت‌ها، مثلث‌ها‌ و آرم کشورها را مشاهده کرد.

صلیب که روی پرچم برخی کشورهای مسیحی دیده می شود نشانه به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (علیه السلام) است و در پرچم کشورهایی مانند سوئد، دانمارک، یونان و… دیده می شود.

اهمیت پرچم

پرچم‌ها نقش و اهمیت بسیار پررنگی یافتند و از جایگاه برجسته‌تری در عرصه‌ی سیاست برخوردار شدند. در حال حاضر 193 کشور در جهان وجود دارند که همگی دارای نمادی به نام پرچم برای ابراز هویت خود هستند. بسیاری از کشورهای استقلال‌یافته پرچم‌هایی را براساس ایدئولوژی و رویکرد احزاب سیاسی یا گروه‌هایی که استقلال آن کشور را به ارمغان آورده بود، طراحی و استفاده کردند. امروز پرچم هر کشور به عنوان یک نماد بسیار پرمعنی و بیانگر هویت، تاریخ، فرهنگ و فلسفه‌ی هر کشور، در ایجاد همبستگی و اتحاد شهروندان، قومیت‌ها، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، مناطق جغرافیایی و اجتماع‌های فرهنگی مختلف ذیل ملت‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

پرچم، به دلیل اینکه نماد همبستگی لشکر بوده، یکی از اهداف دشمن برای از بین بردن پرچم‌دار و به زمین انداختن پرچم برای تضعیف روحیه جنگاوری لشکر مقابل به شمار می‌رفته‌است. در بسیاری از جنگ‌ها یکی از منصب‌های مهم، «پرچم‌داری» بوده‌است چرا که پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در شعار بوده؛ به گونه‌ای که هر گاه پرچم از دست پرچم‌دار می‌افتاده، نوعی شکست و از هم گسیختگی برای لشکر به‌شمار می‌آمده‌است

پرچم امام زمان به چه شکل است

انقلاب جهانی حضرت مهدی(علیه السلام) نیز پرچم مخصوصی دارد و بر آن شعاری نقش بسته است. البته هر چند درباره شعار پرچم آن حضرت اختلاف است، ولی نکته‏ای در همه اقوال مشترک است و آن این که مردم را به فرمانبری از حضرتش دعوت می‏کند.

اینک به ذکر چند نمونه در این باره بسنده می‏کنیم:

در روایتی آمده است: «بر روی پرچم حضرت مهدی (علیه السلام) نوشته شده است: «گوش شنوا داشته باشید و از حضرتش اطاعت کنید».

در جای دیگری می‏خوانیم: «شعار پرچم مهدی (علیه السلام) «البیعة للَّه؛ بیعت برای خدا می‏باشد».

عبدالله عجلان گوید ما در خدمت امام ششم علیه السلام ظهور قائم علیه السلام را یادآور شدیم به او عرض کردیم از کجا برای ما فراهم شود که این موضوع را بدانیم گفت نشانه اینست که هر کدام شما صبح از خواب برخواستید در زیر بالین خود نامه ای دریابید که بر آن نوشته است طاعه معروفه فرمانبری افتخار آمیز، و روایت شده است که بر پرچم مهدی علیه السلام نقش است که اَلبَیْعةُ للّه (بیعت برای خدای عزوجل است)

      ای آنکه در نگاهت حجمی ز نور داری          کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟

   چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابی         ای آنکه در حجابت دریای نور داری


پی نوشت:

امام باقر (علیه السلام) به ابوحمزه فرمود: «گویا قائم اهل بیتم را می‏بینم که وارد نجف می‏شود و هنگامی که به بالاترین نقطه نجف رسید، پرچم رسول خدا (صلی الله علیه) را می‏گشاید. زمانی که پرچم باز شد، فرشتگانی که در جنگ بدر حضور داشتند، بر او فرودمی‏آیند». عیاشی، تفسیر، ج‏1، ص‏103؛ نعمانی، غیبة، ص‏308؛ کمال الدین، ج‏2، ص‏672؛ تفسیر برهان، ج‏1، ص‏209؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏326.

نظرات (۱)

با عرض سلام و خسته نباشید مفتخر هستیم افتتاح سرویس وبلاگدهی نت لاگ با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا را به عرض شما برسانیم.

www.nlog.ir

      امکان انتقال کامل مطالب وبلاگ فعلی به وبلاگ جدید خود در نت لاگ بصورت اتوماتیک www.nlog.ir      نت لاگــ سیستمی قدرتمند مبتنی بر پایه جدیدترین تکنولوژی روز میباشد و به شما این امکان را میدهد تا بتوانید به سادگی وبـلاگ شخصی, مذهبی, ورزشی و یا شرکتی خود را ساخته و به انتشار محتوای خود بپردازید . ثبت وبـلاگ در نت لاگ کاملا رایگان می باشد و شما میتوانید در چند ثانیه وبـلاگ مورد نظر خود را ایجاد نمائید.  

  www.nlog.ir

اولین سرویس وبلاگ دهی دارای انجمن پشتیبانی

http://forum.nlog.ir/

 


 اختصاص یک آدرس اینترنتی بصورت http://YourName.nlog.ir 
 اختصاص 300 مگابایت فضا برای آپلود فایل در پنل مدیریت وبلاگ (جدید) 
امکان ایجاد و مدیریت آسان مطالب با ادیتور پیشرفته و قدرتمند فارسی 
 امکان درج آسان تصاویر، پیوندها و تغییر در رنگ یا اندازه نوشته ها 
 امکان درج ادامه مطلب و نمایش متن کامل پست در یک صفحه دیگر 
 امکان ارسال مطلب از طریق پیام کوتاه (جدید)
 امکان انتقال مطالب از سایر سرویس ها 
 امکان ارسال مطلب به آینده 
 امکان ذخیره مطالب بصورت پیش نویس 
 امکان نمایش مطالب بصورت سنجاق شده (مطلب ثابت
 امکان درج برچسب برای هر مطلب 
 امکان موضوع بندی کردن وبلاگ و اضافه کردن زیر موضوع 
 امکان تایید نظرات خوانندگان جهت نمایش 
 امکان طراحی اختصاصی قالب و یا تغییر در قالب ، رنگها و طرح وبلاگ 
 امکان استفاده از قالب سایر سرویس های وبلاگ دهی (جدید) 
 امکان اضافه کردن صفحات اضافی به وبلاگ 
 امکان ارسال پیام به مدیران وبلاگهای دیگر موجود در سرویس وبلاگدهی نت لاگ (جدید) 
 امکان چت خصوصی بین مدیران وبلاگها (جدید) 
 امکان ایجاد دوستی بین وبلاگها و اضافه کردن به عنوان دوست (جدید) 
 امکان اضافه کردن نویسنده های وبلاگ با شناسه های متفاوت (وبلاگ گروهی
 امکان عضو گیری برای هر وبلاگ و مدیریت اعضا
 امکان نمایش ادامه مطلب فقط برای کاربران عضو
 اختصاص امکاناتی چون پیوندهای روزانه ، لینکستان ، آمارگیر ، نظر سنجی و ... 
 اختصاص پروفایل حرفه ای برای مدیر وبلاگ 
 اختصاص صندوق تماس با مدیر وبلاگ 
 و امکاناتی که با ثبت وبلاگ در سرویس وبلاگدهی نت لاگ با آنها آشنا خواهید شد ...