وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

آزبست به گروهی از مواد معدنی که در بسیاری از مواد ساختمانی و همچنین قطعات خودرو و کشتی ها یافت می شوند، ارجاع می شود. از آنجایی که پیوند آن با سرطان ریه مشخص شده است، آزبست امروزه بسیار کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

 تنها افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار ندارند - حدود 20 درصد از تومورهای ریه در افراد غیر سیگاری شکل می گیرند. با این وجود، تفاوت هایی بین این دو گروه وجود دارند.

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث"، افراد مبتلا به سرطان ریه که هرگز سیگار نکشیده اند به طور معمول جوان‌تر از افراد سیگاری (و آنهایی که پیش‌تر سیگاری بوده اند) هستند، که به بیماری مبتلا می شوند. همچنین، احتمال این که زنان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا شوند بیشتر از مردان است.  

تومورها نیز متمایز هستند و به طور معمول دارای جهش های ژنی متفاوت هستند. حدود نیمی از تومورها در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند دارای جهش هایی هستند که می توانند با داروهای جدیدتر هدف قرار بگیرند. این می تواند چرایی طول عمر بیشتر افراد غیر سیگاری مبتلا به سرطان ریه نسبت به بیماران سیگاری و آنهایی که پیش‌تر سیگاری بوده اند را توضیح دهد.

پژوهشگران همچنان در حال آزمایش عوامل مختلفی هستند که می توانند موجب سرطان ریه در افراد غیر سیگاری شوند. در ادامه با برخی مهم ترین عوامل در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

رادون

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا رادون را به عنوان دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه پس از سیگار کشیدن عنوان کرده است. گاز رادون، یک محصول جانبی تجزیه اورانیم، می تواند در هوای اطراف ما وجود داشته باشد و به طور کلی بی ضرر است. خطر زمانی شکل می گیرد که این گاز رادیواکتیو به دام افتاده و متراکم می شود، همان گونه که در معادن و طبقات پایینی برخی خانه ها رخ می دهد. حتی در این شرایط، بیماری در نتیجه مواجهه بلند مدت شکل می گیرد.

از آنجایی که رادون بی رنگ و بی بو است، تنها روش برای تایید وجود آن انجام آزمایش است. کیت های انجام این آزمایش در دسترس هستند. اگر سطوح رادون بیش از حد بالا باشد، باید اقدامات لازم در راستای کاهش آن صورت بگیرد. در شرایطی که رادون در هر مکانی می تواند وجود داشته باشد، برخی مناطق با سطوح بالاتر آن مواجه هستند.

دود سیگار

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

بین 15 تا 35 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه بین افراد غیر سیگاری ممکن است در نتیجه دود سیگار شکل گرفته باشد. دو نوع متفاوت از دود سیگار وجود دارند. دود جریان جانبی که سمی تر است از سیگار روشن منتشر می شود. دود جریان اصلی نیز به دود ناشی از بازدم فرد سیگاری گفته می شود که فرد غیر سیگاری استنشاق می کند.

برخی افراد نسبت به ابتلا به سرطان ریه ناشی از دود سیگار مستعدتر هستند، که از آن جمله می توان به کودکان و افراد فقیر اشاره کرد.

آزبست

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

آزبست به گروهی از مواد معدنی که در بسیاری از مواد ساختمانی و همچنین قطعات خودرو و کشتی ها یافت می شوند، ارجاع می شود. از آنجایی که پیوند آن با سرطان ریه مشخص شده است، آزبست امروزه بسیار کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در صنایع با خطر بالا مانند ساخت و ساز مشغول به کار هستید، به ویژه اگر شغل شما شامل از بین بردن آزبست می شود، در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارید.

آلودگی هوا

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

آلودگی ناشی از فعالیت خودروها، نیروگاه ها، اجاق های چوبی، و دیگر منابع تولید کننده ذرات معلق می توانند به سرطان ریه منجر شوند. آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی در بسیاری از مناطق جهان محسوب می شود.

در سال 2013، آژانس بین المللی پژوهش سرطان (IARC) هوای آلوده را به واسطه پیوند با سرطان های ریه و مثانه به عنوان یک عامل سرطانزای بالقوه اعلام کرد.

پرتوافشانی

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

افرادی که در قسمت سینه پرتودرمانی انجام می دهند (به طور معمول برای نوع دیگری از سرطان، مانند سرطان پستان) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، حتی اگر تاکنون سیگار نکشیده باشند.

جهش های ژنتیکی

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

افزون بر تفاوت های ژنتیکی بین تومورهای سرطانی در افراد سیگاری و غیر سیگاری، پژوهشگران متوجه تفاوت های ژنتیکی در خود افراد نیز شده اند. این می تواند ارثی باشد (به همین دلیل است که سرطان ریه گاهی اوقات در خانواده ها شکل می گیرد) یا در طول زندگی فرد کسب شود.

آلودگی هوای داخلی

از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

 

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود سه میلیارد نفر در نقاط مختلف جهان از سوخت های فسیلی (چوب و ذغال) برای آشپزی یا گرم کردن خانه استفاده می کنند، یا روی شعله های باز آشپری می کنند. این نوع آشپزی همراه با تهویه ضعیف افزایش سطوح آلودگی هوای داخلی را به همراه دارد، که می تواند به سرطان ریه منجر شود.

زنان و کودکان احتمال بیشتری دارد تحت تاثیر آلودگی هوای داخلی قرار بگیرند، زیرا به طور معمول زمان بیشتری را در خانه سپری می کنند و مسئولیت آشپزی با زنان است. این نوع از آلودگی هوا بیشتر در جوامعی با میزان درآمد پایین شکل می گیرد.

 

نظرات (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.
تمدن بدلی bornos.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی