وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

مصرف سیگار به عنوان یک چالش حاد بهداشتی و از عوامل اصلی بیماریها، روز به روز در بین اقشار مختلف رو به افزایش است و مهار و مدیریت این معضل اراده های روشن را می طلبد.
عالی نیوز به نقل از هدانا: فقر فرهنگی هر روزه در کشور سیگارهایی را برمی افروزد که منابع مالی و جانی زیادی را دود کرده و به هوا می برد.

بر اساس تحقیقات پزشکی، سیگار با بیش از چهار هزار ماده سمی، نقش تخریبی وسیعی را در بدن باعث می شود و آثار زیانبار آن با اولین استنشاق دود با آسیب ژنها و تخریب اندامهای مختلف آغاز می شود.

یکی از دغدغه های مهم در خصوص سیگار، کاهش سن مصرف حتی تا 12 و 13 سال و گرایش زنان به این ماده دخانی اعتیادآور است که این مهم زنگ خطر را به صدا درآورده و مسوولیت تصمیم سازان و متولیان حوزه بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی را دوچندان می کند.

محققان دپارتمان سلامت و خدمات انسانی بر این باورند که هر پک به سیگار زهری مهلک در جای جای بدن است و نه تنها فرد سیگاری را قربانی می کند بلکه سلامت افراد مجاور وی را به خطر می اندازد.

معضل فرهنگی در خصوص سیگار و قلیان این است که این مواد اعتیاد آور جایگزین سرگرمی های سالم شده و در میان قشر جوان و تحصیل کرده این مشکل به شکل پررنگ تری خودنمایی می کند.

بر اساس آمار بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر استان مرکزی، به طور متوسط 12 و 57 صدم درصد مردم این استان روزانه سیگار مصرف می کنند درحالیکه این شاخص در کشور 11 و 23 دهم درصد است.

میانگین مصرف روزانه سیگار در جمعیت شهری 15 تا 24 سال استان مرکزی 11 و 37 صدم درصد و در جمعیت روستایی 14و 62 صدم درصد است که در هر دو شاخص آمار استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر بوده و نیازمند حساسیت در برنامه های کنترلی و مراقبتی است.

این آمار همچنین میانگین مصرف روزانه قلیان در استان مرکزی را 92 صدم درصد اعلام کرده که شیوع مصرف آن در جامعه شهری استان روزانه 84 صدم درصد و در جمعیت روستایی یک و پنج صدم درصد است.

با توجه به حملات ویرانگر سموم موجود در دود قلیان نسبت به سیگار، فرهنگ سازی در جامعه برای پرهیز دادن اقشار مختلف جامعه از این ماده امری ضروری است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی گفت: بخش اعظم بیماریهای غیرواگیر در جامعه مولود رفتارهای نادرست در زندگی از جمله مصرف سیگار و قلیان است.

ˈغلامرضا فتح آبادیˈ افزود: در نگاه اجمالی به عملکرد مدیریت و سیاست های بهداشتی و اجرایی سالهای گذشته، ضعف در برنامه های مقابله ای و مهار کنترل عرضه و تقاضا مشهود است و برای مثال قانون ممانعت از فروش سیگار به افراد زیر 18 سال در بسیاری از موارد موفق نبوده است.

وی توضیح داد: یکی از قوانین مهم در این بخش ممانعت مصرف سیگار در اماکن عمومی و سربسته است که این قانون نیز در بسیاری از موارد به شکل کامل اجرا نشده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی بیان کرد: با وجود ابلاغ قانون جمع آوری قلیان از اماکن عمومی و تفریحی، درحال حاضر در این بخش نیز وحدت رویه و عزم جدی مشاهده نمی شود و در بیشتر اماکن عمومی تفریحی قلیان به عنوان پای اصلی ساعات فراغت خانواده ها و جوانان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: رویکرد برنامه های سلامت در دولت یازدهم بر تقویت خودمراقبتی گذاشته شده و این به معنای آن است که مهار آسیبهای سیگار باید جدی گرفته شود.

دکتر ˈحسن طاهر احمدیˈ افزود: بنیه فرهنگی جامعه باید به این سمت هدایت شود که افراد سیگاری به طور اکتسابی، آگاهانه و هدفمند به سوی ترک مواد دخانی پیش بروند و احترام به حقوق شهروندی، اخلاق انسانی و مدیریت منابع نهادینه شود.

وی عنوان کرد:سیگار تنها ماده اعتیادآوری است که به طور قانونی در دسترس همگان قرار دارد و سهولت دسترسی و قیمت ارزان آن از مهم ترین فاکتورهایی است که موجب تسهیل در مصرف آن می شود.

وی با بیان اینکه عامل 80 تا 90 درصد دلایل ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است، گفت: بر اساس آخرین آماری که از مسئولان و متخصصان و نهادهای مسئول به دست آمده، 80 درصد سیگاری های دنیا در کشورهایی با درآمد اقتصادی اندک ساکن هستند و روزانه 100 هزار نفر در دنیا سیگار کشیدن را آغاز می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: پنج هزار میلیارد نخ سیگار سالانه در جهان دود می شود و هر نخ سیگار پنج دقیقه از عمر انسان می کاهد.

دکتر طاهر احمدی مصرف سالانه سیگار در کشور را 62 میلیارد نخ اعلام کرد و افزود: متوسط میزان مصرف سیگار در ایران روزانه 16 نخ است و سالانه یک میلیارد و 740 میلیون تومان در کشور بر اثر استعمال دخانیات دود می شود.

یک متخصص سم شناسی در استان مرکزی گفت: تاکنون اطلاع رسانی از ترکیبات سمی موجود در سیگار بیشتر در حوزه بیماریهای قلبی و ریوی مطرح شده درحالیکه دود سیگار طیف وسیعی از تخریب ها را در بدن به همراه دارد که مردم باید از آن آگاه شوند.

دکتر سید ˈمحمد جمالیانˈ افزود: دود سیگار با بسیاری از مشکلات نظیر ریزش مو ، بیماریهای پوستی و ایجاد چین و چروک در اطراف چشم ها و لب و بروز التهاب در گوش میانی ، حلق و بینی مرتبط است.

وی عنوان کرد: تحقیقات بیانگر آن است که فاسد شدن دندانها در افراد سیگاری یک و نیم برابر از افراد سالم بیشتر است و این افراد اغلب با مشکلات التهاب معده و اثنی عشر و زخم دستگاه گوارشی، اختلالات خونی نظیر زردی ناشی از پاره شدن گلبولهای قرمز و کم خونی دست و پنجه نرم می کنند.

این متخصص سم شناسی اظهار کرد: کاهش میزان اسپرم و پایین آمدن جریان خون در دستگاه تناسلی از دیگر عوارض مصرف سیگار و مواد دخانی است.

دکتر جمالیان بیان کرد: پژوهشها، نقش مواد سمی دود سیگار در بروز و تشدید پوکی استخوان را ثابت کرده و سیگاری هایی که دچار شکستگی استخوانی می شوند نیز با تاخیر در التیام و ترمیم عضو مصدوم مواجه اند.

وی ادامه داد: ترکیبات سمی دود سیگار همچنین در کاهش ترشح انسولین و افزایش قند خون، بالا رفتن میزان چربی خون و ایجاد چسبندگی پلاکت ها اثرگذاری مستقیم دارد.

 

این متخصص سم شناسی توضیح داد: یکی از سموم مهم در دود سیگار نیکوتین است که سمی و کشنده بوده و به عنوان آفت کش استفاده می شود و با حرارت 800 درجه سانتیگرادی آتش سیگار به سرعت تبخیر و به عنوان عامل خطرآفرین درکمین سلامت افراد است.

دکتر جمالیان یادآور شد: ورود نیکونین در بدن موجب بروز بی اشتهایی، انقباض عروق بینی، فلج شدن مژک های تنفسی و تشدید سینوزیت می شو.

وی اضافه کرد: مصرف مداوم سیگار موجب می شود که فرد تنواند ترشحات ریوی را به خوبی تخلیه کرده و به بیماریهای مزمن ریه مبتلا می شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از زیان های نیکوتین کاهش ترشحات بی کربنات لوزالمعده و بروز مشکلات سوء هاضمه است و افرادی که زیاد سیگار مصرف می کنند با علایم مسمومیت نیکوتینی نظیر سردرد، تپش قلب، خشکی دهان، وزوز گوش، اختلال بینایی و عوارض قلبی و عروقی مواجه اند.

این متخصص سم شناسی توضیح داد: نیکوتین موجب افزایش ترشح دوپامین در مغز و به تبع آن ترشح بیشتر هورمون آدرنالین می شود که در ابتدا ممکن است حالت سرخوشی و نیروبخشی را برای شخص به همراه داشته باشد اما در دراز مدت عوارض سرکوبگر دارد.

دکتر جمالیان افزود: یکی از ترکیبات بسیار سمی سیگار ˈتارˈ یا ˈقطرانˈ است که یک ترکیب بسیار سمی و سرطانزا است.

وی عنوان کرد: گاز آرسین موجود در دود سیگار ظرف دو هفته توان جایگزینی در بافت های بدن را دارد و انواع سرطانها به ویژه سرطان لب و دستگاه تنفسی و پارگی گلبولهای قرمز خون را سبب می شود.

این متخصص سم شناسی خاطرنشان کرد: گاز آرسین در زنان باردار از جفت عبور کرده و موجب سقط جنین، مرده زایی و یا تولد نوزاد کم وزن و کم حافظه می شود.

دکتر جمالیان گفت: یکی دیگر از ترکیبات سمی سیگار اسید سیانیدریک است که کشنده و مهلک است و آثار زیانبار آن در فلج مرکز تنفسی در مغز ، اختلال در جذب ویتامین ها به ویژه ویتامین ب 12 و ایجاد کم خونی نمایان می شود.

وی افزود: در ترکیبات دود سیگار همچنین مواد رادیواکتیو، سرب پولونیوم نیز وجود دارد که دارای ذرات آلفا هستند و این مواد به شدت بر پوست، خون و چشم سیب وارد می کند.

وی توضیح داد: آمونیاکی که در ترکیبات توتون سیگار افزوده شده خاصیت قلیایی دارد و اثرات تخریبی آن بر نسوج مخاطی غیر قابل انکار است.

دکتر جمالیان عنوان کرد: نرکیبات هیدرو کربورهای حلقوی موجود در دود سیگار نیز با مشتقات سمی تبعی، نظم سلولی را مختل کرده و سرطانزا هستند و از طریق گردش خون بافتهای مختلف بدن را در ریسک پذیری بالای تقسیم نامتوازن سلولی قرار می دهد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: بر اساس آمار بهداشت جهانی در هر ثانیه یک نفر در جهان بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهد.

دکتر ˈبابک عشرتیˈ افزود: هم اکنون 10 مرکز مشاوره مواد دخانی در استان مرکزی فعالیت دارد که با استفاده از روشهای جایگزین نیکوتین برای ترک اعتیاد افراد اقدام می کنند.

وی توضیح داد: در هفت سال اخیر یکهزار و 884 نفر برای ترک اعتیاد به این مراکز مراجعه داشته اند که در مجموع 904 نفر ترک سیگار داشته اند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: سیگار شروع کننده مصرف سایر مواد مخدر ، محرک و سکرآور است و خانواده ها نباید آلودگی فرزند خود به سیگار را دست کم بگیرند.

دکتر عشرتی اظهار کرد: تحقیقات بیانگر آن است که اثر اعتیاد آور سیگار بیش از اعتیاد به هروئین است و همین موضوع شرایط ترک آن را سخت می کند.

وی عنوان کرد: وجود کربوکسی هموگلوبین در خون افراد سیگاری نسبت به مردم عادی 15 برابر بالاتر است و آثار مخرب مسمومیت با منواکسید کربن بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر متوسط سن مصرف سیگار در کشور 20 سال است که این میزان در استان مرکزی 21 سال برآورد شده است.

این پژوهشها نشان می دهد که 18درصد مصرف کنندگان سیگار در استان مرکزی را افراد 15تا 24ساله شامل می شوند که جمعیت مولد و فعال این خطه هستند و سلامت آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

15 درصد مردم استان مرکزی در ردیف مصرف کنندگان همیشگی دخانیات هستند و با اشاره به اثرات مرگبار استعمال مواد دخانی تدوین برنامه نهضت فرهنگی مقابله با سیگار با مشارکت آگاهانه همه اقشار در این استان ضروری است.

برای پیشگیری از مصرف دخانیات نیاز است برنامه های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در کنار سایر اقدامات قهری به کار گرفته شود و در این زمینه نقش آموزش و پرورش کلیدی است.

صدا و سیما و رسانه های جمعی به عنوان مرجع راهبری افکار عمومی رسالت سنگینی را در نهضت اطلاع رسانی منع سیگار و آگاهی رسانی لایه های اجتماعی برعهده دارند.

کارشناسان و دست اندرکاران امور اجرایی و بهداشتی استان مرکزی بر این باورند که کانون اصلی کاهش مصرف سیگار در تقویت نظارت بر حسن اجرای قانون، ایجاد همگرایی و وحدت رویه بین دستگاههای متولی و تکیه بر تغییر باورهای غلط فرهنگی و فقر اطلاعاتی است.ک/4

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی