وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

انسان در اندیشه‌ی استاد

عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت- انسان‌شناسی یکی از مباحث مهم و پردامنه است. تعریف انسان چیست؟  آیا آن‌گونه که برخی دانشمندان غربی می‌گویند، صرفا حیوان است و یا تفاوت‌هایی با حیوانات و دیگر جان‌داران دارد؟ ملاک امتیاز انسان چیست؟ علم و ایمان چه نسبتی با انسان و با هم دارند؟ اساسا ایمان چه سودی دارد؟ ایدئولوژی چیست و برای چیست؟ این سوالات و برخی سوالات از این قبیل شکل‌دهنده‌ی اثری از استادِ دانشمند، آیه‌الله مرتضی مطهری با نام «انسان و ایمان» است.

این نوشتار بر آن است تا به صورت اجمالی و فشرده نظریات استاد در پاسخ به این سوالات را بیان کند.
«انسان خود نوعی از حیوان است». کتاب «انسان و ایمان» از استاد مرتضی مطهری با این جمله آغاز می‌شود. به نظر استاد تفاوت انسان با دیگر جانداران «در دو ناحیه است: بینش‌ها و گرایش‌ها»[1].

مراد از بینش و گرایش در بیان استاد چیست؟
شهید مطهری معتقد است: بینش، تحت ضوابط و قواعد و منطق خاص، درآمده، نام علم یافته‌است و گرایش‌های معنوی و والای بشر، زاده‌ی ایمان و اعتقاد و دل‌بستگی‌های او به برخی حقایق در این جهان است ... این‌گونه ایمان‌ها و دل‌بستگی‌ها به نوبه‌ی خود مولود برخی جهان‌بینی‌ها و جهان شناسی‌هاست که یا از طرف پیامبران الهی به بشر عرضه شده‌است و یا برخی فلاسفه خواسته‌اند نوعی تفکر عرضه کنند که ایمان‌زا و آرمان‌خیز بوده باشد».
از نظر استاد، گرایش‌های والای معنوی و فوق حیوانی انسان، آن‌گاه که پایه و زیر بنای اعتقادی و فکری پیدا کند، نام «ایمان» به خود می‌گیرد.[2]

به باور استاد، وجوه مشترک و ممتاز انسان و حیوان سبب شده که انسان دارای دو زندگی حیوانی و انسانی باشد[3]. سوالی معرفت‌شناسانه که در این‌جا مطرح می‌شود، این است که: چه رابطه‌ای میان حیوانیت و انسانیت، وجود دارد؟
شهید مطهری چنین پاسخ می‌دهد: «حقیقت این است که سیر تکاملی انسان از حیوانیت آغاز می‌شود و به سوی انسانیت کمال می‌یابد». استاد حیوانیت انسان را به منزله‌ی لانه و آشیانه‌ای می‌داند که انسانیت در او «رشد» می‌کند[4].

همان‌گونه که اشاره شد، وجه امتیاز انسان از دیگر جان‌داران به بیان استاد، علم و ایمان بود. حال سوال این است: چه رابطه‌ای میان علم و ایمان وجود دارد؟
به نظر استاد: «علم به ما روشنایی و توانایی می‌بخشد و ایمان، عشق و امید و گرمی؛ علم ابزار می‌سازد و ایمان، مقصد». این عالم وارسته، علم را انقلاب بیرون و ایمان را انقلاب درون و نیز علم را سازنده‌ی جهان آدمی و ایمان را سازنده‌ی روان آدمی می‌داند[5].
استاد معتقد است که «تجربه‌های تاریخی نشان داده است که جدایی علم و ایمان خسارت‌های غیر قابل جبران به باور آورده است ... آن‌جا که علم و معرفت نیست، ایمان مومنان نادان وسیله‌ای می‌شود در دست منافقان زیرک، که نمونه‌اش را در خوارج صدر اسلام و در دوره‌های بعد به اشکال مختلف دیده و می‌بینیم. علم بدون ایمان نیز تیغی است در کف زنگی مست».[6]

آثار ایمان چیست؟
از دیدگاه استاد مطهری، «ایمان مذهبی» آثار و فوایدی دارد که برخی از آن  به قرار زیر است:
1. خوش‌بینی: ایمان مذهبی، به تلقی انسان نسبت به جهان هستی شکل خاصی می‌دهد، به این نحو که آفرینش را هدف‌دار و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرفی می‌کند.[7]

2. روشن‌دلی: انسان همین که به حکم ایمان مذهبی، جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشن‌بینی، فضای روح او را روشن می‌کند.[8]

3. امیدواری: در منطق فرد با ایمان، جهان نسبت به تلاش و عمل‌کرد خوب و بد انسان‌ها یکسان نیست؛ بلکه دستگاه آفرینش حامی مردمِ تلاش‌گر در مسیر حق و حقیقت است.[9]

ایدئولوژی «چه» و «برای چه» است؟
به اعتقاد استاد، ایمان مذهبی، به حکم این‌که به انسان که یک طرف معامله است، نسبت به جهان که طرف دیگر معامله است، اعتماد و اطمینان می‌بخشد، دلهره و نگرانی نسبت به رفتار جهان در برابر انسان را زایل می‌سازد.[10]
شهید مطهری معتقد است: هنوز استعدادها و امکانات بشر مجهول و ناشناخته باقی مانده است؛ در نتیجه سعادتش هم ناشناخته مانده است و با در نظر گرفتن حیات ابدی و جاودانگی روح و تجربه نداشتن عقل نسبت به جهان آخرت، مساله بسی مشکل‌تر می‌شود و از این‌جاست که نیاز به مکتب و ایدئولوژی ضرورت پیدا می‌کند[11].

ایشان معتقد است: اید اعتراف کنیم که دستگاه عظیم خلقت این نیاز بزرگ، بلکه بزرگ‌ترین نیاز را، مهمل نگذاشته و از افقی مافوق افق عقل انسان، یعنی افق وحی، خطوط اصلی این شاه‌راه را مشخص کرده است (اصل نبوت)[12].
شهید مطهری می‌گوید: «بدون شک ایدئولوژی اسلامی، ایدئولوژی‌ست که مخاطبش نوع انسان‌هاست و نه قوم یا نژادی و خاست‌گاه آن فطرت انسان است.[13] همچنین ایشان این ایدئولوژی را ثابت (بدون تحول و تکامل) اما اجتهاد اسلامی –که کارکردش تطبیق ایدئولوژی اسلامی با شرایط مختلف مکانی و اوضاع متغیر زمانی است- را پذیرای تحول و تکامل می‌داند.[14]

استاد، مجموعه‌ی تعلیمات اسلامی را به سه بخش عمده تقسیم می‌کند:
الف) اصول عقاید: کاری که در این زمینه بر عهده‌ی انسان است از نوع کار تحقیقی و علمی است؛

ب) اخلاقیات: کاری که در این زمینه بر عهده‌ی انسان است از نوع مراقبت نفس و خودسازی است؛

ج) احکام: دستوراتی مربوط به فعالیت‌های خارجی و عینی انسان[15].

لغزش‌گاه‌های اندیشه کدامند؟
استاد با استفاده از قرآن کریم «لغزش‌گاه‌های اندیشه» را بر می‌شمارد:
1. تکیه بر ظن و گمان به جای علم و یقین؛
2. میل‌ها و هواهای نفسانی؛
3. شتابزدگی؛
4. سنت‌گرایی و گذشته‌نگری؛
5. شخصیت‌گرایی.[16]

منابع تفکر چیست؟
در انتها استاد از منابع تفکر نام می‌برد و طبیعت، تاریخ و ضمیر انسان را به عنوان منابع تفکر بیان می‌کند.[17].

 

---------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. مطهری، مرتضی، مقدمه‌ای بر جهان‌بینی‌اسلامی(1): انسان و ایمان، ص 7.
[2]. همان، ص 11.
[3]. همان، ص 13.
[4]. همان، ص 14.
[5]. همان، ص 23.
[6]. همان، ص 28
[7]. همان، ص 39.
[8]. همان، ص 40.
[9]. همان، ص 41.
[10]. همان، ص 42.
[11]. همان، ص 53-54.
[12]. همان، ص 54.
[13]. همان، ص 57.
[14]. همان، ص 62، پاورقی.
[15]. همان، صص 63-64.
[16]. همان، صص 64- 69.
[17]. همان، صص 72-73.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی