وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

محیط زیست ایسلند

در آستانه ی شروع فصل تابستان هستیم و بی شک همه منتظر هجوم انواع و اقسام پشه ها در این فصل هستیم. به قولی گویا همه ی مردم در جهان آماده اند که تبدیل به پایگاه ها اهدای خون سیار برای پشه ها شوند و از الان آماده اند اما باورتان می شود که در دنیا کشوری هم باشد که علاوه بر این که پشه ندارد، حتی در آن مار هم پیدا نمی شود؟ ایسلند دقیقا کشوری است که درباره ی آن صحبت می نماییم. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر ببینیم که در محیط زیست ایسلند چگونه هیچ مار و پشه ای زیست نمی کند.

طبیعت ایسلند

در ابتدا می خواهیم تا کمی اطلاعات از کشور ایسلند را برای شما به صورت کلی بازگو نماییم. ایسلند یکی از شمالی ‌ترین کشور اروپا و کشوری است ودر جزیره ‌ای در شمال اقیانوس اطلس قرار گرفته است. پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر این کشور، ریکیاویک است که بی شک جز زیباترین و رویایی ترین شهرهای جهان است.

این کشور روزی جز فقیرترین کشور های جهان بود اما بعد از جنگ جهانی دوم، ایسلند با صنعتی کردن ماهی گیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال توانست با قوی کردن وضعیت اقتصادی کشور خود، در سال ۱۹۹۰ تبدیل به یکی از پولدارترین های جهان شود. درباره ی شرایط آب و هوایی ایسلند باید این را بگوییم که با این که کشور ایسلند دارای آب و هوایی سرد و قطبی است، اما جریان‌ های آب گرم گلف استریم در کرانه‌ های جنوبی آن، سبب افزایش نسبی دما و جلوگیری از یخبندان‌ های گسترده در زمستان می‌ شوند.

دراین کشور موارد باور کردنی بسیاری وجود دارد که به هرکدام می توان مطلبی جداگانه اختصاص داد همچون این که شما هیچ کجا را در جهان پیدا نخواهید کرد که همانند مردم ایسلند به جن و پری و آدم کوتوله ها اعتقاد داشته باشند. اما در این جا حقیقتی درباره ی محیط زیست ایسلند وجود دارد، چیزی که عجیب است و مایه ی تعجب است، این است که این کشور هیچگونه پشه و ماری ندارد!

مار

شاید با توجه به این که حتی در زمانی که این مطلب را می خوانید احتمالا پشه ای بر روی دست شما نشسته باشد یا روبروی شما در حال پرواز باشد و همچنین هم قصد داشته باشد که بر روی بهترین وآماده ترین قسمت از بدن شما بنشیند و آن را نیش بزند واقعا برای شما عجیب باشد ولی واقعا در این کشور این دو موجود وجود ندارند.

فکرش را بکنید، جمعیت ۳۲۰ هزار نفری یکی از کشورهای جهان، در تابستان هایشان یکی از مشکلات مردم دیگر کشورهای جهان را ندارند و آن هم پشه باشد و آن وقت شما… . اگر بخواهیم این قضیه ی پشه و مار نداشتن این کشور را با توجه به حقایق علمی و تاریخی بررسی نماییم باید بگوییم که، نتایج بررسی افسانه های ایرلندی حاکی از این مسئله ی تاریخی هستند که سنت پاتریک که یکی از روحانیون قرن پنجم در ایرلند بوده است که از او به عنوان یکی از بانیان اصلی مسیحی شدن این کشور یاد می شود، به جز معرفی مسیحیت به این کشور و مردمش، به دستور او همه ی مارهای این جزیره ی سر سبز و اروپایی را جمع آوری کردند و تمامی آن ها را از بالای یکی از صخره های ایسلند که وی در آن جا به مدت چهل شبانه روز در تنهایی و عزلت گذرانده بود، همگی آن مارها را به پایین صخر و در آب پرتاب کردند!

پشه

با این که این داستان می تواند با توجه به زمان وقوعش تا حدی راضی کننده به نظر برسد اما، به نظر می رسد که عنصر شخصیتی افسانه ای به نام سنت پاتریک تنها برای توضیح این پدیده درباره ی یکی از مسائل محیط زیست ایسلند، به خاطر نبود علم کافی بوده باشد و از این رو در زمانه ی حاضر و جستجوهای علمی و حتی نیم نگاهی به تاریخ این مسئله به روشنی مشخص می گردد که اگر در حال حاضر در این کشور از مارها خبری نیست به خاطر شخص سنت پاتریک نبوده است و دلایل دیگری دارد.

بر اساس پژوهش های علمی که بر روی محیط زیست ایسلند انجام گرفته است، حقیقت امر این است که در واقعیت هیچ گاه هیچ ماری در ایسلند وجود نداشته است و حتی هیچ گونه سابقه ی فسیلی و یا افسانه ای خاص که به وجود مارها در این کشور اشاره کند، دیده نمی شود. گویا هیچ وقت هیچ نوع ماری، نه در ایسلند و نه در تمامی شبه جزیره ی بریتانیا همچون ایرلند و دیگر مکان های دیگر، وجود نداشته است.

البته این که درباره ی بریتانیا هم گفتیم باید این را اضافه کنیم که بعدها چند نوع از مارهای موجود در دنیا به بریتانیا و انگلیس راه پیدا کردند. در دوران عصر یخبندان، ایرلند و انگلستان دو کشور سردسیری بودند که به هیچ وجه زیستگاه مناسبی برای خزندگان خونسردی همچون مارها نبودند.

در محیط زیست ایسلند چگونه هیچ مار و پشه ای زیست نمی کند.

بعد از گذشت ۱۰ هزار سال، زمانی که یخ ها آب شده و این دو سرزمین به قاره ی اروپا متصل شدند، مهاجرین به سمت این کشورها روانه شدند و برخی از حیوانات را با خود به این کشور آوردند. به طور مثال، حیواناتی که توانستند به بریتانیا راه پیدا کنند را خرس های قهوه ای و گرازهای وحشی می توان نام برد. وقتی که یخ ها در ۸۵۰۰ سال پیش شروع به ذوب شدن کردند، با این که از ۶۵۰۰ سال پیش از این ماجرا می گذرد اما همین باعث شد که مارها به این منطقه راه پیدا کنند. تنها خزنده ای که توانسته بود در ایسلند تولید مثل کند، مارمولک است.

و اما حال می رسیم به این موضوع که محیط زیست ایسلند چرا پشه ندارد؟ در واقع محیط زیست ایسلند تحت تاثیر آب و هوای آن است و اگر درباره ی آن بدانیم، شگفتی ما از این مسئله تبدیل به یک دید منطقی می گردد. ایسلند پشه ندارد به این خاطر که سرمای بیش از حد این کشور مانع از وجود و تخم گذاری پشه ها می شود و به همین دلیل این کشور اصلا پشه ندارد. با این حال در این کشور تنها یک بار پشه مشاهده شده است!

در واقع در ایسلند تنها یک پشه وجود خارجی دارد که از سال ۱۹۸۰ داخل الکل در موزه ی لای به نمایش گذاشته شده است. این پشه را یک استاد دانشگاه در هواپیما دید و شکار کرد تا مردم ایسلند هم بتوانند از نزدیک پشه ببینند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی