وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

همه‌ی ما تجربه‌ی برخورد با افراد خودخواه را داشته‌ایم. افرادی که اگر مجال بیابند، به‌شدت دوست دارند در مرکز توجه قرار بگیرند و بی‌وقفه از خود و پیروزی‌های ریز و درشت‌شان سخن بگویند. افرادی که خود را سلطان هر جمعی می‌بینند و فکر می‌کنند، قلب تپنده‌ی عالم هستند. مواجهه با این افراد انرژی‌های منفی زیادی به اطراف منتقل می‌کند. چون در بهترین حالت اگر از آنها متنفر نشویم، خودمحوری و خودخواهی‌شان باعث می‌شود علاقه‌ای به ارتباط با آنها نداشته باشیم. معاشرت با این افراد، لذت‌بخش نیست. فرض کنید با کسی روبه‌رو هستید که مدام می‌خواهد از موفقیت‌ های خود، خاطراتش و … بگوید. خب، این حجم از خودمحوری اصلا قابل تحمل نیست. درمان خودخواهی باعث می‌شود در اولین ملاقات‌ها، فردی تأثیرگذار و دوست‌داشتنی باشیم. برای افراد دیگر مهم نیست که شما چقدر باهوش هستید، نمره‌های خوبی می‌گیرید، ثروتمند هستید و …، بلکه آنها زمانی شما را دوست خواهند داشت که از معاشرت با شما لذت ببرند و حس خوبی برای‌شان به جای بگذارید. پس اگر «خود»، واژه‌ای پربسامد در ادبیات زندگی شماست، حتما به درمان خودخواهی بپردازید. خیلی از حرکات روزانه‌ی ما در رابطه با خانواده، دوستان، جامعه و حتی کره‌ی زمین از روی خودخواهی است. بله خودخواهی است که باعث می‌شود در اتوبوس و مترو رفتار خوبی نداشته باشیم، خودخواهی است که باعث می‌شود وضعیت محیط زیست‌مان روزبه‌روز بدتر و بدتر بشود. ما برای درمان خودخواهی روش‌هایی سراغ داریم که با شما در میان خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

۱. شنونده‌ی خوبی باشید

برای درمان خودخواهی شنونده خوبی باشید

به دیگران توجه نشان بدهید و به حرف‌هایشان گوش کنید. برای درمان خودخواهی باید به این درک برسیم که گوش سپردنِ واقعی و مؤثر به حرف‌های دیگران، چقدر مهم است. فرض کنید، فردی هر وقت شما را می‌بیند، مکررا درباره‌ی همان چیزهایی از شما سؤال می‌کند که دقیقا دفعه‌ی قبلی راجع‌ به آنها صحبت کرده‌اید. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ احساس نادیده گرفته شدن، بی‌اهمیت بودن، غیر از این است؟ پس سعی کنید شنونده‌ی خوب و آرامی باشید. تنها به‌دنبال جواب دادن نباشید. گوش کنید و جاده‌ای دو طرفه از مکالمه‌ی مفید با افراد بسازید.

۲. به دیگران کمک کنید

مهربان باشید. اگر کاری از دست‌تان برمی‌آید دریغ نکنید. برای انجام کارهای کوچک و ساده که وقتی از شما نمی‌گیرند، حتما پا پیش بگذارید. کمک کردن قبل از آنکه برای سایرین مفید باشد، برای خودتان آرامش‌ بخش و خوشحال‌کننده است. وقتی به دیگران پیشنهاد کمک می‌دهید، بدون شک آنها خوشحال می‌شوند و شما را دوست خواهند داشت و اگر روزی شما هم به کمک احتیاج داشته باشید، سریع خودشان را می‌رسانند.

۳. متواضع باشید

برای درمان خودخواهی متواضع باشید

به خاطر موفقیت‌هایی که کسب می‌کنید، مغرور نشوید. همیشه فروتن بمانید. از پیروزی‌های خود مدام حرف نزنید. اگر واقعا موفق هستید، نیازی به ستایش و تشویق دیگران ندارید. ضمن اینکه موفقیت‌ها ناخودآگاه جلب توجه می‌کنند و همه دیر یا زود، آنها را می‌بینند. پس فروتنی و تواضعِ خود را حفظ کنید و اصطلاحا از پز دادن بپرهیزید.

۴. خود را مقایسه نکنید

خود را با دیگران مقایسه نکنید. اگر مدام در پی قیاس توانایی‌ها و دارایی‌های خود با دیگران باشید، طمع پیروزی و موفقیت به مذاق‌تان خوش می‌آید و برای رسیدن به برتری، فقط خود را می‌بینید. رفته رفته، خودخواه می‌شوید و قادر نخواهید بود برای دیگران آرزوی شادی و موفقیت کنید. مقایسه کردن خود با دیگران اساسا کار بیهوده‌ای است، چون همیشه و همیشه افرادی برتر از شما و همین‌طور ضعیف‌تر از شما روی این کره خاکی وجود دارند، پس سعی کنید فقط رقیب خودتان باشید.

۵. از دیگران تعریف کنید

برای درمان خودخواهی از دیگران تعریف کنید

وقتی دیگران از شما تعریف می‌کنند، با فروتنی آن را بپذیرید و شما هم در مقابل، آن فرد را ستایش کنید. این حرکت باعث خلق چرخه‌ی مهربانی در روابط شما می‌شود و هم خودتان خوشحال می‌شوید و هم دیگران از معاشرت با فردی مهربان و دوست‌داشتنی لذت می‌برند. درمان خودخواهی بسیار ساده است ولی نتایج شگفت‌انگیزی به همراه دارد.

۶. سپاسگزار باشید

در برابر محبت‌ها و زحمات دیگران قدردان باشید. اگر کسی برای شما کار کوچکی انجام داد از او تشکر کنید و سعی کنید با مهربانی، لطف او را پاسخ بدهید. سپاسگزاری کردن درک بالای شما از محبت و روابط انسانی را نشان می‌دهد و کم‌کم می‌آموزید که در این جهان هستی برای وجود نعمات بسیار زیاد شکرگزار کسی باشید که هر چه داریم از اوست.

۷. مثبت حرف بزنید

برای درمان خودخواهی مثبت اندیش باشید

مدام ایراد نگیرید، غُر نزنید، انتقاد نکنید. اگر وضعیت را نامناسب می‌بینید، لزومی ندارد مدام با شکوه و گلایه کردن محیط را پر از انرژی منفی کنید. ارتباط با فردی که مثبت نمی‌اندیشد و حرف نمی‌زند، خیلی سخت و دشوار است. بذر شادی و مثبت‌اندیشی را به دور و اطراف خود بپاشید و ببینید که دیگران و خودتان چقدر خوشحال‌تر خواهید بود. فردی که مدام گلایه می‌کند، خودخواه است. چون با تخلیه سیاهی‌ها از درون خود سعی می‌کند به آرامش برسد و دیگران را نادیده می‌گیرد. مثبت باشید و مثبت حرف بزنید.

۸. به جمع توجه کنید

در انجام کارهای مختلف و هدف‌گذاری کردن فقط منفعت خود را در نظر نگیرید. سعی کنید در پایان هر کاری نتیجه را به شکل عمومی و کلان در نظر داشته باشید. عواقب تصمیم‌ها و منافع عایدی را برای همه پیش‌بینی کنید. اگر فقط به خودتان بیندیشید، در واقع فرد خودخواهی هستید که رفته‌رفته طرفداران و حامیان خود را از دست می‌دهد و مطمئنا در روزی که به کمک نیاز پیدا می‌کنید، تنها خواهید ماند.

۹. همدلی کنید

برای درمان خودخواهی همدرد باشید

افراد خودخواه با شنیدن بدبختی‌ها و مشکلات دیگران خوشحال می‌شوند. اول از همه از اینکه در جایگاه بد آنها نیستند، لذت می‌برند و بدون کوچک‌ترین احساس ناراحتی غیبت می‌کنند و قادر نیستند خود را به جای فرد بیچاره‌ای بگذارند که با مشکلات دست به گریبان است. برای درمان خودخواهی باید همدردی و همدلی کردن را یاد بگیرید. سعی کنید دیگران را درک کنید و ببینید اگر جای آنها بودید چه بر سرتان می‌آمد.

۱۰. برنامه‌های گروهی بچینید

مهمانی بدهید و دوستان و اعضای خانواده‌تان را دعوت کنید. سعی کنید میزبان خوبی باشید و مطابق خواسته‌های مهمان‌هایتان عمل کنید. سفرهای گروهی شما را از خودخواهی و انجماد تنهایی، به دور می‌کنند و باعث می‌شوند به درک بهتری از روابط انسانی برسید.

۱۱. واکنش‌های رفتاری اطرافیان را بسنجیدواکنش اطرافیان را بسنجید

برای درمان خودخواهی باید به اطراف خود با دقت نگاه کنید. ببینید دیگران در ارتباط با شما چه واکنش‌هایی از خود بروز می‌دهند و چگونه رفتار می‌کنند. این کار باعث می شود میزان علاقه‌مندی آنها به خود و موفقیت در برقراری ارتباط به دور از خودخواهی را بهتر بشناسید. مثلا زبان بدن افراد گویای خیلی چیزهاست. وقتی فردی در گفت‌وگو با شما تماس چشمی دارد و در مکالمه شرکت می‌کند، نشان می‌دهد که به شما علاقه دارد و از حرف زدن با شما لذت می‌برد. واکنش‌ها را بررسی کنید و ببینید در کجا دیگران از شما خسته می‌شوند و رغبتی به ادامه‌ی تعامل ندارند.

۱۲. پرتوقع نباشید

افراد خودخواه از زمین و زمان توقع دارند. دوست دارند هر زمان که اراده کنند همه در اختیارشان باشند و درصدی هم احتمال نمی‌دهند که دیگران هم کار و زندگیِ خودشان دارند و لزومی ندارد که مطابق با اراده و میل آنها رفتار کنند. ملاحظه داشته باشید و بدانید برای درمان خودخواهی باید کم‌توقع باشید. خود را به جای دیگران بگذارید و سعی کنید آنها را درک کنید.

۱۳. ارتباط مؤثر برقرار کنید

برگرفته از:lovepanky.com ezinearticles.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی