وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

جلسه سؤال از رئیس‌جمهور صبح امروز در مجلس برگزار شد. در این گزارش ده نکته از مهم‌ترین محورهای اظهارات روحانی را می‌خوانید.

10 نکته در باب پاسخ‌های روحانی به نمایندگان| از ماجرای فیضیه تا آمار متناقض اشتغال

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ داد.در این گزارش ده محور از مهم‌ترین اظهارات رئیس‌جمهور و فضای مجلس در این جلسه را می‌خوانید:



1- لحن آرام روحانی و مرتبط دانستن سوالات به دولت یازدهم

روحانی در ابتدای صحبت‌هایش این روز را روز مبارکی برای دموکراسی،کشور و مردم‌سالاری دینی دانست. البته وی برخی سوالات نمایدگان را مرتبط با دولت قبل دانست و گفت: لحن سوالات برای دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد. 

سوال نمایندگان در ارتباط با "قاچاق"، "اشتغال"، "رکود اقتصادی"، "افزایش قیمت یکباره ارز" و استمرار تحریم‌ها بود که بیشتر این موارد در دولت دوازدهم تشدید شده است.



2- کنایه رئیس‌جمهور به کاخ سفید 

روحانی در ابتدای صحبت‌هایش به دشمنان کشور و نظام به‌ویژه آمریکا کنایه‌ای زد و گفت: به ملت بزرگ ایران باید عرض کنیم که نخواهیم گذاشت که توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشید نمی‌گذاریم که یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شدند بخواهند علیه ما توطئه کنند... کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوهبار خواهد شد. چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین قوه قضائیه، بین هر سه قوه و نیروهای مسلح تحت نظارت و راهبری مقام معظم رهبری است.



3-  توضیحات روحانی درباره قاچاق

رئیس‌جمهور ابتدا به سراغ سؤال نمایندگان درباره قاچاق رفت و گفت: دولت 600 میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مبارزه با قاچاق تهیه کرد... کاهش قیمت ارز موجب واردات قاچاق می‌شود البته 22 میلیارد دلار قاچاق را به 12/5 میلیارد رساندیم. 

روحانی البته به قاچاق سوخت در دولت اعتراف کرد و اظهار داشت: در قاچاق خروجی عمدتاً سوخت یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید و موارد دیگری مانند، نفت کوره قاچاق می‌شده و هنوز هم می‌شود. دولت با برنامه‌ریزی‌هایی که برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش و کنترل‌هایی که انجام داد، قاچاق 7.8 دهم میلیارد در سال 92 به نیم میلیارد در سال پایان 95 تبدیل شده یعنی 7 میلیارد و دویست جلوی قاچاق خروجی گرفته شده است.



4- تشکر از سپاه به خاطر مقابله با قاچاق

رئیس‌جمهور از تلاش‌های نیروهای مسلح به‌ ویژه سپاه پاسداران در مقابله با قاچاق تشکر و گفت‌: در زمینه مقابله با قاچاق، نیروی انتظامی، سربازان گمنام، نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی دارند. از 10 ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی، مبارزه با قاچاق در آب‌های جنوب یعنی خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دادیم و در منطقه غرب و شرق هم نقاطی است که مرز در اختیار سپاه است. 

تقریبا بعد از برجام، بیشتر توضیحات روحانی در ارتباط با مسئله قاچاق بود و در اظهارات یک‌ ساعته‌اش تقریبا 23 بار به مسئله قاچاق اشاره کرد. 



5- ماجرای فصل 7 سازمان ملل متحد

پاسخ بعدی رئیس‌جمهور در ارتباط با استمرار تحریم‌ها بعد از برجام بود. تنها پاسخی که نمایندگان را قانع کرد. روحانی با بیان اینکه پاسخ این سوال را وزیر خارجه کتبا داده است،گفت: برجام برای این بود که به دنیا بگوییم که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آنها به دروغ گفته‌اند، غیرصلح‌آمیز بوده و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا، قطعنامه‌های فراوانی را علیه ایران تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رساندند که برنامه هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت جهانی خطرناک است؛ لذا ایران را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند، برجام آمد تا این را بگوید که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی‌کند.

ماجرای فصل هفت سازمان ملل مربوط به گروه‌ها و کشورهایی است که اصطلاحاً نظم و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته باشند. این فصل چند بند دارد که بند 42 مهمترین آنهاست و در آن صراحتاً به استفاده از نیروی نظامی علیه یک گروه و کشور اشاره شده است.  نه طبق این قطعنامه‌ها و نه سایر قطعنامه‌های صادر شده، ایران ذیل فصل 7 قرار نداشته است. 

در قطعنامه‌های مربوط به ایران و حتی قطعنامه 1929 که از آن به‌عنوان فاجعه‌بارترین قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل یاد می‌شود نیز موارد درج‌شده صرفاً ذیل بند 41 این فصل آورده شده تا بر الزام‌آور بودن آن تأکید شود، بدین معنا اگر بنا باشد اقدام نظامی علیه ایران صورت بگیرد بایستی قطعنامه دیگری ذیل کلّیت فصل 7 یا ذیل بند 42 از این فصل به تصویب می‌رسید. و این در حالی است که همواره روسیه و چین با استدلال صحیح فوق‌الذکر مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای شده بودند.



6- فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو شد

رئیس‌جمهور در ادامه توضیحاتش درباره برجام و لغو تحریم‌ها گفت "بعد از امضای برجام و اجرایی شدن آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد اما بخشی از تحریم‌ها هسته‌ای بوده و بخشی از آن تحریم‌های آمریکا است و بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است." این ادعای روحانی در حالی مطرح می‌شود که بعد از توافق هسته‌ای گفته بود "امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود." اما نه تنها بسیاری از تحریم‌‌ها لغو نشد بلکه تحریم‌های جدیدی هم اعمال شد.



7- تقاضای روحانی از نمایندگان درباره FATF

روحانی در ادامه توضیحاتش درباره برجام، به تحریم‌های بانکی اشاره‌ای داشت و خواستار تصویب لوایح 4گانه FATF شد "امروز با حدود 300 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌های خارجی انجام دادیم... در زمینه بانک، 4 لایحه به مجلس تقدیم کردیم. 4 لایحه برای بانک اساسی است. نه تنها برای بانک، بلکه برای حیثیت ایران، اساسی است. ایران کشوری مخالف پولشویی و تروریسم است و اینها برای ما مهم است. بنابراین لوایح شما بسیار می‌تواند به ما در زمینه روابط بانکی کمک کند. یکی از این 4 لایحه تصویب و 3 مورد دیگر باقی مانده است."

لایحه اصلاح قانون مبارزه پولشویی جزو مصوبات 4گانه موسوم به FATF است که اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که می‌بایست از سوی قوه قضائیه  ارائه شود و آن را  مغایر قانون اساسی دانستند. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان دلایل مخالفتش را با FATF ارائه داده بود. 



8- نرخ اشتغال خالص چقدر است؟

روحانی در ادامه اظهاراتش به سراغ مسئله بیکاری و عدم اشتغال رفت که یکی از سوالات مهم نمایندگان در این خصوص بود. وی گفت: در زمینه بیکاری کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است. جزو کارنامه‌هایی است که کمتر در کشوری شما می‌یابید. شما ببینید در سال 84 تا 91، اشتغال ما چقدر بود. اشتغال خالص را نمی‌توانم بگویم چقدر بوده، آنقدر کم بوده که نمی‌شود گفت.84 تا 91 اشتغال خالص ما 10 هزار نفر بوده است... در طول 5 سال گذشته اشتغال خالص، 2 میلیون و 700 هزار نفر بوده است. این افتخار بزرگی برای کشور است.

این در حالی است که طبق آمار روزنامه دولت(ایران) در تاریخ 30 فروردین 96 "خالص اشــــتغال برای تمام دوره 1384 تا پایــــان 1391 ،500 هــــزار نفر بوده و از 20.6 میلیــــون نفر در ســــال 84 به 21.1 میلیون نفر در سال 92 رسیده است. یعنی به طور میانگین در دولتهای نهم و دهم، در هر ســــال حدود 60 هزار نفــــر به تعداد افراد شاغل افزوده شده است..."

این صحبت‌های روحانی کنایه ذوالنور نماینده قم را در پی داشت که خطاب به روحانی می‌گوید "آقای رئیس جمهور سوال ما این است که شما رئیس‌جمهور سوئیس یا ایران هستید؟ وقتی در مسکن مهر 5 میلیون ساختمان ساخته شده صدای کارگران را نشنیدید در سال سوم ریاست جمهوری و در افطاری رهبری از ایجاد دو و نیم میلیون شغل صحبت کردید. در همان سال آقای جهانگیری موضوع ایجاد 700 هزار شغل را مطرح کرد. امروز می‌گویید در این 5 سال دو و نیم میلیون شغل ایجاد شده است. این تضادهای آماری را چطوری می‌بینید؟"



9- روحانی: افزایش نرخ ارز به‌ دلیل مسائل اجتماعی است

رئیس‌جمهور درباره سوال نمایندگان پیرامون مسئله ارز گفت: در مسئله ارز، مسائل اجتماعی و سیاست‌خارجه آثار بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی داشت. 2  فروردین ماه امسال اقتصاددانان اجماع داشتند که نرخ واحد داشته باشیم. اگر به مسافر ارز ندهیم از کوچه و بازار ارز می‌خرند که تبدیل می‌شود به نرخی که روی همه کسبه و زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. پس این تصمیم برای کنترل وضعیت بوده و البته در اجرای هر برنامه جدیدی، سوءاستفاده هم می‌شود.



10- ماجرای فیضیه به مجلس کشیده شد

روحانی در بخش دوم صحبت‌هایش به ماجرای پلاکارد تجمع دو هفته گذشته در فیضیه هم اشاره کرد. پلاکاردی که از طرف مراجع، سپاه و جامعه مدرسین هم محکوم شد و یک طلبه سرخود روی آن نوشته شده بود "ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت".  تقریبا ماجرای  تمام شده بود اما رئیس‌جمهور دوباره به آن اشاره کرد و گفت "البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد که اهمیتی ندارد. این یک نوکر و سربازی از نوکرها و سربازهای مردم است، دلم برای اینها نمی‌سوزد. اگر من به ترور تهدید بشوم برای من مهم نیست. در همه ماه رمضان‌ها دعای قتلاً فی سبیلک فوفق لنا را زمزمه کرده‌ایم و آرزوی ما است که این را داشته باشیم. در عین حال چه شد که عده‌ای جرأت پیدا کردند، رئیس‌جمهور کشور را به مرگ تهدید کنند. چون حس کردند بین ما و شما فاصله است..."

در پایان اظهارات رئیس جمهور، رای‌گیری درباره اقناع پاسخ‌های روحانی انجام شد که نمایندگان تنها جواب یک سوال را قانع‌کننده دانستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی