وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

جود وبخشش/ عالی نیوز

عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت ـ ماه رجب، ماهی است که در آن میلاد امام جواد و امام علی علیهما السلام  قرار گرفته است. دهم و سیزدهم رجب میلاد این دو امام عزیز و بزرگ  می‌باشد. نام جواد همگان را به صفتی الهی راهنمایی می‌کند، صفتی نیک، صفتی که فقط به معنای بذل و بخشش مادی نیست، این نوع عطا و بخشش، یکی از معانی جود و شاید پایین ترین مرتبه آن باشد. سفره غذا پهن کردن یا پول بخشیدن به دیگری، اقدامی است که زود گذر است و شاید نیازمند، نیازمندی را بیشتر در پیش گیرد. انسان جواد می تواند در کنار این نوع بخشش، اصطلاحاً ماهیگیری را هم به فرد محتاج بیاموزد و با این کار باب نیازش را به طور کامل رفع نماید. اما این هم بهترین و بالاترینِ بخشش ها نیست. پس بالاترین بخشش کدام است؟ برای پاسخ به این سؤال باید سراغ اهل بیت رفت. آنها که معدن علم هستند.

امام علی علیه السلام بالاترین جود را به ما معرفی کرده اند، امیر المؤمنین بالاترین بخشش را  آن می‌داند که فرد جواد ابتدا به خودش رحم کند، چرا که خودش از همه محتاج‌تر و نیازمندتر است. حضرت فرمودند:

«خُذُوا مِنْ أَجْسَادِکُمْ فَجُودُوا بِهَا عَلَى أَنْفُسِکُمْ وَ لاَ تَبْخَلُوا بِهَا عَنْهَا [۱]

 بخشنده و جواد باشید؛ از بدن خود بکاهید و برای جانتان مایه بگذارید.»

برترین اهل جود کسی است که نیازمندی خودش را درک کند و از تمام وجودش برای رفع این نیازها استفاده نماید. اگر فقیری می بیند او را نعمتی از جانب خدا بداند تا از کنار کمک به این فقیر مادی خودش را از فقر حقیقی نجات دهد. چرا‌که امام حسین علیه‌السلام فرمودند:

«إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَم [۲]

نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید».

به درستی انسانی که می‌خواهد بخشندگی‌اش را کامل کند، می‌بایست از سستی ها و تنبلی‌هایش بزند تا در پرتوی خدمت به خدا و خلق، دستان خود را در قبر و قیامت خالی نگذارد. آری تا نفس هایمان در دنیا جاری است وقت داریم تا به خود رحمی کنیم و با شب زنده داری، کوشش علمی و تلاش برای رفع نیاز مخلوق، خود را به خدا نزدیک و نزدیکتر کنیم.

.........

پی‌نوشت

۱-نهج‌البلاغه خطبه ۱۸۳

۲- بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۲۰۵

☆برگرفته از تفسیر تسنیم ج ۸ ص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی